Bu kritik adım sayesinde uçuş sürelerinin kısalacağı, yakıt tasarrufunda büyük artış sağlanacağı ve çevresel kazanımların olacağı vurgulandı. Ancak bu serbestlik ilk aşamada sadece geceleri, belirli saatler arasında uygulanacak.

Uçuş rotaları, yıllardır pilotlar ve hava trafik kontrolörleri için adeta bir demiryolu hattı gibiydi. Belirlenen noktalara sıkı sıkıya bağlı kalmak zorundaydılar. Şimdi ise o köklü kural değişiyor. Vatandaşın gözü kulağı uçak biletlerinin fiyatlarında, yakıt masrafları havacılık sektörünün en büyük yüküyken, Bakan Uraloğlu'ndan gelen bu son dakika hamlesi sektörde heyecan yarattı. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) koordinasyonunda hayata geçirilen Serbest Rota Hava Sahası (FRA) ile artık jetler, belirlenen giriş ve çıkış noktaları arasında en verimli güzergahı kendileri belirleyebilecek. Bu durum, uçuş sürelerinin kısalması ve çok daha az yakıt harcanması demek.

Yeni Düzen İlk Etapta Hangi Saatlerde Geçerli?

Bakan Uraloğlu, yazılı açıklamasında bu devrim niteliğindeki uygulamanın hemen 24 saat esasına göre başlamayacağını kaydetti. Uygulama, 2025-2026 kış döneminde sadece gece saatlerinde, yani yerel saatle 23.00 ile 05.00 arasında yürütülecek. Bu, pilotların o saat aralığında serbest rotayı kullanabileceği anlamına geliyor.

Uraloğlu, "Havacılıkta önemli bir reform niteliği taşıyan Serbest Rota Hava Sahası uygulaması bu geceden itibaren ülkemiz hava sahasında kullanılmaya başlanacak" ifadelerini kullandı.

DHMİ'nin bu büyük geçiş için 2019 yılından bu yana kapsamlı bir hazırlık yürüttüğü ve uluslararası standartlara uyum süreçlerini tamamladığı da aktarıldı.

Hedef 24 Saat Uygulama ve Daha Düşük İrtifa

Uraloğlu’nun paylaştığı bilgilere göre, kafalarda karışıklığa neden olan tam zamanlı geçişin tarihi de netleşti. Hedef, 2026-2027 kış döneminden itibaren bu serbest rota uygulamasını 24 saat esasına göre tam zamanlı hale getirmek.

Uygulama ilk etapta sadece yüksek irtifalarda, FL305 (30 bin 500 feet) ve üzerindeki seviyelerde başlatılıyor. Ancak bu da son nokta değil.

Bakan Uraloğlu, uygulamanın ilk aşamasından alınacak geri bildirimlerle alt limitin Avrupa'daki örneklere benzer şekilde daha aşağı seviyelere çekileceğinin sinyalini verdi. "Bu gelişmenin hayata geçmesiyle, Türkiye iç hat uçuşlarında serbest rota kullanımının yaygınlaşması, havalimanları arası uçuşlarda daha uygun güzergahların oluşturulması mümkün olacak" dedi.

Serbest rota sayesinde elde edilecek yakıt ve zaman tasarrufu, karbon salınımının azaltılması gibi çevresel faydaları da beraberinde getiriyor. Gözler şimdi, uygulamanın ilk gecesindeki performansa ve 24 saat esasına geçiş için gelecek yeni tarihe çevrildi.

Kaynak: Haber Merkezi