Milli Eğitim Bakanlığı nda dershanelerin kaldırılmasına

yönelik hazırlıkların tamamlandığı, hazırlanan yasanın TBMM de seçimlerden

sonra görüşüleceği belirtiliyor. Bu arada özellikle dershanelerin

kaldırılmasının bir yasaklamadan çok getirilen bir takım teşviklerle gönüllülük

esasına göre gerçekleştirilmesine çalışıldığı anlaşılıyor. Zaten dayatmacı bir

yaklaşım doğru olmazdı. Bu bakımdan dershanelerin gönüllü olarak okula

dönüştürülmesi yerinde olacaktır. Ancak, dershanelerin kaldırılmasının gündeme

geldiği andan itibaren dikkat çekmeye çalıştığım bir hususa bu vesile yeniden

dönmek istiyorum. Mademki dershanelerle ilgili yasanın görüşülmesi seçimlerden

sonra olacaktır, öyle ise dershanelerin ülkemizi böylesine sarmasına, eğitim

sistemi içinde alternatif bir yapının oluşmasına yol açan sebep üzerinde

durulması gerekiyor. Dershaneler aslında eğitim sistemin her alanında ve hayat

boyu öğrencilerin geleceğinin belirlendiği imtihanlar sebebiyle gelişmiş, adeta

eğitim sistemimizin yetersizliğini tescil eden kurumlar haline gelmiştir. Bu

bakımdan öncelikli olarak dershanelere zemin hazırlayan eğitim sisteminin

değiştirilmesi gerekiyor. Hiç olmazsa ortaöğretimde sınavların çok azalması,

belli sayıda okula girişin sınavla olmasının sağlanması şart. Uygulamaya göre öğrenciler

ilkokulu bitirdikleri andan itibaren sınava zorlanıyor. Ortaokulların

arkasından ise adeta üniversite sınavlarını andıran bir duvar ortaya çıkıyor.

Hemen belirteyim ki, liselerin böylesine çeşitlendirilmesi yanlış olmuştur.

Çünkü, liseler ihtisas ve meslek okulları değildir. Eğer ihtisas okulu olarak

kabul ediliyorsa o zaman bu liselerde okuyan öğrencilerin üniversiteye geçişte

imtihana tabi olmamaları gerekir. Lise eğitiminin ardından hangi branşta okumuş

ise ilgili üniversite veya yüksekokula doğrudan geçebilmelidir. Bu

sağlanabilirse öğrenciler dershanelere, daha doğrusu aldıkları eğitimi

takviyeye ihtiyaç duymayacaklardır. Ama bu olmaz da yarış devam ederse liselere

geçiş ve üniversiteye yerleştirme sınavları devam edecek olursa dershaneler kapatılsa

bile başka ad ve görüntü altında faaliyetlerini sürdürecektir. Bunun yanında

bir de özel ders almalar da patlama olacaktır.

Bu arada düz liselerin kapatılarak Anadolu ya da meslek

liselerine dönüştürülmesini şahsen acele alınmış bir karar olarak görüyorum.

Kaldı ki düz liselerin yanında Anadolu, fen, edebiyat gibi liselerin açılması

ülke gerçeklerine uygun değildi. Liselerimizde eskiden bugün Anadolu

liselerinde olduğu gibi ikinci sınıfta öğrenciler bölümlere ayrılırdı. O zaman

edebiyat ve fen diye iki bölüm vardı. İhtiyaç hasıl olduğunda liselerde

bölümlerin sayısı artırılmak suretiyle Anadolu, fen ve edebiyat liseleri gibi

okullara ihtiyaç kalmazdı. Ortaokulu bitiren her genç liseye otomatik olarak

liseye geçiş hakkı verilir, öğrenciler ikinci sınıfta kabiliyet ve isteklerine

göre bölümlerini belirlerlerdi. Bu arada bazı meslek liseleri için imtihan

gerekli olabilirdi. Ama imtihan sayısı orta öğretimde çok azaltılmış olurdu.

Sayın Avcı nın eğitim sistemindeki aksaklıkları gidermek adına kafa yorduğundan

eminim. Ancak, bürokrasi bazı konuları görmesini engelleyebilir. Kaldı ki

Anadolu liselerine sınavla giriş çocuklarımızı daha lise birinci sınıftan

itibaren iç turizme katkıya mecbur ediyor. Çünkü ilçelerinde bir tek Anadolu

lisesi bulanan genç sınava girdiğinde komşu ilçeleri de yazmak zorunda kalıyor.

Oraları kazandığında hem öğrenciler hem de veliler çok ciddi problemlerle

karşılaşıyor. Bir defa delikanlılık dönemine giriş sürecinde gençler

ailelerinden kopuyor. İkincisi gittikleri ilçelerde yurt sorunu ile

karşılaşıyorlar. Çünkü ilçelerde devletin yurdu yok gibi. Böyle olunca

öğrencilere bir takım gruplar yardımcı olmaya çalışıyorlar. Onlar da çocuklara

yardımlarının karşılığını beyinlerini yıkayarak almaya kalkıyorlar. Yapılması

gereken öğrencilerin ilk ve orta öğretimlerini bulundukları il ve ilçelerde

tamamlamalarının sağlanmasıdır. Buna rağmen çocuklarını başka il ve ilçelerde

okutmak isteyenler olursa onlarında önü kesilmemelidir. Kısacası, dershanelerin

kaldırılması için sınav sayısının mümkün olan en aza indirilmesi gerekiyor.