YENİ ANAYASA ile ilgili değerlendirmelerden sonra somut

bir öneri denemesi yapalım; örneğin, bir an için SURİYE ANAYASASI yaptığımızı

düşünelim ve önerelim

Madde 1- Dili Arapça, merkezi Şam, kendisine özgü bayrağı

ve marşı ile temsil edilen, ülkesiyle, ulusuyla bölünmez bir bütün olarak

Suriye halklarının Suriye de kurduğu Suriye Cumhuriyeti; insanlık içinde

yerinden yönetime saygılı, demokratik, lâik, liberal; hakemlerden oluşmuş

bağımsız, yansız, etkin ve saygın yargının denetiminde ve millî orduların

korumasında çoklu hukuk devletidir. Bu hükümler seçimde %5 ten fazla oy almış

parti başkanlarının ittifakı ile değiştirilebilir.

Madde 2- Ülke yüze yakın illere ayrılır. Her il iç

işlerinde bağımsızdır. İl dili ile orta öğrenimini yapar. İl parasını çıkarır.

İç güvenliğini il silahlı gücü sağlar. Her ilin meclisi ve bakanlar kurulu

vardır, seçilmiş başkanları vardır. / Ona yakın ilin bir merkez ili olur.

Buradaki yönetim merkeze bağlıdır. Devlet buralarda ordular bulundurur. Ordunun

askerleri başka bölgelerden oluşturulur. Halk kendi bölgesi dışında istediği

bölgede asker olur. / İller de yüze yakın bucaktan oluşurlar. Her bucağın ayrı

kendi dili vardır. İlköğrenimlerini kendi dilleri ile yaparlar. Her bucağın

ayrı parası vardır, meclisi ve bakanları vardır, seçilmiş başkanı vardır, iç

işlerinde bağımsızdır.

Madde 3- Halk ilmî, dinî, meslekî ve siyasî sosyal

gruplar şeklinde teşkilatlanır. Dayanışma sorumlularından meclis ve şuralar

oluşur. Yasamayı ilmî, yürütmeyi meslekî, yargılamayı dinî, yönetmeyi siyasî

şûralar yapar. Herkes dayanışma içinde sigortalıdır. Bilgisizlikten doğan

zararları ilmî, beceriksizlikten doğan zararları meslekî, ihmalden doğan

zararları dinî, kasten iras edilen zararları siyasî dayanışma tazmin eder.

Madde 4- Devlet başkanını ilmî şûra sıralama usulü ile

seçer. Bölgelerdeki ordu komutanları biat ettikleri takdirde seçilen başkanın

başkanlığı kesinleşir. Bu anayasayı yürürlüğe koyan başkan kurucu başkandır.

Kurucu başkanlar ömürleri boyunca fahri başkan olarak kalırlar, diğer başkanlar

on sene için seçilirler ve on sene sonra fahri başkan olurlar.

Madde 5- Başbakanı devlet başkanı atar. Diğer bakanları

şûralar atarlar ve hakemler kararı ile görevden alınırlar. Görev müddeti on

senedir.

Madde 6- Ekseriyet sistemi geçersizdir. Ne kararlar

ekseriyetle alınabilir ne de seçim ekseriyet sistemi ile yapılır. Kararlar

istişare yoluyla alınır. Başkan istişare eder ve üyelerin vekili olarak karar

alır. Şûra üyeleri hakemlere gidip kararı iptal ettirebilirler. Seçimlerde

sıralama usulü uygulanır.

Madde 7- Kamu payı beşte birdir. Duruma göre iki katına

çıkarılabildiği gibi yarıya ve dörtte bire de indirilebilir. Bunun dışında

hiçbir vergi alınmaz. Bucak veya il vergiyi isterse ithalattan isterse

ihracattan alır yahut yarıya bölebilir. İhraç edilen malın beşte biri

kamunundur yahut ithal edilen malın beşte biri kamunundur. Devlet de bundan

fazla vergi alamaz. İllere ithal da ithalat sayılır, illere ihraç da ihracat

sayılır.

Madde 8- Vergisi ödenmiş bir malın hareketine kamu mani

olamaz, gümrük ve kota benzeri engelleyici maddeler koyamaz. İşçilerin

hareketini önleyemez, vize koyamaz, çalışma yasağını getiremez. Altın ve gümüş

dâhil tüm para hareketleri serbest olup paradan vergi alınmaz. Yabancılar da

serbestçe ithalat ve ihracat yaparlar.

Madde 9- Suriye den çıkış serbesttir. Giriş için ise bir

bucak dayanışma sorumlusunun kabulü yeterlidir. Bucak başkanları muhacirleri

kabul edebilirler. Bucak başkanlarının sürme hakkı vardır. Merkez başkanları

merkez bucaklarından sürebilirler, taşra bucaklarına karışamazlar.

Madde 10- Devleti cumhurbaşkanı, başbakan ve genelkurmay

başkanı yönetir. Hukuk düzeninde anlaşmalar serbesttir. Uluslararası gizli

anlaşmalar geçersizdir.