Eğitim sorunuyla ilgili hazırlamış olduğum bir proje
taslağını Sayın Cumhurbaşkanımızın takdirine sunuyorum. İnşallah bu proje
değerlendirilir ve eğitim açısından yeni bir dönemeç oluşmuş olur.
Çalışmalarınızda başarılar dilerim. Allah yardımcınız olsun.
Bilindiği gibi bir ülkenin en büyük zenginliği eğitimli,
ahlaklı gençliğidir. Bu gençlik de sokaklarda değil ancak uygun eğitim
ortamlarında yetişir. Günümüzde ülkemizde 12 yıllık eğitim herkese zorunlu hale
gelmesine rağmen bu eğitim sisteminde eksiklikler ve aksayan yönler
bulunmaktadır.
Projenin ana gövdesi ilk, orta ve lise eğitimini tek bir
çatı altında toplamaktır.
Ülkemizde ilk, orta ve lise eğitimi ayrı ayrı binalarda
verilmekte olup şehrin her tarafına dağıtılmış bulunmaktadır. Bu durum
insanların uygun fiziki koşulları elde etmesini, nitelikli eğitimcilere sahip
olmasını ve sosyal etkinliklere katılmasını engellemektedir. Eğitimin bu kadar
dağınık olması eğitimden istenen performansın elde edilmesini önlemektedir. Bu
sorunu çözmek için sunduğumuz modelin ana özelliği şunlardan oluşmaktadır:
Şehrin dışında eğitim külliyesi/kampüsü inşa etmek. Şehir
büyükse buna göre farklı noktalarda birden fazla külliye inşa etmek.
Şehrin içinde dağılmış halde bulunan ilk, orta ve
liseleri kapatarak tüm eğitim kurumlarını bu külliyeye toplamak.
Bu külliye içerisinde özel sektörün de inşa edebileceği
okullar seçeneği sunulabilir. Böylece özel kolejler de sisteme dâhil
olabileceği onlardan da hizmet alınmış olur.
Külliyelerin inşası ile şehir içindeki okul trafiği
azalacak şehir içi trafik rahatlayacaktır. Ayrıca, şehir içindeki okul binaları
ekonomiye kazandırılacak, bu binaların satılması veya değerlendirilmesi ile
külliyelerin inşaatı hiçbir masraf yapılmadan sağlanmış olacaktır.
Külliyeye ulaşım servisler veya metro aracılığı ile
olmalıdır.
Kampüs sayesinde günümüzde okul önlerindeki uyuşturucu
satışlarının ortadan kaldırılması sağlanacak, okul çıkışlarındaki kavgalar ve
çeteleşmeler ortadan kalkacaktır.
Spor salonlarında yetişen öğrenciler tüm ülke çapında
orta öğretim gençliği olimpiyatı düzenlenerek geliştirmeleri sağlanacaktır.
Her külliyenin kendi kapalı sistem televizyonu ve radyosu
bulunabilecek, burada yetenekli öğrenciler görev alarak kendilerini geliştirmiş
olacaklardır.
Kızlar için ayrı, erkekler için ayrı lise olmalıdır.
Külliye içerisinde kütüphaneler, modern kafeteryalar,
spor salonları, sinema ve tiyatro salonları bulunmalı, öğrenci ders zamanının
dışında da boş zamanını burada değerlendirmelidir.
Külliye içerisinde yatılı öğrenciler için yurt yapılacaktır.
Çocuğu olan öğretmenler için külliye içerisinde kreş ve
anaokulu bulunacak, böylece anneler çocuklarını rahatça emanet edecekleri bir
mekân elde etmiş olacaklardır.
Külliye sistemi sayesinde öğretmen israfı veya belli
yerlerde yığılması ortadan kalkacağı gibi, idareciler de burada toplanacağından
karşılıklı bilgi alışverişi daha iyi olacaktır.
