Rasulüllah Efendimiz’e “Hastalıktan şifa bulma kaderin neresindedir?” diye soruldu.
Rasulüllah buyurdu ki: "Deva da kaderdendir."
CEVAP: Bu manada bir hadis-i şerif Tirmizi’de şu şekildedir:
Rasulüllah'a sordum: Ey Allah’ın Rasulü! Şifa umarak yaptığımız şeri rukyeler ve tedavi olduğumuz hastalıklar ve kendimizi koruduğumuz tedbirler hakkında ne dersin? Bütün bunlar Allah'ın kaderinden herhangi bir şeyi geri çevirir mi?
Rasulüllah, “O işlemler de Allah’ın kaderindendir" buyurdu.
Bu hadis-i şerifi ve kısaca kader meselesinden çıkan sonucu şöyle özetleyebiliriz:
1- Bu hadis-i şerif hasen hadistir; yani hadis olma noktasında hiçbir sıkıntı yoktur.
2- Her ne kadar lafzında sahih derecesine ulaşmasa da mana itibarıyla sahihtir.
3- Kula düşen tedavi ve tedbirdir. Kader noktasını adaletine tamamen itimat ederek Allah'a bırakmaktır. Çünkü bir hadis-i şerifte Rasulüllah "Tedavi olunuz Ey Allah’ın kulları..." buyuruyor.
4- Allah'ın ilmi ezelide amellerimizi önceden bilip yazması kulların fiillerine müdahale değildir. Kulların cüzi iradesini devre dışı bırakmıyor.
Güneş tutulmasını bizlerin önceden bilip takvime yazmamız nasıl ki güneş tutulmasına müdahale değil, mantık aynı mantıktır.
Güneş, biz takvime yazdığımız için tutuluyor değil; biz önceden bildiğimiz için sadece yazmış oluyoruz.
5- Kaderi bir ilahi sır kabul edip doğrudan iman edip çok detaya dalmamak lazım.
Kader uçsuz bucaksız bir denizdir; çok açılma dönemezsin, dipsiz bir deryadır çok dalma çıkamazsın.
"Kadere iman eden, kederden emin olur" düsturu üzere hareket etmek, insanı rahatlatır.
SORU 2: Borç olarak aldığım altın, kısa bir zamanda kat kat arttı. Ben borcumu ödeyeceğim zaman; borç aldığım zamandaki hesabı dikkate alarak altın dışında başka bir dövizle ödeyebilir miyim?
CEVAP 2: Alacaklı kimse, ben verdiğim altını ancak kabul ederim dediği sürece aldığın miktar ve altının ayar keyfiyeti aynı şekliyle altın olarak ödemek zorundasın. Yükselmesi ve düşmesi dikkate alınmaz.
ANCAK;
Her iki taraf altın yerine başka bir döviz üzerinden anlaşırsa o şekilde borcunu ödeyebilir.
Karşılıklı rıza hali bu borç alışverişinde muteberdir.