Suriye Devleti için “Geçiş Anayasası” önerisi - 2

Önceki yazılarımızda genel olarak bugüne kadar yaptığımız “Anayasa Çalışmaları” ve özel olarak da “Adil Düzene Göre İnsanlık Anayasası” ile ilgili genel bilgiler verdim.

Hazırladığımız ve önceki yazılarımızın birinde tanımlarını yazdığım anayasaları isim olarak bir kere daha hatırlayalım: 1) Kişi Anayasası. 2) Ocak Anayasası. 3) Bucak Anayasası. 4) İl Anayasası. 5) Ülke Anayasası. 6) İnsanlık Anayasası.

Bu günlerde sekiz yıldır süren “Suriye sorunu” yine gündemde… Suriye sorunu sadece “savaş sistemi” ile sonlandırılamaz; ayrıca “barış sistemi” ile yapılması gerekenler de vardır ve bunların başta geleni de “ANAYASA çalışması” olmalıdır. “Suriye Devleti Anayasa Çalışması” şimdiden yapılmalı ki tekrar sorun yaşanmasın. “Suriye Anayasası” aynı zamanda bölge ve dünya ülkelerine örnek anayasa olmalı. On maddeden oluşan “Geçiş Anayasası” önerilerimizin ilk beş maddesini önceki yazıda yazdık; bugün de kalan beş maddeyi yazalım.

***

İller

Madde 6- Nüfusu en az 300 bin, en çok 1 milyon olan yerler bölge yönetimi tarafından illere ayrılır. O bölgede konuşulan dilleri il dili olarak seçerler. Herkes sıralama yapar. Bir dilin aldığı sıranın tersleri toplanır ve o ilin dili olur. Halka sorulur. Suriye’den oraya göç etmek isteyenler oraya eklenir. Oradan göç etmek isteyenler çıkarılır, kalan halkın sayısı yeterli ise orası il haline getirilir. Böylece merkez iller dışındaki taşrada bağımsız iller oluşturulur.

İl Kurucusunun Seçilmesi

Madde 7- O bölgede bulunan sosyal gruplardan en az 30.000 kişiyi temsil edenler geçici il meclisini oluştururlar. Bu meclis ili ilçelere ayırır. İl başkanı oralara birlik komutanları atar. Bunlar aynı zamanda ilçenin kaymakamıdırlar. O ilçeden olmayan halktan ilçe zabıtası oluşturulur. Ayrıca il yüze yakın bucağa ayrılır. Her bucak ayrı bağımsız belediyedir. Bucak yönetimi oluşturulur.

Bucak Yönetimi

Madde 8- Bucakta lise veya diğer dengi eğitim okullarından mezun olanlar bucakta siyasi ve ilmi dayanışma ortaklığını kurmaya ehildirler. Bucağın içinden en az yirmide birinin öğretmen olarak kabul ettiği kimseler bucak ilmi meclisini kurarlar. Bucak ilmi meclisi sıralama usulü ile bir bucak başkanını aday gösterir. Bucak başkan adayı her semtte semt yöneticisini seçer. Halk semt yöneticilerinden istediklerini kendisi siyasi dayanışma sorumlusu yapar. Kendi semtin yöneticisini seçemez.

Bucak teşkilatı böylece demokratik olarak kurulmuş olur.

İl merkez bucağı halkın ilim temsilcileri tarafından oluşur. Devlet merkez bucağı halkın temsilcilerinden oluşur.

Başarırsa kuruluşta seçilen başkan olur.

Özel Hükümler

Madde 9- Devlet sanayi üretiminin beşte birini, iller tarım üretiminin onda birini, bucaklar bucak tüketiminin kırkta birini halktan vergi olarak alırlar, kamu görevlerini bunlarla yaparlar. Bu nispetler her kuruluşta değiştirilebilir. Suriye devleti beşte birleri değiştiremez. Suriye açık pazar olup Suriye vatandaşlarının ortak olduğu tüm işletmelerde faaliyet gösterirler. Vergisini alan devlet artık ithalat ve ihracata karışmaz. Suriye malları dünya pazarlarında serbest dolaşır, dünya malları da Suriye’de serbest dolaşır.

Suriye devletine geçmişte hizmet vermiş olan devletlerin Suriye’deki müktesep hakları korunur. Bu hakları hakemler tespit eder.

Hakemler

Madde 10- Çıkacak her türlü nizalar hakemler yoluyla çözülür. Hakemlerden birini bir taraf, diğerini diğer taraf seçer. İki hakem başhakemi seçerler. Hakemlerin aldığı kararlar kesindir. Hakem kararlarına hakemler nezdinde itiraz edilebilir. İlk karar bozulmaz, mağdur olanlara dayanışmaları tazminat öder.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Reşat Nuri Erol - Mesaj Gönder



Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz


Şehir Markaları

1 yıllık yayın süresi ve makul bütçesi ile markanızı parlatın.

0 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Seçim ittifaklarını faydalı görüyor musunuz?