Kabalıkla gabilik arasında bir ilişki var mı Elbette

var. Ama bunu aklıma, Esat zindanlarında kaldıktan sonra salıverilen Filistinli

solcu aktivist Selame Kile nin aptal imparatorluk Rusya yazısı düşürdü. İlham

etti. Genel olarak şakacı ve sevecen insanların aynı zamanda zeki oldukları da

varsayılır. Sözgelimi, Amerikan başkanlarından Bill Clinton ın zekası yüksekti

ve şakacıydı. Zarafeti aklının eseriydi. Ziya Paşa nın ifadesiyle, Âyinesi

iştir kişinin lafa bakılmaz / Şahsın görünür rütbe-i aklı eserinde. Clinton,

uluslararası ilişkilerde kabalığı veya sertliği değil yumuşaklığı esas aldı. W.

Bush ise tam tersi idi. Bu arada zeka ile kurnazlık arasında farklılık olduğunu

da hatırlatalım. Genellikle kurnazlar hilebaz olur ve hayatlarını hile üzerine

kurarlar. Baba ve oğul Bush hile düzeninin mimarlarıydı ve onların iktidarları

döneminde dünya karmakarışık hale gelmiş ve girdiği buhrandan çıkamamıştır.

Saddam ın Kuveyt e yönlendirilmesi ile 11 Eylül saldırılarının baba ve oğul

Bush dönemine denk gelmesi tesadüf müdür Aptalların veya geri zekalıların

insanlığa maliyeti ağır olmaktadır. 11 Eylül kurgu muydu değil miydi hala

tartışılıyor ama moron/akılsız olarak anılan yani aptallığıyla ün yapan W.

Bush 11 Eylül den önce iktidarı hile ile ele geçirmiştir. Sandıklı darbe

yapmıştır. Al Gore u hile ile devre dışı bırakan Bush 11 Eylül ile birlikte

dünyaya ağır bedel ödetmiştir. Dünya Bush ların çaktığı kazığı hâlâ

çıkarabilmiş değil. Michael Moore adlı yazar ve film yapımcısı kendisini

ABD nin garip işlerine adamış ve Stupid White Man/Aptal Beyaz Adam isimli

eseriyle de Bush ların kirli çamaşırlarını ortaya dökmüştür. Bununla birlikte,

bu tür eleştirmenlerin de Metin Uca gibi garip halleri olabiliyor. Zamanla

Levent Kırca laşıyorlar. Ahmet Hakanlaşma, Kırcalaşma ve Eliaçıklaşma bulaşıcı

bir temayül.

*

Baba ve oğul Bush hileleriyle ve geri zekalılıklarıyla

nasıl dünyayı bir cendereye düşürmüşlerse Ruslar da Suriye politikasıyla

aynısını yapmışlardır. Bir deli bir kuyuya bir taş attı kırk akıllı onu

çıkaramadı misali dünyanın dümenindeki kabalar ve geri zekalılar dünya

siyasetini kördüğüm haline getiriyorlar. Putin, Obama nın değil kesinlikle W.

Bush un karşılığıdır. Selame Kile nin hatırlattığı gibi, Obama iki yıldan beri

aslında Suriye dosyasını bir şekilde Rusların eline bırakmıştır. Ruslar ise

Suriye de adaletin değil çıkarlarının peşine düşmüşler ve mutlak olarak Esat

rejimini desteklemişlerdir. İktidarın hizmetine girerek bağımsız ve daha çaplı

bir rol oynama şansını kaybettiler. Suriye halkının ve ötesinde bölgenin ve

dünyanın maslahatını gözetemediler. Dolayısıyla ellerine geçen fırsatı en kötü

şekilde harcadılar. Bunun sonucu olarak mesele tıkanmış ve başta Suriye olmak

üzere bütün tarafları yıpratır hale gelmiştir. Herkesin kaybedeceği bir kapana

dönüşmüştür. Ruslar burada zero sum game suretinde Rus ruletini devreye

sokmuşlardır. İşin siyasi kısmını bir yana bıraksak bile teknik ve vicdani

olarak katliamlar veya kimyasal silahlar kullanılması meselesini bile politize

etmişler ve siyasi çekişme ve atışma aracına dönüştürmüşlerdir. Selame Kile nin

de hatırlattığı gibi, 2012 de Obama Rusların gözetiminde Suriye de Yemen

modelinin uygulanabileceğini öngörmüş ve Ruslara ön açmıştı. Kendisi arkaya

çekilerek Rusları öne itmişti. W. Bush altın tepsi içinde Irak ı İran a sunması

gibi Obama da aslında Suriye yi aynı şekilde Rusların sahasına atıyordu. Ruslar

ise rejimin gerisinde saf bağlayarak, Suriye de kanlı sürecin azmasına ve

uzamasına vesile olmuşlardır.

*

Kahire de Arap Birliğinde, Lavrov a geçiş yönetimi ve

buna nezaret etme meselesi sorulduğunda, gevşeklik halinde muhaliflerin

şehirleri ele geçirebileceğini söyleyerek cevap vermiştir. Böylece takrir-i

sükun kapısını açarak, uzlaşma kapısını kapatmıştır. Bu nedenle de Humus ta

Baba Amro operasyonu gibi operasyonları desteklediler ve Suriye halk hareketi

de militarize oldu. Rejim ile muhalifler arasına o dönemde bu kadar kan

girmemiş ve mutlak kopuş yaşanmamıştı. Velhasıl, önlerine açılan alanı

yüzlerine gözlerine bulaştırdılar. Ruslar, Suriye sınavını kaybettiler ve

sorumlu bir cihan devleti görüntüsü veremediler. ABD nin Suriye ye askeri

darbesinin yan etkilerinden birisi, Rusların Suriye de dize getirilmesi ve

siyasi kazanımlarını kaybetmesidir. Askeri darbe ister istemez restleşmeyi

beraberinde getireceği gibi soğuk savaş ihtimalini de tetikler. Rus politikası

ve kameti Suriye de sınanmış oldu. Küresel çapta sorumlu bir politika izleme

kabiliyetinden mahrum oldukları görüldü. Bunun nedeni, zekadan ve insaftan uzak

kaba politikalardır. Ruslara bel bağlayanlar da kaybetmeye mahkümdur. Zira

politika ve yaklaşımları zeka kırıntısından mahrumdur. Güç insanı bozduğu gibi

ahlakını da köreltir. Aklı, adale ve gözler düzeyine indirir. Metafizik fiziki

derekeye iner. Parayla ve güçle her şeyi halledeceğini düşünür. Bu noktada her

şey kördüğüm olur.