Kabalıkla gabilik arasında bir ilişki var mı Elbette
var. Ama bunu aklıma, Esat zindanlarında kaldıktan sonra salıverilen Filistinli
solcu aktivist Selame Kile nin aptal imparatorluk Rusya yazısı düşürdü. İlham
etti. Genel olarak şakacı ve sevecen insanların aynı zamanda zeki oldukları da
varsayılır. Sözgelimi, Amerikan başkanlarından Bill Clinton ın zekası yüksekti
ve şakacıydı. Zarafeti aklının eseriydi. Ziya Paşa nın ifadesiyle, Âyinesi
iştir kişinin lafa bakılmaz / Şahsın görünür rütbe-i aklı eserinde. Clinton,
uluslararası ilişkilerde kabalığı veya sertliği değil yumuşaklığı esas aldı. W.
Bush ise tam tersi idi. Bu arada zeka ile kurnazlık arasında farklılık olduğunu
da hatırlatalım. Genellikle kurnazlar hilebaz olur ve hayatlarını hile üzerine
kurarlar. Baba ve oğul Bush hile düzeninin mimarlarıydı ve onların iktidarları
döneminde dünya karmakarışık hale gelmiş ve girdiği buhrandan çıkamamıştır.
Saddam ın Kuveyt e yönlendirilmesi ile 11 Eylül saldırılarının baba ve oğul
Bush dönemine denk gelmesi tesadüf müdür Aptalların veya geri zekalıların
insanlığa maliyeti ağır olmaktadır. 11 Eylül kurgu muydu değil miydi hala
tartışılıyor ama moron/akılsız olarak anılan yani aptallığıyla ün yapan W.
Bush 11 Eylül den önce iktidarı hile ile ele geçirmiştir. Sandıklı darbe
yapmıştır. Al Gore u hile ile devre dışı bırakan Bush 11 Eylül ile birlikte
dünyaya ağır bedel ödetmiştir. Dünya Bush ların çaktığı kazığı hâlâ
çıkarabilmiş değil. Michael Moore adlı yazar ve film yapımcısı kendisini
ABD nin garip işlerine adamış ve Stupid White Man/Aptal Beyaz Adam isimli
eseriyle de Bush ların kirli çamaşırlarını ortaya dökmüştür. Bununla birlikte,
bu tür eleştirmenlerin de Metin Uca gibi garip halleri olabiliyor. Zamanla
Levent Kırca laşıyorlar. Ahmet Hakanlaşma, Kırcalaşma ve Eliaçıklaşma bulaşıcı
bir temayül.
*
Baba ve oğul Bush hileleriyle ve geri zekalılıklarıyla
nasıl dünyayı bir cendereye düşürmüşlerse Ruslar da Suriye politikasıyla
aynısını yapmışlardır. Bir deli bir kuyuya bir taş attı kırk akıllı onu
çıkaramadı misali dünyanın dümenindeki kabalar ve geri zekalılar dünya
siyasetini kördüğüm haline getiriyorlar. Putin, Obama nın değil kesinlikle W.
Bush un karşılığıdır. Selame Kile nin hatırlattığı gibi, Obama iki yıldan beri
aslında Suriye dosyasını bir şekilde Rusların eline bırakmıştır. Ruslar ise
Suriye de adaletin değil çıkarlarının peşine düşmüşler ve mutlak olarak Esat
rejimini desteklemişlerdir. İktidarın hizmetine girerek bağımsız ve daha çaplı
bir rol oynama şansını kaybettiler. Suriye halkının ve ötesinde bölgenin ve
dünyanın maslahatını gözetemediler. Dolayısıyla ellerine geçen fırsatı en kötü
şekilde harcadılar. Bunun sonucu olarak mesele tıkanmış ve başta Suriye olmak
üzere bütün tarafları yıpratır hale gelmiştir. Herkesin kaybedeceği bir kapana
dönüşmüştür. Ruslar burada zero sum game suretinde Rus ruletini devreye
sokmuşlardır. İşin siyasi kısmını bir yana bıraksak bile teknik ve vicdani
olarak katliamlar veya kimyasal silahlar kullanılması meselesini bile politize
etmişler ve siyasi çekişme ve atışma aracına dönüştürmüşlerdir. Selame Kile nin
de hatırlattığı gibi, 2012 de Obama Rusların gözetiminde Suriye de Yemen
modelinin uygulanabileceğini öngörmüş ve Ruslara ön açmıştı. Kendisi arkaya
çekilerek Rusları öne itmişti. W. Bush altın tepsi içinde Irak ı İran a sunması
gibi Obama da aslında Suriye yi aynı şekilde Rusların sahasına atıyordu. Ruslar
ise rejimin gerisinde saf bağlayarak, Suriye de kanlı sürecin azmasına ve
uzamasına vesile olmuşlardır.
*
Kahire de Arap Birliğinde, Lavrov a geçiş yönetimi ve
buna nezaret etme meselesi sorulduğunda, gevşeklik halinde muhaliflerin
şehirleri ele geçirebileceğini söyleyerek cevap vermiştir. Böylece takrir-i
sükun kapısını açarak, uzlaşma kapısını kapatmıştır. Bu nedenle de Humus ta
Baba Amro operasyonu gibi operasyonları desteklediler ve Suriye halk hareketi
de militarize oldu. Rejim ile muhalifler arasına o dönemde bu kadar kan
girmemiş ve mutlak kopuş yaşanmamıştı. Velhasıl, önlerine açılan alanı
yüzlerine gözlerine bulaştırdılar. Ruslar, Suriye sınavını kaybettiler ve
sorumlu bir cihan devleti görüntüsü veremediler. ABD nin Suriye ye askeri
darbesinin yan etkilerinden birisi, Rusların Suriye de dize getirilmesi ve
siyasi kazanımlarını kaybetmesidir. Askeri darbe ister istemez restleşmeyi
beraberinde getireceği gibi soğuk savaş ihtimalini de tetikler. Rus politikası
ve kameti Suriye de sınanmış oldu. Küresel çapta sorumlu bir politika izleme
kabiliyetinden mahrum oldukları görüldü. Bunun nedeni, zekadan ve insaftan uzak
kaba politikalardır. Ruslara bel bağlayanlar da kaybetmeye mahkümdur. Zira
politika ve yaklaşımları zeka kırıntısından mahrumdur. Güç insanı bozduğu gibi
ahlakını da köreltir. Aklı, adale ve gözler düzeyine indirir. Metafizik fiziki
derekeye iner. Parayla ve güçle her şeyi halledeceğini düşünür. Bu noktada her
şey kördüğüm olur.