Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), öğrencilerin okulda tükettiği yiyeceklerden içtikleri suyun kalitesine kadar gıdada hem denetimi hem de güvenliği artıracak yeni bir uygulamaya hazırlanıyor. Okul kantinlerinde işleyişi baştan sona değiştirecek yeni dijital sistemin 2026-2030 İklim Değişikliği Eylem Planı kapsamında devreye alınması planlanıyor.

KANTİNLERDE DİJİTAL TAKİP DÖNEMİ

Artan ortam sıcaklıklarının yiyecekler üzerindeki tehlikeli etkisine karşı MEB, 2026-2030 "İklim Değişikliği Eylem Planı" düğmesine bastı. Düzenlemenin en can alıcı noktası ise "Soğuk Zincir Dijital Takip Sistemi" oldu. Artık okul mutfaklarına giren her ürünün sıcaklık ve saklama koşulları anlık olarak izlenecek.

Gıda güvenliğinde risk sıfıra indirilirken, "Sürdürülebilir Menü Yönetim Sistemi" ile karbon ayak izi düşük, bölgesel ve mevsimsel gıdalara ağırlık verileceği kaydedildi.

TUZSUZ MENÜ VE TERMOS ZORUNLULUĞU

Yeni dönemde kantin vitrinleri sadece sağlıklı ürünlere açılıyor. Özellike böbrek yetmezliği ve alerjik astım gibi rahatsızlıklarla mücadele eden öğrenciler unutulmadı; bu çocuklarımız için özel tuzsuz diyet menüleri tezgahlardaki yerini alacak. Pet şişe devri de kapanma noktasına geliyor.

Okul koridorlarına yüksek filtrasyonlu su pınarları yerleştirileceği aktarıldı. Çelik veya cam kişisel su termoslarının kullanımı teşvik edilerek, hem çocukların temiz suya ulaşması kolaylaştırılacak hem de okul genelinde devasa bir su tasarrufu sağlanacak.

10 BİN METREKARE ŞARTI

Sadece beslenme değil, sınıflardaki hava kalitesi de mercek altında. Doğal havalandırmanın esas alınacağı yeni sistemde, 10 bin metrekare ve üzeri kapalı alana sahip eğitim kurumlarına "iç ortam hava kalitesi ölçüm ve erken uyarı sistemleri" zorunlu tutuluyor.

Aşırı sıcak ve soğuk havalarda öğrencilerin dersten kopmaması için binalara düşük maliyetli gölgeleme ve yalıtım sistemleri kurulacağı ifade edildi.

YAĞMUR SUYU ZİYAN OLMAYACAK

Bakanlık, tüm bu adımları atarken çevre dostu uygulamaları da "Sıfır Atık Uygulama Yönergesi" ile yasal bir zemine oturtuyor. Okul bahçelerinde yağmur suyu hasadı, gri su kullanımı ve kompost sistemleri kurulması kararlaştırıldı. Öğretmenler ve aileler için düzenlenecek yüz yüze eğitimlerle, iyi örneklerin Bakanlığın "Yeşil Okul" portalı üzerinden tüm ülkeye yayılması hedefleniyor.

Kaynak: Haber Merkezi