Seferiyken namaz

Soru: Seferîlik için gün sayısı var mıdır? Bu zaman zarfında namazlar kısaltılarak mı kılınır? Tasarladığımız günden fazla sürerse durum ne olur?

Cevap: 15 günden az kalmak üzere sefere çıkan bir mümin hesapta olmayan sebeplerle kalması uzarsa yarın diye diye 15 günden fazla kalırsa kaldığı sürece seferi sayılır ve fiili gün hükümleri uygulanır. 15 günden fazla kalacağı kesinleşirse seferîlikten çıkar. Seferde ihtiyaç yoksa namazı tam kılmak mekruh olmaz. Çünkü burada emre itaatsizlik olmaz. Bu da caizdir. Konuyla ilgili tercihini kullanmak hakkı vardır. Emir şöyledir:

“Yeryüzünde sefere çıktığınız zaman kâfirlerin size bir kötülük etmesinden korkacak olursanız, namazda kısaltmanız da size bir günah yoktur” (Nisa Suresi, ayet: 101).

Bu ayette, seferde bir ihtiyaç varsa namazı kısaltmaya izin verilmiştir. Bu nedenle ihtiyaç olmadan namazı kısaltmayanlara günah yoktur. Şafii mezhebinde fetva budur. Namaz caizdir. Namazı kısaltmak veya kısaltmamak vahiy sahibi tarafından kişinin tercihine bırakılmıştır. Hanefi mezhebine göre, mekruh olan, namazı kısaltmaya izin verilmişken, verilen bu genişlikten bilhassa dar zamanlarda yararlanmamak darlık ve zorluk içinde namaz kılmaktır. Çünkü insan kendisini namaza veremeyecektir. Bu da kişilerin namazdaki huzurunu bozacaktır. O halde seferde ihtiyaç varken namazı uzatmak mekruhtur. İhtiyaç hissetmediği zamanlarda namaz tam kılınabilir.

Soru: Ezan Arapçanın dışında başka lisanlarda da okunabilir mi?

Cevap: Ezan olduğu anlaşılabilse bile Arapçadan başka bir dilde okunamaz. Okunan ezan sahih değildir.

Soru: Kişinin bedeninden çıkan kan ne zaman abdestini bozar?

Cevap: Kişinin herhangi bir yerinden çıkan kan abdesti bozar. Bunun tek şartı, çıktığı noktadan bir tırnak üstü kadar etrafına yayılmasıdır. Eğer çıktığı gibi donarsa abdest bozulmaz.

Soru: Kesilen hayvanın karnından çıkan yavrunun hükmü nedir?

Cevap: Kesilen hayvanın karnından çıkan yavru, organları tamamlanmış ise ve canlı ise kesilip yenilebilir. Organları tam gelişmemiş ise yenmez. Karnından çıkmadan ölmüş ise yine yenir.

Soru: Tıbben ölümü gerçekleşmiş hastalar makineye bağlanarak bitkisel olarak iş uzatılmaya çalışılıyor. Fiş çekildiği an ölüm gerçekleşmiş oluyor. Fişin çekilmesi caiz oluyor mu? Bunu izah ederseniz bu durumda olanları rahatlatacaksınız. Cevabınızı bekliyoruz.

Cevap: Biz bu soruyu, 1987 yılında Ürdün’de toplanan İslam teşkilatına bağlı fıkıh kurulunun kararıyla cevaplayalım. Kararda diyor ki:

Bir insanda şu iki durum meydana geldiğinde dinen ölüm vaki olmuş sayılır. Bir cenaze için yapılması lazım gelen, o insan için de yerine getirilmesi gerekli olur.

  1. Beyin fonksiyonlarının tamamen durması ve ihtisas sahibi doktorların bundan sonra geriye dönüşü imkânsız olduğuna ve beyinde çözülmenin başladığına karar vermiş olmaları.
  2. Kalbinin ve solunum sisteminin tamamen durması ve doktorların da kalbin ve solunum sisteminin durmasına, bir daha hayata dönemeyeceğine dair karar vermiş bulunmaları gerekir. Böyle bir durumda fişin çekilmesi, yukarıda belirtilen iki şartın gerçekleşmesi ile caiz olur. (Karadavi, Fetvalar 4. 1987 de Ürdün’de toplanan İslam teşkilatına bağlı fıkıh kurulu kararı.)
# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Mevlüt Özcan - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?