Öğrenciniz var mı Kaç tane İlkokul mu, ortaokul mu,
lise mi Üniversiteyi şimdilik ayrı tutalım. Hepimizin bildiği gibi ilk, orta
ve lise Milli Eğitim Bakanlığı na bağlı okullardır. Her Milli Eğitim Bakanı
değiştiğinde sistem sil baştan değiştiriliyor. Buna neredeyse alışmıştık ama
artık her bakan geldiğinde yapılan değişiklikler yetmiyormuş gibi bir de her
gün yeni bir sistem açıklanıyor bakanlık tarafından. Son günlerde her gün bir
sistem açıklaması yapılıyor. Seviye Belirleme Sınavı (SBS) kaldırıldı denildi,
sonra artırıldı denildi, sonra teke düşürüldü denildi sonra Seviye Belirleme
Sınavı nı kaldıralım efendim I-ıh! İndirelim efendim I-ıh! Düz yatıralım
efendim Yok! Amuda kaldıralım Hayır! Tek ayak üstünde durduralım Yoo! Seviye
Belirleme Sınavı nın turşusunu kuralım! Nasıl olsa bu halk ne verirsen onu
yiyor! Üstelik turşuyu da çok seven bir milletiz!
Öyleyse size birkaç turşu çeşidinden bahsedeyim. Okul
sırası turşusu! Okul sıralarının çıkış noktası nedir Cevap veriyorum; kilise!
Biz Müslüman bir milletiz değil mi Ama çocuklarımız aynen kiliselerdeki gibi
sıralarda eğitim görüyor. Türkçe, matematik fen bilimleri dersleri neyse de
aynı sıralarda Kur an-ı Kerim dersi görmeye ne demeli Hepimiz o sıralardan
geçtik! Kilise sıralarında sözüm ona milli eğitim dersi görürken halk olarak
yeni deyimler bile ürettik; dirsek çürütmek bu deyimlerden sadece biridir.
Beyler hanımlar, Müslümanlar tahta sıralarda ayakkabılarla eğitim görmez; yer
minderinde rahle-i tedrisattan geçerler, geçerlerdi eskiden. Bu sisteme
Cumhuriyet le birlikte geçildi. Muasır medeniyetler seviyesine böyle turşularla
çıkacaktık. Çıktık. Nereye çıktık Dinden dinsizliğe çıktık. Ama turşunun
sadece acısı kaldı damaklarımızda.
Her gelen Milli Eğitim Bakanı turşuyu evirip çeviriyor!
Bazısı içine biber doldururken bazısı da içine maydanoz dolduruyor! Maydanoz
ektim taşa bitmedi kaldı kışa tekerlemesi milli eğitimimizin tek gerçeği olarak
ders kitaplarındaki yerini çoktan aldı! Üstelik Türk tü, doruydu ve ille de
çalışkandı! Muhtaç olduğu damarlarındaki asil kan da Avrupa ya doğru
akı-akıyor!
Aksın bakalım, size bir turşudan daha söz edeyim. Düz
liseler kaldırıldı yerine Anadolu ve fen liseleri getirildi. Sınavda başarılı
olanlar Anadolu ve fen liselerine gidecek başarısız olanlar ise meslek
liselerine! Turşuya bakın; eskiden düz liselerin süper lise kısımları vardı;
peki şimdi ne değişti. Adı Mehmet amca eşeğe bindi; bir yanından bindi öbür
tarafından geri düştü! Aynı mesele okullarda dağıtılan tabletler ve akıllı
tahtalarda da yaşanıyor. Ankara ve birkaç şehirdeki birkaç okulda tablet
dağıtılıyor, akıllı tahta uygulaması getiriliyor; peki diğerleri Diğer
okullara yok! Onlar iyi turşu olamamışlar!
Milli Eğitim Bakanı Sayın Nabi Avcı ya birkaç turşu
sorusu; SBS yi ister kaldırın ister indirin oraya gelmeden önce eğitimde sosyal
adaleti sağlayacak mısınız Eğitimde fırsat eşitliği hakkında ne
düşünüyorsunuz Eğitimde seviyeyi yükseltme niyetiniz var mı Milli
eğitimimizdeki saçmalıkları ne zaman kaldıracaksınız Eğitimde bilimsel yönteme
geçecek misiniz, yoksa söylemleriniz hep kâğıt üzerinde, sadece politik olarak
kalacak mı
Bu soruları cevaplamaya sondan başlanmalı; SBS de klasik
temel derslerden (Türkçe, matematik, fen bilgisi vb.) sorular soruluyor oysa o
sınavla bir çocuk diyelim meslek lisesinin elektrik bölümüne gidecektir, sosyal
derslerden sorularla teknik bir liseye gitmenin mantığı nedir Eğitimde sosyal
adalet meselesine gelince; liseleri neden bilimsel yöntemle ayırmıyorsunuz da
parası olan iyi okulda okur mantığına göre ayırıyorsunuz. Fen ve Anadolu
liselerine zengin çocukları gidiyor, meslek liselerine ise fakir çocukları. Bu
eskiden de böyleydi şimdi daha kötüsü oldu, eskiden hiç olmazsa düz liseye
gidip Anadolu seviyesinde ders görebilme ihtimali vardı ama artık o da yok!
Sınavdan düşük alan öğrenciler doğru meslek lisesi turşusuna! Fen ve Anadolu turşusuna ise hıyar iyi
gidiyormuş tabi tazesi olursa!
Sosyal adalet sağlanmayan bir eğitimde ne yaparsanız
yapın hiçbir şey yapmamışsınız demektir. Eğitimde sosyal adalet nasıl sağlanır
Sayın Nabi Avcı, ilk önce liseleri bilimsel yöntemle kategorilere ayırmak
lazım. Anadolu, fen, falan filan değil. Yani aynı derslerin verildiği liseler
birbirinden farklı kategoride olmamalı. Devletin vereceği eğitim tüm
vatandaşlarına eşit olmalıdır. Vatandaş eğitimi iyi öğrenir-öğrenmez o
vatandaşa kalmış ama devlet eşit şekilde eğitim vermelidir. İlkokul sadece
ilkokul, ortaokul sadece ortaokul, lise sadece lise olmalıdır. Bu okullar
bilimsel yönden teknik veya sosyal, spor veya güzel sanatlar, dini veya din
dışı olarak ayrılmalıdır. Hepsinin üzerinde sadece ismi yer almalıdır.
Hâlihazırdaki eğitim turşusunda teknik liselerin Anadolu kısmında iyi eğitim
verilirken normal kısımlarında iyi eğitim verilmiyor. Oysaki aynı okulda aynı
dersler alınıyor. Bu adaletsizlik kaldırılmalı. Devlet eğer isterse bütün
okullarda aynı kategorideki dersleri aynı düzeyde verdirip her bireye aynı
dersi aynı seviyede aldırabilir. Bu yetkililerin elindedir. Eğitimde şehir ve
köy farklılığı da ortadan kaldırılmalıdır. Coğrafi farklılıklar da ortadan
kaldırılmalı. Her şehrin sosyetik semtlerinde en donanımlı okullar varken dar
gelirlilerin oturduğu semtlerde donanımsız okullar var. Bu adil bir eğitim
değildir.
Deveye sormuşlar boynun niye eğri, deve de, nerem doğru
ki demiş! Milli eğitim sistemimiz aynen böyle! Neresinden tutsak elimizde
kalıyor!