İzmir insanlık tarihi kadar eski, yani binlerce yıllık bir yerleşim yeri ve medeniyetler beşiği bir kent. Akdeniz bir zamanlar Türk Gölü mesabesindeyken, İzmir de bu büyük deniz havzasının birinci kentiydi. Asya, Avrupa ve Afrika yı hükümranlık alanı olarak birleştiren Osmanlı İmparatorluğu nun İstanbul dan sonraki ikinci önemli kenti İzmir di. Akdeniz havzasında Osmanlı ile birlikte İzmir de geriledi, ancak son yüzyıla kadar önemini korudu. Cumhuriyet döneminde Ankara başkent olunca hızla büyüdü. İzmir bu dönemde İstanbul ve Ankara dan sonra Türkiye nin üçüncü büyük kenti oldu. Bu yıl 77 ncisi düzenlenen İzmir Enternasyonal Fuarı, neredeyse Cumhuriyet ile yaşıt olmak üzere, ülkemizin işte bu üçüncü büyük kentinde uluslararası seviyede her yıl düzenleniyor.

İzmir Enternasyonal Fuarı nı diğer fuarlardan ayıran özellikler var. İEF yi diğer fuarlardan ayıran en önemli özelliği; tarihçesinin yanı sıra, belli bir sektör ile kısıtlı kalmayan, ithalat ve ihracat potansiyeli olan ürünlere dönük, teknolojik yenilikler içeren ve Türkiye piyasasına ilk adımlarını atan partnerler açısından önem arz eden kimliğidir. Ege Bölgesi ve ülke ekonomisine büyük katkısı olan İzmir Enternasyonal Fuarı, böylece "Türkiye nin dünyaya açılan penceresi" sloganıyla ülke tanıtımında ve ikili ticari ilişkilerin gelişmesinde önemli bir işlev üstlenmektedir. İEF, Türkiye nin 1948 yılından beri Fuarlar Birliği ne üye tek genel ticari fuarıdır. Özellikle teknolojinin ve yenilikçiliğin ön plana çıktığı sektörler olan otomotiv, elektrik, elektronik, iş makinaları, gıda ve ambalaj makinaları gibi uzmanlaşmaya dayalı faaliyet alanları fuar etkinlikleri içinde ağırlıklı bir yer işgal etmektedir.

Bu yıl 77 incisi düzenlenen İzmir Enternasyonal Fuarı nın yukarıda izah etmeye çalıştığım ticari etkinliği, son yıllardaki bütün olumsuzluklara rağmen devam ediyor. Bu yıl 60 a yakın ülke, 1000 i aşkın firma ile katılıyor ve 19 farklı ana ürün grubunun sergilemesi yapılıyor. Dünya markaları İEF da buluşurken, "Küresel Isınma ve İklim Değişikliği" temasıyla bağlantılı ürün gruplarına ve firmalara öncelik veriliyor. Uluslararası ticari ilişkilerin geliştirilmesi için yapılan çalışmalar arasında ise profesyoneller için düzenlenen "Ülke İş Günleri" toplantıları önemli rol oynuyor. Bu yıl fuarda onur konuğu ülke Küba nın yanı sıra Fransa, Özbekistan ve Hindistan ülkeleri "Ülke İş Günü Etkinliği" düzenliyor. Kente gelen ticari heyetler, iş dünyasının değişik kurumlarıyla temaslarda bulunuyor, sanayi tesislerini ve organize sanayi bölgelerini geziyor, iş bağlantıları kuruyor...

İzmir Enternasyonal Fuarı bu özellikleriyle bir "marka", Türkiye nin bir markasıdır. İzmir işte bu marka olma özelliğiyle 2015 yılında düzenlenecek EXPO ya aday oldu, ancak geçtiğimiz Mart ayında yapılan seçimde bu organizasyonu Milano ya kaptırdı.

İEF nın geçmişi, 17 Şubat 1923 e, İzmir de toplanan İzmir İktisat Kongresi ne uzanıyor. İlk uluslararası fuara Mısır, Yunanistan ve Sovyetler Birliği nden 48 yabancı kuruluş, 32 vilayet pavyonu ve 45 yerli kuruluş katılıyor. 1937 İzmir Enternasyonal Fuarı nın açılışını İktisat Vekili Celal Bayar yapıyor. Fuar alanı zamanla "Kültürpark" olarak sürekli yani 12 ay gezilen bir kuruma dönüşüyor, fuarın sembolü "Paraşüt Kulesi" kuruluyor. 1938 yılı fuarına 140 yabancı, 46 devlet kurumu ve 527 yerli kuruluş katılıyor. Açılışını başvekil Dr. Refik Saydam ın yaptığı 1939 fuarına 574 yabancı şirket, 27 devlet kurumu ve 333 yerli şirket katılıyor.

2008 yılı 77 inci İzmir Enternasyonal Fuarı na katılan ülkeler şöyle: Arnavutluk, ABD, Almanya, Avusturya, Azerbaycan, Bangladeş, Belarus, BAE, Bosna-Hersek, Bulgaristan, Çad, Çek Cumhuriyeti, Çin, Danimarka, Endonezya, Filistin, Gabon, Estonya, Etiyopya, Fransa, Gürcistan, Hırvatistan, Hindistan, Irak, İran, İspanya, İsrail, İsviçre, İtalya, Japonya, Kazakistan, Kırgızistan, KKTC, Kuveyt, Küba, Litvanya, Macaristan, Meksika, Mısır, Moğolistan, Moldova, Özbekistan, Pakistan, Polonya, Porto Riko, Romanya, Rusya Federasyonu, Senegal, Sırbistan, Slovakya, Sudan, Tayland, Tayvan, Tunus, Ukrayna, Umman ve Venezüella.