Milli Eğitim Bakanlığı nda dershanelerin kaldırılmasına
yönelik hazırlıkların tamamlandığı, hazırlanan yasanın TBMM de seçimlerden
sonra görüşüleceği belirtiliyor. Bu arada özellikle dershanelerin
kaldırılmasının bir yasaklamadan çok getirilen bir takım teşviklerle gönüllülük
esasına göre gerçekleştirilmesine çalışıldığı anlaşılıyor. Zaten dayatmacı bir
yaklaşım doğru olmazdı. Bu bakımdan dershanelerin gönüllü olarak okula
dönüştürülmesi yerinde olacaktır. Ancak, dershanelerin kaldırılmasının gündeme
geldiği andan itibaren dikkat çekmeye çalıştığım bir hususa bu vesile yeniden
dönmek istiyorum. Mademki dershanelerle ilgili yasanın görüşülmesi seçimlerden
sonra olacaktır, öyle ise dershanelerin ülkemizi böylesine sarmasına, eğitim
sistemi içinde alternatif bir yapının oluşmasına yol açan sebep üzerinde
durulması gerekiyor. Dershaneler aslında eğitim sistemin her alanında ve hayat
boyu öğrencilerin geleceğinin belirlendiği imtihanlar sebebiyle gelişmiş, adeta
eğitim sistemimizin yetersizliğini tescil eden kurumlar haline gelmiştir. Bu
bakımdan öncelikli olarak dershanelere zemin hazırlayan eğitim sisteminin
değiştirilmesi gerekiyor. Hiç olmazsa ortaöğretimde sınavların çok azalması,
belli sayıda okula girişin sınavla olmasının sağlanması şart. Uygulamaya göre öğrenciler
ilkokulu bitirdikleri andan itibaren sınava zorlanıyor. Ortaokulların
arkasından ise adeta üniversite sınavlarını andıran bir duvar ortaya çıkıyor.
Hemen belirteyim ki, liselerin böylesine çeşitlendirilmesi yanlış olmuştur.
Çünkü, liseler ihtisas ve meslek okulları değildir. Eğer ihtisas okulu olarak
kabul ediliyorsa o zaman bu liselerde okuyan öğrencilerin üniversiteye geçişte
imtihana tabi olmamaları gerekir. Lise eğitiminin ardından hangi branşta okumuş
ise ilgili üniversite veya yüksekokula doğrudan geçebilmelidir. Bu
sağlanabilirse öğrenciler dershanelere, daha doğrusu aldıkları eğitimi
takviyeye ihtiyaç duymayacaklardır. Ama bu olmaz da yarış devam ederse liselere
geçiş ve üniversiteye yerleştirme sınavları devam edecek olursa dershaneler kapatılsa
bile başka ad ve görüntü altında faaliyetlerini sürdürecektir. Bunun yanında
bir de özel ders almalar da patlama olacaktır.
Bu arada düz liselerin kapatılarak Anadolu ya da meslek
liselerine dönüştürülmesini şahsen acele alınmış bir karar olarak görüyorum.
Kaldı ki düz liselerin yanında Anadolu, fen, edebiyat gibi liselerin açılması
ülke gerçeklerine uygun değildi. Liselerimizde eskiden bugün Anadolu
liselerinde olduğu gibi ikinci sınıfta öğrenciler bölümlere ayrılırdı. O zaman
edebiyat ve fen diye iki bölüm vardı. İhtiyaç hasıl olduğunda liselerde
bölümlerin sayısı artırılmak suretiyle Anadolu, fen ve edebiyat liseleri gibi
okullara ihtiyaç kalmazdı. Ortaokulu bitiren her genç liseye otomatik olarak
liseye geçiş hakkı verilir, öğrenciler ikinci sınıfta kabiliyet ve isteklerine
göre bölümlerini belirlerlerdi. Bu arada bazı meslek liseleri için imtihan
gerekli olabilirdi. Ama imtihan sayısı orta öğretimde çok azaltılmış olurdu.
Sayın Avcı nın eğitim sistemindeki aksaklıkları gidermek adına kafa yorduğundan
eminim. Ancak, bürokrasi bazı konuları görmesini engelleyebilir. Kaldı ki
Anadolu liselerine sınavla giriş çocuklarımızı daha lise birinci sınıftan
itibaren iç turizme katkıya mecbur ediyor. Çünkü ilçelerinde bir tek Anadolu
lisesi bulanan genç sınava girdiğinde komşu ilçeleri de yazmak zorunda kalıyor.
Oraları kazandığında hem öğrenciler hem de veliler çok ciddi problemlerle
karşılaşıyor. Bir defa delikanlılık dönemine giriş sürecinde gençler
ailelerinden kopuyor. İkincisi gittikleri ilçelerde yurt sorunu ile
karşılaşıyorlar. Çünkü ilçelerde devletin yurdu yok gibi. Böyle olunca
öğrencilere bir takım gruplar yardımcı olmaya çalışıyorlar. Onlar da çocuklara
yardımlarının karşılığını beyinlerini yıkayarak almaya kalkıyorlar. Yapılması
gereken öğrencilerin ilk ve orta öğretimlerini bulundukları il ve ilçelerde
tamamlamalarının sağlanmasıdır. Buna rağmen çocuklarını başka il ve ilçelerde
okutmak isteyenler olursa onlarında önü kesilmemelidir. Kısacası, dershanelerin
kaldırılması için sınav sayısının mümkün olan en aza indirilmesi gerekiyor.