Çocuklarımızı doğru mesleklere yönlendirmemiz önemlidir. Çocuklarımızı mesleklere yönlendirmeden evvel öncelikle onları tanımalıyız. Onları tanıdıkça onlara en uygun meslek noktasında da yönlendirmeler yapabiliriz. Doğru meslekleri tercih eden gençler daha huzurlu ve sağlıklı bireyler olacaklardır. Gençler bizim geleceğimizdir.  Öğrenciler, holist (bütüncü) ve serialist (sıralamacı) olmak üzere iki eğilime sahiptirler. Holist öğrenciler olayı ve konuyu bütün olarak görme eğilimindedirler, düşünceler arasında bağlantılar kurarlar, kendilerine göre benzetmeler yaparlar, temsiller ve anekdotlar kullanırlar. Serialistler ise dar bir odağa yoğunlaşırlar ve ayrıntılarla uğraşırlar, dikkatli ve ardışık adımları izleyen işlemlerle ilgilenmekten hoşlanırlar. Her iki stratejinin de aşırısının zararlı olduğu öne sürülmüştür.Öğrenme stilleri ve meslekleri AyrıştıranAktif yaşantılamaya dayalı öğrenme eğilimindedirler. Problem çözerken, karar verirken, analiz etmeyi ve sistemli çalışmayı severler. Çalışmalarında planlıdırlar. Meslekleri Ekonomi, mühendislik, fizik tıp? gibi mesleklere eğilimlidirler.Değiştirenİç gözlem eğilimindedirler. Düşüncelerinde değer ve duygularının farkında olmaya çalışırlar. Karşı karşıya oldukları durumları çeşitli açılardan analiz eder ve düzenlerler. Objektif, dikkatli ve sabırlıdırlar ama eyleme geçmeleri biraz zaman alır. MeslekleriSanat, edebiyat, gazetecilik gibi mesleklere eğilimlidirler.ÖzümseyenSoyut kavramlaştırmaya dayalı öğrenmeyi severler. Kavramsal üretkenliklerden hoşlanırlar. Öğrenmeleri sırasında soyut kavram ve fikirler üzerinde odaklaşırlar. Meslekleri Eğitim, sosyoloji, hukuk, gibi mesleklere ilgi duyarlar.YerleştirenSomut yaşantılamayı severler. Plan yapma ve kararları yerine getirme başlıca özellikleridir. Değişmelere kolay uyum sağlarlar. Meslekleri Yönetim, pazarlamacılık, bankacılık gibi mesleklere ilgi duyarlar.Ne gibi görevler verilmeli? Ayrıştıranlara ev ödevleri ve vaka çalışmaları vermek,· Değiştirenlere günlük tutturmak, makale yazdırmak veya beyin fırtınası yaptırmak,· Özümseyenlere konferans (düz anlatım), yazılar ve benzetmeler vermek,· Yerleştirenlere laboratuvar çalışması yaptırmak, gözlem yaptırmak, film seyrettirmek yöntemleri tercih edilebilir.Denetim odağıDenetim odağı, kişinin olayların nedenlerini nerede aradığı ve görmeye çalıştığını ifade eder. İçten denetimli olan kişiler olayların nedenlerini kendilerinde görürken, dıştan denetimli öğrenciler olaylara kendi dışlarında nedenler arar ve bulurlar. Örnek olarak; başarılı olduğunda, içten denetimli öğrenci çalıştığını ve zeki olduğunu düşünürken, dıştan denetimli öğretmeninin bol not verdiğini, soruların kolay olduğunu düşünmektedir. Çalışma alışkanlığı açısından bakıldığında, içten denetimli öğrenciler bir görev üstlendiklerinde çok sık denetlenmeleri gerekmez, ancak dıştan denetimli öğrenciler sık sık yönlendirme ve teşvike ihtiyaç duyarlar.Çoklu zeka kuramı ve mesleklerBedensel-kinestetik zekaKişinin bedeninin farkında olması ve fiziksel hareketlerdeki ustalığı ifade eder. Bedensel hareketleri denetleyen, beynin motor korteksiyle bağlantılandırır. Çeşitli sporlar, dans, drama ve egzersizlerle geliştirilebilir. Sporcuların bu zekada üstün oldukları kabul edilir.İlgili davranışlar:· Bedensel hareketlerini kontrol edebilir,· Sportif çalışmalarda başarılıdır,· Bedensel etkinlikler yoluyla bedeninin farkındadır.