Reklamı Kapat

İslâm’da Kadın; İdareci, Şeyhülislâm, İmam Olabilir mi?

İslâm’da kadınların hakları, hukukları ile çok tafsilatlı hükümler vardır. Kadınların idareciliği hususunda da fıkıh kitaplarında çok geniş açıklamalar vardır. Hatta bu konuda müstakil eserler ve doktora tezleri dahi hazırlanmıştır. Muhterem Ahmet Çelik Hocam, bu konu ile ilgili sipariş verdiğini eserin geldiğini söyleyince merakla gittim. Birlikte mütalaa ettik. “Velayetü’lMer’eFi’lFıkhi’l İslâm” (İslâm Fıkhına Göre Kadının İdareciliği) isimli eser, Dr. Salih Ganim’in mastır tezi. Hafız Muhammed Enver hazırlamış. H. 1424’te Riyad’da basılmış. Eserin 2. baskısından bazı ana başlıkları özetleyerek aktaralım:

Kadının Halifeliği: Halifede aranan şartlardan biri, erkek olmasıdır. Bu şartta ittifak vardır. Hiçbir âlim bunda ihtilaf etmemiştir. (a.g.e., s. 82) İslâm fıkhına göre, kadının kesinlikle devlet başkanı, idareci olamayacağına dair ittifak edilmiştir. Bunu belirten âlimlerin Kur’an’dan delilleri, Nisa Suresi 32 ve 34. ayet-i kerimeler. Nisa Suresi’ndeki ayet-i kerime, evlilikle ilgili bir hükümdür. Ancak, “Sebebin has olması, hükmün umumî olmasına engel değil” kaidesine binaen bu hüküm erkeğe devlet idaresinde de öncelik vermiştir. Bu, Allah tarafından verilmiş bir salâhiyettir. Akıl ve işleri bilme hususunda ve kuvvet bakımından erkekler farklı yaratılmıştır. 

Ayrıca Bakara Suresi 228 ve 247. ayet-i kerimeleri de idarecinin erkek olmasına delil getirilmiştir. Talut’un idareci seçilmesine Ben-i İsrail’in itiraz etmesinin sebebi; kral ailesinden olmayışından ve fakir olmasından dolayıdır. Oysa Talut’un seçilmesinde aslolan bilgi ve kuvvettir. Kadın, cisim itibariyle zayıftır.

Ahzab Suresi 33. ayet-i kerimede kadınların evlerinde karar kılması emrolunmuştur. Burada hitap Peygamber Efendimizin (S.A.V.) hanımlarına ise de hüküm bütün Müslüman hanımlaradır (s. 95). Kadim müfessirler erkeğin idareciliğinde ittifak etmişlerdir (s. 88-91).

Kadınının idareci olamayacağına dair hadisten deliller: “Bir toplum idareyi kadına verirse kesinlikle iflah olmaz” (Buhârî, Meğazi, hadis no: 4425). Ebu Bekir’den (R.A.) rivayet edilen hadis-i şerif: “Erkekler kadınlara itaat ettiğinde helak olmuştur” (Hâkim, Müstedrek c.4-291; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 5-45). Bu hadis senet ve metin bakımından sahih bir hadistir. Bu hadis, kadının halife, başbakan, şehir idarecisi, genel hükümlerde idareci olamayacağına dair delil olarak gösterilmiştir.

Kadının idareci olabileceğini söyleyen az bir taife, delil olarak Sebe Melikesi Belkıs’ı ve Hz. Aişe’nin (R.A.) CemelVakası’nda bulunuşunu ileri sürmüşlerdir. İslâm âlimleri ise buna mukabil, Belkıs’ın melike olmasının kâfir toplumun işi olduğunu, Hz. Süleyman’ın da onu idareci olarak kabul etmediğini belirtmişlerdir. Hz. Âişe’nin (R.A.) meselesine gelince; Hz. Âişe halifelik, yani idarecilik dava etmemiş, Hz. Osman’ın kanını dava etmiş, katillerin cezalandırılmasını istemiştir. Tarihte görülen kadın idarecilerin varlığı için ise İslâm âlimleri; “Tarihî vakalar şer’î delil olamaz” demişler ve bu delili reddetmişlerdir. Kadınların idareci olamayacağına dair icma’ vardır. İmâmetü’lkübra (halifelik), konusunda erkek olmanın şart olması hususunda, sahabe, tabiin, tebe-i tabiin, fukaha ve müfessirînicma etmiştir. Kadın başbakan da olamaz (s.161). Bu konuda Kur’an’dan ve sünnetten sahih delil vardır. Kadının imametini (idareciliğini) caiz kılanların Kur’an ve sünnetten sahih delili yoktur.

