Reklamı Kapat

Yazar ve herkes “bu konulara” neden ilgisiz? -8-

Bir yazar ve diğer yazarlardan söz ediyorduk; kaldığımız yerden devam edelim…

“Kapitalizmde bir eşyayı, bir tabiat parçasını, bir malı ele geçiren insan, bir nevi o eşyanın, o tabiat parçasının tanrısı olmuştur.” / “Mülk edinemeyen insansa, kapitalizme göre, bir nevi insan da olamıyor. Ve zamanla kapitalist, o tür insanı da eşya gibi görmeye, ondan da eşyadan faydalandığı gibi faydalanmaya başlıyor.”

“Kapitalizmdeki eşyayla insanın durumu, (komünizmde) tersine çevrik olarak aynıdır. Bu kez eşya tanrılaşmış, insan onun kölesi haline getirilmiştir.”

“İslam’ın insan ve eşya telakkisi, mülkiyet anlayışı bu iki doktrinden de tamamen farklıdır. İslam, gerek insana, gerek eşyaya baksın, Allah’ı, insanın da, eşyanın da yaratıcısını unutmaz.” / “Mutlak anlamda, eşya da, insan da O’na aittir. Mülk, mutlak anlamda sadece O’nundur. İnsan, mutlak olarak kendiliğinden değil, ancak O’nun izni ve bağışıyla eşyaya sahip olma hakkı edinmiştir. Bunun için, gerek eşya, gerekse canlı varlıklarla ilgisinde, O’nun çizdiği sınırlar içinde hareket yetkisini taşır.” / “Müslüman, mülk edinişinde ve ona tasarruf edişinde, daima asıl mülk sahibi hatırlar ve hatırlamak zorundadır.” / “Gereksiz yere kesilen ağaç, masum çocukları öldürmek için mahiyeti değiştirilen uranyum, eziyet edilerek çalıştırılan hayvan, yarın bizden davacı olacaktır ve biz yalnız insanlara yaptığımız zulümlerin değil, hayvanlara ve eşyaya yaptığımız zulümlerin de hesabını vereceğiz.” / “Hesabını vereceğiz.” Aslında, anahtar cümle bu. / Kimsenin, dünyada da, ahirette de, hesap kaygısı taşımadığı, kursağı geniş olanların kemal-i afiyetle deveyi hamuduyla yuttuğu bir cemiyette olabilir mi İslam ekonomisi? / Olmaz. / İşte o yüzden, ‘şu anda yok’ İslam ekonomisi. / N. Haydar Naqwi’nin 80’li yıllarda Türkçeye çevrilen Ekonomi ve Ahlak’ı da Müslüman bir toplumda, ahlakın ekonomiyi şekillendirmedeki ihmal edilemez rolünü vurgulaması bakımından kıymetliydi. / Bu kitabın ana fikrinden hareketle tekrar vurgulayabiliriz ki, ahlak ortalıkta görünmediği için bir İslam ekonomisi de göremiyoruz.” (Yusuf Ziya Cömert, 29.06.2020)

Tam da bu koronavirüs günlerinde, “Adil Düzen ve Adil Ekonomik Düzen çalışanları” olarak bizler, her akşam dersler yapıyoruz ve Pazartesi akşamları da ders konumuz, tevafuk olsa gerek; EKONOMİ! 400 sayfalık bir Adil Ekonomik Düzen Kitabı yazıldı; Pazartesi akşamları hep birlikte okuyor ve son şeklini veriyoruz… 29.06.2020 Pazartesi akşamı, son şeklini vermekte olduğumuz kitabımızın o bölümlerini okumakta büyük faydalar var…

IV) Halk ekonomisi

İlkel Ekonomi 1-İlk insan yaratıldı. Ailece ormana gidiyor, meyve topluyor ve orada tüketerek yaşıyorlardı. Avcılık döneminde ortak avlanmak zorunda kaldıkları için birlikte üretmeye başladılar. Çobanlık döneminde herkes kendi hayvanlarına sahip çıktı. Tarım döneminde herkesin tarlası oldu. Bunların hepsinde kendi ürettiklerini kendileri tüketiyorlardı. Bazı malları ve hizmetleri zorunlu olarak değiştiriyorlardı.

İleri Ekonomi 2-İleri ekonomide insanlar ürettiklerini kendileri tüketmeyip, pazarda satıp; ihtiyaçlarını da başkalarından aldıkları ile yaşamaya başladılar. Pazar mübadelesinden sonra tüccar mübadelesi başladı. Ondan sonra emek mübadelesi, daha sonra da işçilik şeklinde gelişti. Şimdi de ortaklık mübadelesine gidilmektedir. Yirminci yüzyılda bu gelişme tamamlandı. Bugün kimse kendi üretip, kendisi tüketmiyor. Yüzde yüz mübadele dönemine geçilmiştir.

İleri Ekonominin Yararları 3-İleri ekonomilerde iş bölümü ortaya çıkmaktadır. Böylece herkes bildiği bir işi ve tek tür bir işi yapmaktadır. İş değiştirmekle zaman kaybetmemektedir. Alıştığı iş ona zevk vermektedir. Ayrıca hangi yerde en uygun üretim yapılırsa o yapılmaktadır. Bu suretle insanlar ve makineler en iyi şekilde değerlenmektedir. Tüketirken de ihtiyaçlar çok verimli şekilde gün/saati artırmaktadır. Çünkü ihtiyaçlar sınırlıdır, fazlası işe yaramaz.

(DEVAMI VAR; önemine binaen, kaldığımız yerden devam edeceğiz, inşallah…)

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Reşat Nuri Erol - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Fındık fiyatları hakkında ne düşünüyorsunuz?