Bir dönem statü ve özgürlük sembolü olarak görülen otomobiller, yeni nesil için cazibesini kaybetmeye başladı. Artan yaşam maliyetleri ve astronomik fiyatlar nedeniyle ulaşım aracından çok bir yatırım aracına dönüşen sıfır araçlar, artık gençlerin radarından çıkıyor. Vatandaşın alım gücündeki daralma ve şehirleşmenin getirdiği yeni yaşam tarzı, otomotiv endüstrisini sancılı bir dönüşümün eşiğine getirirken, üreticiler için de hesaplar tamamen şaştı. Sektörde kafalar oldukça karışık.
2 Milyondan Fazla Satış Silinecek
Dünyanın en büyük otomobil pazarlarından biri olan ABD'de 10 yıl önce 17,6 milyon adetle tarihi zirveye çıkan satış rakamlarına yeniden ulaşılmasının artık bir hayal olduğu belirtildi. Danışmanlık şirketi Bain & Company tarafından hazırlanan analize göre, pazar önümüzdeki yıllarda beklentilerden çok daha hızlı küçülecek. Düşük doğum oranları ve yükselen fiyatlar nedeniyle 2040 yılına kadar 2 milyondan fazla satış potansiyelinin piyasadan silineceği kaydedildi.
Analizi hazırlayan uzmanlardan Mark Gottfredson, otomotiv sektörünün uzun yıllar nüfus artışıyla büyüdüğünü ancak o dönemin artık sona erdiğini vurguladı. Nüfusun kendini yenilemesi için gerekli olan 2,1'lik doğurganlık hızı ABD'de 1,6'ya gerilerken, Türkiye'de bu rakamın TÜİK verilerine göre 1,42 ile daha da vahim bir seviyede olduğu ifade edildi.
Direksiyon Başına Geçmek İsteyen Yok
Sektördeki bu sert daralmanın en büyük katalizörü ise gençlerin otomobile olan bakışının kökten değişmesi olarak gösterildi. Ehliyet sahipliği oranlarının hızla düştüğü, yeni neslin araç satın almak yerine araç paylaşım uygulamalarını tercih ettiği ya da bu kararı ileri yaşlara ertelediği aktarıldı.
S&P Global Mobility verilerine göre, 18-34 yaş grubunun yeni araç alımlarındaki payı adeta erirken, 55 yaş üzeri tüketicilerin pazarın neredeyse yarısını oluşturduğuna dikkat çekildi. Genç neslin bu pazardan çekilmesiyle birlikte, beklenen canlılık bir türlü yakalanamadı.
Aylık Taksitler Cep Yakıyor
Otomobil hayallerini suya düşüren en somut bariyer ise elbette cüzdanları vuran maliyetler oldu. Pazar araştırma şirketi Telemetry verilerine göre, yeni araçların aylık ödeme tutarlarının son dört yılda yaklaşık yüzde 30 arttığı kaydedildi. Satılan her beş yeni araçtan birinin aylık ödemesinin 1.000 doların üzerine çıkması, gençlerin bu yükün altına girmesini imkansız hale getirdi.
Gelişen teknolojiyle birlikte otonom (sürücüsüz) ulaşım çözümlerinin yaygınlaşacağı, milyonlarca hanenin ikinci araçtan vazgeçeceği ve üreticiler arasındaki rekabetin hiç olmadığı kadar sertleşeceği vurgulandı.
Gençlerin tamamen sırt çevirdiği bu devasa pazarın hayatta kalmak için geliştireceği yeni stratejiler merak ediliyor.