Öğretmenlere de zorunlu yüksek lisans ve doktora
yaptırılarak alanları ile ilgili kendilerini geliştirmeleri sağlanacak,
başarılı öğretmenler ödüllendirileceği gibi agresif öğretmenler rehabilite
edilecek, sorunları uzman psikologlar gözetiminde çözülecektir.
Okul kampüsünün içinde öğrencinin her türlü boş
vakitlerini geçireceği aktivitiler, parklar, spor salonları ve konferans,
salonları olacak. Öğrenci boş vakitlerini burada değerlendirecek. Bu sayede
gençlerin zararlı görüşlere ve ortamlara kapılması engellenmiş olacaktır.
EĞİTİM NASIL
OLACAK
Spor Dersleri
Külliyede spor dersleri modern spor salonlarında
işlenmelidir. Hatta bu sadece bir spor dersi değil, her öğrencinin yetenek ve
arzusuna göre uzmanlaşacağı bir spor dalına yönlendirmek, eğitim dönemi
bittiğinde o spor dalında lisans almasını sağlamak gerekir. Spor dersleri
normal ders müfredatının dışında seanslar halinde verilmeli, orada verilen
notlar öğrencinin karnesine işlenmelidir. Bunun için yalnız hafta içi saatleri
değil, isteğe göre hafta sonları da ders verilebilir. Spor salonların
işletmesini özel sektöre veya profesyonel kulüplere verilebilir. Her öğrenci en
azından bir spor dalında uzmanlaşmalıdır.
Bu spor salonları fiziki olarak mükemmel olmalı, duş
kabinleri ve profesyonel hocalar bulunmalıdır.
Resim ve Görsel
Sanatlar Dersleri
Resim dersleri de uzman hocaların eşliğinde atölyelerde
verilmelidir. Bu dersler de ders müfredatının dışında öğrencinin uygun göreceği
zamanlara dağıtılmalıdır. Öğrenci burada gerçek anlamda resim sanatını
öğrenmelidir. Resim sanatında seçenekler geliştirilmelidir. Bunlar sulu, yağlı,
pastel, karakalem ve karikatür sanatları şeklinde olacağı gibi, fotoğrafçılık
ve kamera eşliğinde filim sanatı şeklinde de olmalıdır.
Yabancı Dil
Eğitimi
Yabancı dil eğitim de yine külliye içindeki dil
merkezinde profesyonel hocalar eşliğinde verilmelidir. Burada temel eğitim,
pratik eğitim, konuşma eğitimleri, medya eğitimi gibi aşamalarda verilmelidir.
Dersler kur şeklinde olmalıdır. Notlar karneye eklenmelidir.
Yabancı dil eğitimi de isteğe bağlı olarak ders saatlerin
dışında kurslar şeklinde verilebilir. Yine özel sektörden hizmet satın
alınabileceği gibi, işletme de özel sektöre verilebilir. Yabancı dilde en
azından bir yabancı dil mükemmel şekilde öğrenilmelidir. Yabancı dil eğitim
verilen alanlarda filim, sinema, bilgisayar, kitap ve dergi olmalı, konuşma
grupları olmalıdır. Yabancı dil eğitiminde mutlaka yabancı kökenli öğretmenlerden
(yani o dili konuşan kişilerden) yararlanmalıdır. Çünkü bizim öğretmenlerimiz
gramer ağırlıklı bir eğitim verdiklerinden ve yabancı dil pratiği olmadığından
verilen eğitim miş gibi olmaktadır.
Gerekirse yabancı dil öğretmenlerimizi ilgili ülkelerle kültürel
antlaşmalar çerçevesinde bir yıllık pratik eğitimi almaları için göndermeliyiz.
Osmanlıca Eğitimi
Osmanlıca ilköğretimden itibaren zorunlu ders olmalıdır.
Öğrenciler, Osmanlıca şiirleri ve metinleri sözlüksüz anlayabilecek,
yazabilecek seviyeye gelmelidir. Ülkemizde Osmanlıcanın gelişmesi sayesinde
gençlerde çok güçlü bir kelime hazinesi oluşacak, bu durum ihtiyaç duyduğumuz
felsefe ve düşünsel eserlerin, fikirlerin ortaya çıkmasını sağlayacaktır.
