Vahşi kapitalizmin pazarlama unsuru reklamlarla ilgili bu köşede daha önce kaleme aldığımız bir yazımızda, son dönemde reklamcıların ürünleri farklı bir konsepte oturtmaya çalıştığını kaydetmiştik. Neydi bu konsept Duygusal bağ

Gazete, dergi veya televizyon mecrasında önümüze çıkan reklamlarda, ürünlerle hep duygusal bir bağ kurmamız isteniyor, ruhumuzu esir alan bir yöntem geliştiriliyor. Dikkatinizi çekiyorsa, en ilgisiz alakasız bir araba reklamında da, bir banka reklamında da, gazete reklamında da hep aynı vurguya muhatap kalıyoruz

Satın aldığımız ürün, sanki bizim o anki ihtiyacımızı karşılayan bir şeymiş gibi değil, hayatımızın bir parçası gibi sunuluyor. Öyle ki, aşk, meşk, sevgi gibi kavramlar etrafında örülen reklam kurguları yapılıyor

Anlatmak istediklerimizi örnekleyen en çarpıcı reklam bugünlerde her ekranda dönen, Bosh Çamaşır Makinesi reklamı Kadın eve geliyor, kocasıyla ayaküstü laflıyor "Ne yaptın bugün " "İşler güçler Banka kredileri Para yok, pul yok Nasıl bir dünya bırakacağız biz çocuklarımıza Çocuklar nerede bu arada" Koca, "Babaannelerine gittiler"   Kadın yürüyor, bakıyor evin bir köşesinde yepisyeni bir çamaşır makinesi Koca, sazı alıyor "Yıkadığın çamaşıra göre deterjan, su ve elektrik harcayan makine " Kadın: "İyi de hiç kimse önemsemiyor artık bunları" Koca, "Ben önemsiyorum Ben sensiz bir dakikam bile geçsin istemiyorum" Motomot not almadığımız için, bu mealde bir diyalog işte!... Şimdi burada neyin reklamı yapılıyor Neyin mesajı veriliyor Kadın çok çalışmaktadır Çalıştığı kurumda finansal sıkıntılar vardır Çözümü çok zordur Kadın, böyle bir çalışma ortamında, vahşi kapitalizmin finansal sıkıntılarıyla boğuşulan dünyada çocukların geleceğinin karanlık olacağından endişelenmektedir.

Bosh, öyle bir makine yapmıştır ki; tasarruf boyutuyla insanlara istikbal vaat etmektedir. Sıkıntılar içindeki insanların bile yarınlarını aydınlık hale getirecek çözümler sunmaktadır. Kadını çalıştığı müessesede finansal sıkıntılarla boğuşturuyor olabilirler ama bir çamaşır makinesi onun tüm sıkıntılarını hafifletmeye yeter. Hatta kocası, bu çamaşır makinesini ona hediye ederek, onu nasıl önemsediğini ortaya koymaktadır.

Daha bir çok çıkarım yapmamız mümkün. Netice nedir Bosh, tasarruflu bir makine yapmıştır. Reklamcılar da, orijinal bir diyalogla bunu tüketiciye yansıtmanın derdindedirler. Bana sorarsanız, Bu reklam, "Bir reklamda böyle orijinal bir makinenin özellikleri nasıl anlatılamaz" noktasında çok başarılı olmuş. Herşey var, ürünle ilgili hiçbir şey yok! Hani daha önceki bir reklam versiyonunda diyorlardı ya, "İtibar kaybetmektense, para kaybetmeyi tercih ederim" diye

Bu reklamla, daha önce piyasaya yaydıkları "itibar" imajını, iki paralık etmişler Reklam mecrasını duygusal boyuta kaydıracağız diye ortaya böyle saçma sapan diyaloglar konulmaz hani. Son söz: Vahşi kapitalizm, bizi duygu köklerimize inerek esir almaya çalışıyor. Tüketim hırsınıza esir olmayın