Kadının Kadı Olabilmesi: Cumhura göre kadının kadı olması caiz değil (s. 220). Kadın fetva verebilir. (Hz. Âişe (R.A.), Esma b. Ebi Bekir (R.A.) ve daha birçok sahabe hanımlar fetva vermişlerdir.) Hanefilere göre, kadın hangi konuda şahitliği kabul ediliyorsa, orada kadılık yapabilir. Şahitliği kabul edilmeyen konuda kadılık yapamaz. (Kısas ve hadlerde yapamaz.) Hanefilere göre kadın, hüküm verebilir, görev alamaz.

Kadının Şeyhülislam, İmam Olması: Kadın şeyhülislâm ve erkeklere imam olamaz. Kadının kadınlara, farz namazlarda imam olması bazı müçtehitlere göre kerahetle beraber caizdir. Malikilere göre haramdır, namazı bâtıldır.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Burhan Bozgeyik - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.

04

Taşkın - Katılmadığım noktalar var.İlki Nisa 34 kadının idareci olamayacağına delil olamaz,ilgili ayet evin mali sorumluluğunu üstlenmesi nedeniyle erkeğe zorunlu kılıp,kadını muaf tutuyor.Muaf tutulması ise kesin haram kılınması,yasaklatılması anlamına gelmez.Kadının bebek bakması,çocuk yetiştirmesi gibi gelecek nesillerin eğitimi gibi konularda rahatlatmak için verilmiş bir ruhsattır,çalışmak kadına farz değildir,muafiyet hakkı vardır ama kavvam sıfatı gereği bu erkeğe farzdır,bir nevi görev dağılımıdır bu. Ahzab 33 ayeti ise Resul Hanımlarıyla sınırlıdır,umumi bir hüküm değildir evlerinde oturun ayeti de bu bağlamda evlerinde vakarlı oturun anlamımdadır.İffetli olma,dedikoduya fırsat verilmemesi,inananların annelerine sıfatlarına karşı bir uyarıdır,çalışma yasağı ya da ev hapsi değil! Kadının kadınlara imamlık yapması da herhangi bir sorun değildir.Örnekleri vardır.Kadının idareci olması hususu herşeyden önemlisi cinsiyet değil,kadının liyakat, ehliyet,adalet,meşveret ilkelerine göre hareket etmesiyle oluşur yani ilkeseldir pekala yöneticilik yapabilir.Bu ilkeler yoksa erkek bile yönetici olamaz.

Yanıtla . 0Beğen . 0Beğenme 21 Şubat 13:29
02

Sabahattin Özer - Kûr’an-ı Kerim’de Neml sûresinde Hz.Sûleyman’a iman eden Sebe melikesi sultanlığına devam etmiştir. Hz.Mûhammed (sav) dönemini ele alan hiçbir ayet kadın sultanı nesh etmemiştir.

Ayet açık ve net olduğu halde neden dini tahrif ediyorsunuz?

Ayetin olduğu yerde cumhurun fikri sorulmaz. Onların farklı beyanda bulunması edepsizlik kabul edilir.

Neden mevzu hadisten delil sunuyorsunuz?

Hz.Ebubekir (sav) isyancıların lider seçtiği Secâh’a sarf ettiği sözü neden aslından koparıyorsunuz?

Dünya menfaati için neden dininizi az bir menfaat karşılığında satıyorsunuz?

Yanıtla . 3Beğen . 1Beğenme 05 Mayıs 00:26
03

Yunus - @Sabahattin Özer 02 nolu yoruma cevabı: Yazınız için tebrik ve teşekkür ederim. Araştırmadan, düşünmeden, öğrenmeden buyruk vermeyi itiyat haline getirmiş bunlar.

Yanıtla . 1Beğen . 0Beğenme 16 Mayıs 18:53
01

Erkam - Bircok seçmen bu kaideyi hesaba katacak ve ona gore oy verecektir. Oyların bölünmemesi adına sayın Akşener de bunu hesaba katarak hareket etmelidir

Yanıtla . 0Beğen . 0Beğenme 27 Nisan 01:11


Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?