Hz.Aişe (r. anha) annemiz anlatıyor: “Rasûlullah’ın hastalığı ağırlaştığında insanlar namaz kıldılar mı?” diye sordu. “Hayır, ya Rasûlullah! Seni bekliyorlar” denildi.”Rasûlullah: “Bana bir kovada su getirin” dedi. Biz dediğini yaptık, yıkandı sonra kalkmaya çalıştı, ancak bayıldı. Ayılınca: “İnsanlar namaz kıldı mı?” dedi. Biz: “Hayır, onlar seni bekliyorlar ya Rasûlullah!” dedik. Bu arada insanlar mescitte yatsı namazı için Rasûlullah (sav)’i bekliyorlardı. Rasûlullah (sav) namaz kıldırması için Ebubekir’e haber gönderdi. Haberci, Ebubekir’e gidip, “Rasûlullah senin insanlara namaz kıldırmanı istiyor” dedi. Ebubekir (ra) oldukça yufka yürekli bir insandı, dedi ki: “Ya Ömer! Namazı sen kıldır” Ömer (r.a.): “Sen buna daha layıksın” dedi. O günlerde Ebubekir (r.a.) insanlara namazı kıldırdı. Bir ara Rasûlullah (sav) kendisini iyi hissedince öğle namazı vaktinde iki kişinin kolları arasında mescide girdi. O esnada Ebubekir (r.a.) namaz kıldırıyordu. Rasûlullah (sav)’i görünce geri çekilmek istedi ancak Rasûlullah işaretle yerinde durmasını istedi. Rasûlullah (sav) yanındaki iki adama: “Beni onun yanına oturtun” dedi. Onlar Rasûlullah (sav)’i Ebubekir’in (ra) yanına oturttular. Ebubekir (ra) Rasûlullah (sav)’e tabi olarak namaz kılmaya başladı, insanlar da Ebubekir’e (ra) tabi oluyorlardı ve bu esnada Rasûlullah (sav) oturuyordu.” (Muslim, 418, Buhari, 687)

Bu hadis her şeyden önce Ebubekir’in (ra) sahabenin hepsinden daha faziletli olduğunu ortaya koyduğu gibi aynı şekilde Rasûlullah (sav)’den sonra Ebubekir’in (r.a.) hilafete en çok hak sahibi olan sahabi olduğunu ortaya koymaktadır. Hadis aynı zamanda Ömer’in (ra) fazilet açısından Ebubekir’den (ra) daha sonra geldiğini ortaya koymaktadır. Çünkü Ebubekir (r.a.) namazı kıldırması için Ömer (r.a.) dışında kimseye teklifte bulunmamıştır. (Nevevi, Şerhu Müslim, 4/137)

Abdullah b. Mesud şöyle dedi: “Rasûlullah (sav) vefat edince Ensar dedi ki: “Bizden bir emir sizden de bir emir olsun”. Ömer (r.a.) onlara gelerek şöyle dedi: “Ey Ensar topluluğu! Siz Rasûlullah (sav)’in imamlık yapması için Ebubekir’i seçtiğini bilmiyor musunuz? İçinizden kim gönül rahatlığıyla Ebubekir’in önüne geçmek ister?! Bunun üzerine Ensar: “Ebubekir’in önüne geçmekten Allah’a sığınırız” dediler. (Mustedrek, 3/67)

İbniSa’d’ın, Hasan’dan rivayet ettiği bir hadisi şerifte Hz. Ali (r.a.) şöyle demektedir: “Rasûlullah (s.a.v.) vefat ettiğinde ne yapmamız gerektiği üzerinde konuşmaya başladık. Sonra dedik ki: “Rasûlullah Ebubekir’i namazda bize imam olarak tayin etti” Bunun üzerine, Rasûlullah’in dünya hayatımız için öne geçirdiği şahsı biz de öne geçirmeyi tercih ederek Ebubekir’i seçtik.” (İbniSa’d, Tabakat, 3/183)

Eş’ari mezhebinin imamı Ebu’l-Hasan el-Eş’arîRasûlullah (sav)’in namazı kıldırması için Ebubekir (ra)’ı imam olarak tayin etmesiyle ilgili olarak şöyle demektedir: “Ebubekir’in (ra) Rasûlullah (sav) tarafından imam olarak tayin edilmesi kesin delillerle bilinen bir husustur. Rasûlullah (sav)’in bu davranışı Ebubekir’in (ra) sahabenin en bilgilisi ve en güzel Kur’an okuyanı olduğunu ortaya koymaktadır. Sahih olarak gelen bir hadisi şerifte Rasûlullah (sav) şöyle buyurmaktadır: “Kur’an’ı en güzel okuyan namazı kıldırsın. Eğer okumada eşitseler sünneti en iyi bilen kıldırsın. Eğer sünnet bilgisi konusunda eşitseler en yaşlıları kıldırsın. Eğer aynı yaşta iseler İslam’a ilk önce giren kıldırsın.” İbni Kesir dedi ki: “Eş’arî’nin şu sözleri altın harflerle yazılmalıdır. “Hadiste geçen tüm özelliklerin hepsi Ebubekir’de (ra) bulunmaktaydı.” (El-Bidaye ve el-Nihaye, 5/265)

Ehli Sünnet’ten kimi âlimler ise Ebubekir’in (ra) hilafetinin açık delilerle sabit olduğunu söylemişlerdir. Bu görüş, Hadis ehlinden bir gruba nispet edilmektedir. Ebu Muhammed b. Hazm ez-Zahirî de aynı görüştedir.  Bu görüş sahipleri şu rivayetleri delil olarak göstermişlerdir:

Rasûlullah (sav) hastalandığında Aişe (ra)’ya şöyle dedi: “Bana baban Ebubekir’i ve kardeşini çağır, bir şey yazdırmak istiyorum. Birilerinin ben daha çok hak sahibiyim demesinden korkarım. Ancak Allah ve mü’minler Ebubekir’in olmasını dilemektedir.” (Muslim, 4/1857)

Bu grubun getirdiği diğer bir delil ise Rasûlullah (sav)’in gördüğü rüyadır. Daha önce de geçtiği gibi Rasûlullah (sav) rüyada bir havuzun başında insanlara su vermektedir, Ebubekir (r.a.) gelip kendisine yardımcı olmak için elinden tası alır ve insanlara su vermeye başlar. (Muslim, 4/1861-1862)

Yapılan araştırmalar Rasûlullah (sav)’in söz ve davranışlarıyla Ebubekir’in (r.a.) hilafetine birçok şekilde işaret ettiğini ve onun hilafetinden haber verdiğini ortaya koymaktadır. Hatta Rasûlullah (sav) bu konuda bir yazı yazmak istedi ancak ümmetin Ebubekir’in (ra) halifeliği üzerinden ittifak ettiğini görünce vazgeçti… Eğer Rasûlullah (s.a.v.), Ebubekir’in (ra) halifeliğe seçimi konusunda yanlış bir anlamanın doğacağına kanaat getirmiş olsa idi bunu açık bir şekilde ifade ederdi, ancak Rasûlullah (sav) birçok ortamda onun hilafetine işaret edip sahabenin de bunu anladığına kanaat getirince bu konuda ayrıca bir şey söylemeye gerek kalmadı. Bundan dolayı Ömer (r.a.) Muhacir ve Ensarın bulunduğu ortamda yaptığı konuşmada şöyle dedi: “İçinizde Ebubekir gibisi yok.”