‘Çin Bilgeliği’ Kitabından Notlar ve ‘Lotus’ Yazısı

Bu ay başında 2 Temmuz’da bu köşede yayımlanan bir yazımın başlığı neydi?
“Refah-Yol’u örnek alın, ne yapacaksanız yapın!”
Bu yazının devamı mahiyetindeki iki yazımızın ana başlığı neydi?
“İbrahim Veli; ‘Kayıp 25 Yıl’ Nasıl Kazanılır!”

Bugün yani bu yazıyı sitemize yerleştirmekte olduğum anda, tamamen “tevafuk” diyebileceğim bir şey oldu. Çalışmalarımızı yayımladığımız sitemize, Özer Ataç arkadaşımız “Lotus” başlıklı yazısını yayımladı, ben de okudum ve etkilendim. Bu yazının sadece baş tarafında yazılanlardan aktaracaklarımdan bunun sebebi kısmen anlaşılacaktır ama elbette demek istediğimin daha derin sebepleri de var; o sebepler de sözünü ettiğim üç yazımda…

Neyse…
Biz önce “Lotus” yazısının en başında yazılanları okuyalım, sonra derin düşünelim…
Çin Bilgeliği” kitabından: “Çağımızın beyefendilerinden bir köpeğin ya da bir domuzun kasabı olmalarını isterseniz, bu işe kabiliyetleri yoksa teklifinizi reddederler. Hâlbuki onlardan ülkeye nâzır olmalarını isteseniz, kabiliyetleri olmasa bile bu işi yaparlar.
Bu sapkınlık değil de nedir!”

YEDİ HİKMET

1- Seçkinliğe düşkün olanlar, onu göstermek isterler. Bu seçkinlik değildir.
İşin ehli olanlar, işi işlediklerinde seçilir, bilinirler.
Onların seçkinliği, işlerini işleyişidir; işleyiş, toplum için ne kadar yararlı olursa; onlar o kadar saygı görür, sevilir, desteklenir.
Bunu sürdürmek seçkinliğin bir yönüdür; diğer yönü, bu nitelikle halkın içinde tevazu ile yaşamayı sürdürmektir. Böylece “içeriye” uygun “ dış” teşekkül eder.

2- Her kötü, kirli, istenmeyen işin toplumca beğenilen, gözetilen, itibar edilen kaynağı vardır. O kaynak, o işlerin mahallinde, çevresinde değil, ilgisiz, “arınmış” bilinen yerlerdedir.
Bu yüzden seçkin görülen makamlar ve işler, seçkin görülmeyen işlerden daha zordur. Zorluklarının görülmemesi, onların sirayet ettiği derinlikle ilgili olmasındandır.
Yine bu yüzden, parıldayan seçkinliğin çamuru çok, kirli suyu derindir.

3- Kasap, görünürde canlı hayvan keser; aslında onun işi her zaman ölümün yaşam sınırını aşmaması, aradaki sınırda can değişmesine vesile olması, canı cana katmasıdır.

4- Kasabalar güvenli yerleşim yeridir; çünkü eski dönemlerde etrafında güvenlik için setler yapılırdı.
Şimdilerde “sınırlar” bu yüzden belirgin ve tanımlı olmalıdır.
Bu yüzden insanın diğer canlılarla beslenmesi güvenlik sorunudur.
Bolluk döneminde bu sınırlar belirsizleşir; kıtlık ile yüzleşene kadar derinliği hissedilmez. Bolluk azaldığında sınırlar öfke ile yüzeye çıkar.

5- Zorbalık kıtlıktan kaynaklanır;
Ta ki bolluğa erişene kadar; sonra zorbalık, güvenliğe dönüşür;
Ta ki zorbalığa kadar.

6- Teşrifat, tutkuyu artırır, liyakati kovar.
Saygı, yüzeyde ise teşrifat; derinde ise liyakattir.

7- “Beyefendiler”, barış, konfor dönemlerinin özneleridir. Onlar sahip oldukları koşulların olanaklarını kullanarak seçkinliğe erişmek isterler. Çünkü koşulları mirastır; bunun yetkinleşmesi, kamusallıkla desteklenmesi ile olmaz. Olduğunda o makamlar, halk için “kasaplıktan” başka sonuç doğurmaz. Bu “iş”ten çürüme “beslenir”.
“Çin Bilgeliği” kitabından aktarılanlar bu kadar ama yazının devamı var.
Yazının devamında “Lotus, Domuz, Köpek, Nazır, Kasap, Sapkın” kelimelerinin açıklamaları ve Kehf Suresi’nden bazı ayet mealleri ile Ashâb-ı Kehf ile ilgili açıklamalar var…
Bundan dolayı yazının tamamını da şu linkten okumanızı tavsiye ediyorum…
https://www.akevler.org/AkevlerMakaleler/18736/SonEk/0/Ozer-Atac/Lotus

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Reşat Nuri Erol - Mesaj Gönder

# Çin

göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket EYT ve genel af çıkar mı?