Pladis, Ülker Grubu’nun global şirketi. Ortadoğu, Ülker’in dünyaya açıldığı ilk kapı olarak biliniyor. Suudi Arabistan ise Ülker’in ilk büyük yurtdışı yatırımını yaptığı ülke. Cidde ve Riyad, Ülker’in hâlihazırda Ortadoğu’daki üretim merkezi konumunda. 

İşte bu yatırımları ve üretim merkezlerini yerinde görmek amacıyla Ülker, bir grup gazeteciye Suudi Arabistan’daki fabrikalarını, satış alanlarını gezdirdi, 4 gün boyunca. 

Ben de oradaydım…

Neler gördüm, neler dinledim, hangi notları aldım? İzlenimlerim şöyle: 

* 1974 yılında Ülker’in 200 bin dolarlık ihracatıyla başlayan Ortadoğu yolculuğu, McVitie’s ile daha da hızlandı. Bugün itibarıyla Suudi Arabistan’da iki, Mısır’da da bir fabrikası bulunan

Pladis’in MENA’daki (Ortadoğu ve Kuzey Afrika’da) satış hacmi 320 milyon dolara ulaştı.

* Türkiye’nin global atıştırmalık şirketi Pladis, 2019 yılında MENA Bölgesi’ni üçüncü ana pazar haline getirecek büyüklüğe ulaştıracak.

* Pladis, 2016 yılını 14.1 milyar TL’lık brüt satış rakamı ile kapattı. Bu rakamın yüzde 38’i Türkiye, MENA ve Orta Asya Bölgesi’nden geldi. MENA’nın, Pladis satışları içindeki payı ise tek

başına yüzde 7 oldu. 2019 yılına gelindiğinde bu oranın yüzde 12’ye yükselmesi hedefleniyor. 

* Bundan 43 yıl önce 200 bin dolarlık ihracatla Ortadoğu pazarının kapısını aralayan Ülker, bu pazardaki en güçlü rakibi olan McVitie’s ile Pladis çatısı altında birleşti ve iki kardeş marka,

bölgede liderliği aldı. 

* Pladis’in Suudi Arabistan’da 2, Mısır’da bir fabrikası var. Pladis kuruluncaya kadar birçok MENA ülkesinde birbirinin rakibi olan Ülker ve McVitie’s, gerçekleştirdikleri güç birliğiyle

tartışılmaz lider oldular.

* MENA bölgesindeki 260 milyon tüketiciye ulaşmayı hedefleyen Pladis’in CEO Yardımcısı Mehmet Tütüncü, Pladis’in 2016 yılını 14,1 milyar liralık brüt satış rakamı ile kapattığını belirtti.

Tütüncü, önümüzdeki üç yıl, Pladis için her yıl ortalama yüzde 15 civarında bir büyüme hedeflediklerini kaydetti.  

Şu cümleler Tütüncü’ye ait: “Bu büyümeyi, ana pazarlarımıza yenilerini ekleyerek yapacağız. Şu anda Pladis’in iki ana pazarı var; Türkiye ve İngiltere. Öncelikli pazarlarımızı ise Ortadoğu ve Kuzey Afrika (MENA), Kuzey Amerika ve Sahra Altı Afrika olarak belirledik. 2019’a geldiğimizde MENA Bölgesi, Pladis’in satışlarının içinde yüzde 12 payla üçüncü “ana pazar” olacak. Ülker, global yolculuğuna 1974 yılında Kuveyt’e yaptığı 200 bin dolarlık ihracatla başladı. O günkü 200 bin dolarlık ihracat, bugün 14,1 milyar liralık satış cirosuna sahip global Pladis şirketinin yolculuğunun da ilk aşamasını oluşturdu. Ülker, Suudi Arabistan, Lübnan, Katar, Irak, Birleşik Arap Emirlikleri gibi pek çok ülkede zaten lider olan bir marka. 2014 yılındaki United Biscuits satın alımı ile pazarın bir diğer güçlü oyuncusu McVitie’s’i de yanımıza alarak bölgedeki liderliğimizi perçinledik. Yılda en az yüzde 15 ciro büyümesi sağlamayı hedefliyoruz. Suudi Arabistan’daki üretim tesislerimizi bölge için merkez haline getireceğiz.”

Suudi Arabistan pazarına ilişkin bilgi veren Pladis Ortadoğu Başkanı Mert Altınkılıç ise şu bilgileri verdi: “Suudi Arabistan’da iki fabrikamız mevcut. Toplam 900 kişilik çalışanımızla yıllık 40 bin ton üretim yapıyoruz. Cidde’deki FMC fabrikamız, aynı zamanda Ülker’in ilk önemli yurtdışı yatırımı. 2000 yılında üretime başladı. Burada Ülker Tea Biscuits, Biskrem, Chocosandwich ve Halley üretiyoruz. Riyad’daki IBC fabrikamızda ise McVitie’s markalı bisküvilerin üretimini gerçekleştiriyoruz. Suudi Arabistan’daki her iki fabrikanın da halka açık Ülker Bisküvi bünyesine alınması için çalışmalarımız sürüyor. Böylece Ülker, bölgedeki gücünü daha da artıracak. Biskrem de buradaki en sevilen ürünlerimizden biri. Suudi tüketiciler, bisküvi ve çikolatanın birlikte kullanıldığı ürünleri çok seviyor. Daha çok tatlıya dönük ürünleri tercih ediyorlar. O nedenle krakerden çok tatlı bisküvi satılıyor. Çikolata konusunda son yıllarda gelişim gösteren bir pazar burası. Örneğin Riyad’daki Godiva mağazamız dünyanın çok satış yapan mağazası. Çikolata konusunda Suudi pazarında gidecek çok yolumuz var.”