ERBAKAN I ANMAK, ANLAMAK VE GEREĞİNİ YAPMAK deyince,

her yıl O nun farklı bir yönünü ele almak için özel gayret sarf ediyorum; bu

yıl da aynı gayreti göstermeye çalışacağım... Elimde uzun bir akademik çalışma

var, özellikle onun üzerinde duracağımı yazmıştım. Çalışmanın özgün ve uzun adı

şöyle: İSLAM EKONOMİSİ ÇERÇEVESİNDE NECMETTİN ERBAKAN IN ADİL DÜZEN SÖYLEMİ.

Çalışma NECMETTİN ERBAKAN IN EKONOMİK SÖYLEM VE

UYGULAMALARI adlı YÜKSEK LİSANS TEZİ nden türetilmiş.

Öz denen bölüm şöyle: Çeşitli hükümetlerde görev olan,

hattâ başbakanlık yapmış olan Necmettin Erbakan Türkiye de yakın siyasi tarihe

damga vuran siyasetçilerden bir tanesidir. Erbakan ın iktisadi görüşlerinin

öncesi de olmakla beraber Adil Ekonomik Düzen (AED) söylemi Erbakan ın 1980

sonrası Refah Partisi ile seçim propagandası haline gelmiştir. Bu çalışmada

önce Adil Düzen in teorisi ele alınmıştır. Erbakan ın kapitalizm ve sosyalime

alternatif bir iktisadi örgütlenme biçimi olduğunu iddia ettiği AED, genel

olarak; devlete biçilen rol, para, vergilendirme sistemi, kredi esasları ve

ortaklık, üretim ve ihracat, enflasyon, işsizlik ve sosyal güvenlik esasları

gibi konular üzerinde durmaktadır. Daha sonra AED in İslam ekonomisi ile ne

kadar örtüştüğü değerlendirilmiştir. Bu karşılaştırmayı zorlaştıran unsur,

İslam ekonomisi hakkında birbirinden farklı görüşlerin olmasıdır. Çalışmada

AED in genel olarak İslam ın ekonomik anlayışıyla örtüştüğü sonucuna

varılmıştır.

Bugün çalışmanın 1. Giriş bölümü üzerinde duralım.

Necmettin Erbakan, Türkiye nin yakın siyasi hayatına

damga vuran şahsiyetlerden bir tanesidir. Bakanlık, başbakan yardımcılığı ve

başbakanlık yapmıştır. ERBAKAN IN YAKIN DÖNEMDEKİ SİYASİ AKTÖRLERDEN EN ÖNEMLİ

FARKI, KENDİNE HAS BİR İKTİSAT ANLAYIŞININ VE İKTİSADİ SÖYLEMLERİNİN OLMASIDIR.

Bu söylemler şimdiye kadar hemen hemen hiç analiz edilmemiştir.

Necmettin Erbakan ın iktisadi söylemlerini 1980 öncesi ve

sonrası olmak üzere ikiye ayırabiliriz. 1980 öncesi dönemde Türkiye de

planlamaya dayalı devletçi iktisat politikaları uygulanırken, 1980 sonrası

dönemde serbest piyasa dayalı iktisat politikaları uygulanmıştır. Erbakan ın

iktisat anlayışı bu politikalara bağlı olarak değişiklikler göstermekle beraber

ana ilkeler devamlılık arz etmektedir. 1980 öncesi Ağır Sanayi söylemi ön

plandayken sonrasında Adil Ekonomik Düzen (AED) söylemi ön plana çıkmıştır.

Erbakan, AED i, kapitalizm ve sosyalizm sistemlerinin

dışında İSLAMİ PRENSİPLERE DAYANAN ayrı bir ekonomik sistem olarak ifade

etmiştir. Ayrıca Türkiye de 1980 li ve 1990 lı yıllarda uygulanan ekonomik

düzeni de rant ekonomisi olarak ifade etmiştir. AED, kendine has özellikleri

olan, sosyalizmi ve kapitalizmi eleştiren; ama onların iyi yönlerini alan bir

iktisadi model olarak düşünülmüştür.

Bu çalışma Erbakan ın 1980 sonrası ekonomik düşüncesinin

bir yansıması olan ADİL DÜZEN SÖYLEMİNİN İslam ekonomisi çerçevesinde

değerlendirilmesini kapsamaktadır. Bu amaç doğrultusunda giriş kısmından sonra

çalışmanın ikinci bölümünde AED teorisi ifade edilmeye çalışılmıştır. AED nin

31 temel esası vardır. Bunlardan devletle ilgili olan üç tanesi genel esaslar

olmak üzere 7 tanesi parayla, 7 tanesi vergiyle, 7 tanesi krediyle ve 7 tanesi

sosyal güvenlikle açıklanmaktadır.

Çalışmanın üçüncü bölümünde devlet, para, faiz, fiyatlar,

serbest piyasa, kredi, vergi, sosyal güvenlik ve sigorta konularında İslam

ekonomisi yaklaşımı ile AED karşılaştırılmıştır. Bu konularda farklı İslami

fikirlerin olması analizi güçleştirmektedir. Çalışma sonuç ve değerlendirme

kısmıyla sonuçlandırılmıştır.