Hobi Kursları ve
Her Öğrenciye Bir Meslek
Her öğrenciye hobi kursları verilmeli ve buradaki notları
öğrencinin beceri ve alışkanlıkları bölümüne eklenmelidir. Gençlerimizin boş
zamanlarını değerlendirecekleri ve onların hem becerilerini ve hem de
kişiliklerini olgunlaştıracak hobiler oluşturulmalı ve bu eğitim verilmelidir.
Gençlerimiz aşırı bilgisayar ve televizyonla haşir neşir
olduklarından el becerilerini kaybetmiş durumdadırlar. Onlara hobi kurslarının
yanında el becerilerini geliştirici eğitim verilmelidir. Örneğin; küçük ev
aletleri tamiri, bilgisayar tamiri ve bakımı, elektrikçilik, su ve doğal gaz
tesisatı, mobilyacılık ve marangozluk, çiçekçilik, biçki ve dikiş, yemek, tarım
ve hayvancılık gibi Bu seçenekler geliştirilebilir. Bu sayede öğrenci
sosyalleşir ve kendi kendine yeter hale gelebilir.
Meslek Eğitimi
Meslek lisesi öğrencileri için atölyeler burada
kurulacak, eğitim uygulamalı verilmelidir. Buradaki atölyelerden ilgili
meslekle ilgili ürünler üretilmeli ve bunlar öncelikli olarak devlete
satılmalı, elde edilen paranın bir kısmı da öğrencilere burs olarak
verilmelidir. Külliyedeki sosyal alanların (kafe, lokanta vb..) turizmcilik ve
otelcilik yüksek okulu öğrencileri (bu eğitim lise seviyesinde verilmeli burayı
bitiren kişi bir yıllık ek bir eğitimle yüksek okul diploması almalı) tarafından
verilmelidir.
Meslek eğitimi özendirilecek. Meslek liselerini okuyan
öğrencinin iki günü ilgili işkolunda geçecek ve kendisine maaş bağlanacak.
İnsanlara iyi bir meslek öğretilip hayata atılmaları sağlanacak ve böylece
üniversite önlerindeki yığılma ortadan kalkacak.
Meslek lisesini bitiren öğrenciye iki diploma verilecek.
Bunlardan birincisi lise diploması ikincisi ilgili meslek ile alakalı Meslek
Yüksek Okulu (MYO) diploması verilecek. Böylece çocuk, liseden sonra iki yıllık
meslek yüksek Okulu nu okuma zahmetinden kurtulmuş olacak,
üniversitelerimizdeki yığılma ortadan kalktığı gibi bu eğitimden de kurtulmuş
olacaklar. Bunlardan başarılı ve zeki olanlar ise dört yıllık ilgili fakülteye
sınavsız geçiş hakkı kazanacaklar. Burada başarı kriteri okul notları olacak.
Kur an Eğitimi
Kur an eğitimi de külliye içindeki Kur an kursunda uzman
hocalar eşliğinde verilmelidir. Hafızlık yapmak isteyenlere farklı bir eğitim
verileceği gibi, makam çalışmak isteyene, amaca uygun eğitim verilmelidir.
Kur an eğitimi diyanet tarafından da işletilebilir. Ama
buraya gerçekten iyi pedagojik eğitim almış kişiler atanmalıdır. Kur an
Kurslarının binası ayrı olmalı, burada kız ve erkekler ayrı ayrı sınıflarda
ders görmelidir. Kur an eğitimi çeşitli kurlara ayrılmalıdır. Bunlar; temel
eğitim, yüksek eğitim, makam eğitimi, ezber eğitimi ve isteğe göre hafızlık
eğitimi olmak üzere bölümlendirilmelidir. Buradaki eğitim için de hafta içi
zorunluğu olmamalı, hafta sonları da isteğe göre eğitim alabilmelidir.
Devamı Yarın