· Yüz-beden ifade yollarını ustalıkla kullanabilir,· El-parmak koordinasyonunda beceriklidir.Kişilerarası-sosyal zekaBu zeka türü daha çok iki kişi arasındaki ilişkide ve iletişimde ortaya Çıkar. Etkili konuşma, etkili dinleme, birlikte çalışma gibi etkinlikleri kapsar. Öğretmen, pazarlamacı, terapist gibi meslekler bu tür zekanın yoğun olarak kullanıldığı mesleklerdir.İlgili davranışlar:· Sözlü ve sözsüz iletişimde beceriklidir, · Sosyal ortamlarda bulunmayı sever. O arkadaşlarıyla iyi geçinir.· Başkalarının davranışlarının ardındaki niyetleri fark eder,· Grupta canlılık ve hareket getirir,· Başkalarıyla işbirliği içinde çalışabilir.Benlik bilgisiKişinin kendini tanıması, içsel durumlarının farkında olması, kendisi ile ilgili düşünceleri ve nasıl düşündüğünü düşünme, manevi duyguların farklılığı gibi özellikleri içerir. Bu zekaya sahip kişiler kendilerini nesnel bir şekilde değerlendirebilir ve denetleyebilirler. Kendinin, yani ne olduğunun, ne yaptığının, ne istediğinin, ne yapması gerektiğinin farkındadır.İlgili davranışlar:· Bir konu üzerinde yoğunlaşabilir. O, neyi nasıl yaptığının farkındadır,· Farklı duygularının farkındadır ve farklı şekillerde ifade edebilir,· Derin düşünme becerilerine sahiptir,· Kendine güvenir,· Kendi özelliklerinin farkındadır.Mantıksal-matematiksel zekaBilimsel düşünme kavramıyla sıklıkla ifade edilmek istenen budur. Tümevarım ve tümdengelim yoluyla çıkarsamalarda bulunabilmeyi, sayı ve kavramları ustaca kullanabilmeyi ve neden-sonuç ilişkilerine duyarlı olmayı ifade eder.İlgili davranışlar:· Soyut modelleri tanıyabilir,· Tümevarım ve tümdengelim yöntemlerini kullanabilir. İlişki ve bağlantıları kolayca bulur,· Matematiksel problemleri çözebilir ve bundan haz duyar,· Satranç gibi zihinsel beceri gerektiren oyunları sever, O, deney yapmaktan hoşlanır.Müzik-ritmik zeka Seslere karşı duyarlığı ve ses ve tonları tanımayı ifade eder. İnsan sesi, doğal sesler, müzik aletlerinin seslerindeki değişiklikleri, farklılaşmaları kolayca fark edebilir. Müzisyenler ve ses sanatçılarında bu tür zekanın kullanıldığı kabul edilir.İlgili davranışlar:· Şarkıların ritim ve seslerini hatırlayabilir,· Seslere karşı duyarlıdır,· Güzel şarkı söyler,· Bir müzik aleti çalabilir,· Sık sık kendi kendine şarkı mırıldanır,· Bir şarkı duyduğunda gerek sesiyle, gerekse ritim tutarak eşlik eder.Görsel-uzaysal zeka Nesneleri görebilme ve görselleştirebilmeye dayanır. Zihninde çeşitli nesneler tasarlayabilir. Etrafını iyi gözler, farklılık ve benzerliklere duyarlıdır. Çeşitli şekil, biçimlerde, nesnelerle ilgilenirken beceriklidir.İlgili davranışlar:· Hayal gücünü iyi kullanır, · Zihinsel resimler çizmekten hoşlanır, · Resim ve grafiklerle uğraşmayı sever, · Üç boyutlu modeller oluşturmayı sever.Sözel-dilbilimsel zeka Sözel zeka, kişinin dili sözlü veya yazılı olarak iyi kullanabilmesidir. Edebiyatçı, yazar, şair, vb.lerinde gelişmiş olduğu kabul edilen bu zeka türü kişinin dil - imla ve ifade kurallarına uygun bir şekilde kullanabilmesi ve bu yolla düşünce ve bilgilerini başkalarına aktararak onları gerektiğinde ikna etmesi gibi davranışları kapsar.İlgili davranışlar:· Başkalarını konuşarak ikna edebilir,· Açıklama yapmayı, öğretmeyi sever,· Espri yapar,· Hafızası güçlüdür,· Duyduğu şeyleri yorumlamaktan hoşlanır,· Okumayı severDoğacı zeka Sekizinci tür zeka olarak söz edilen doğacı zeka doğal olay ve nesnelerle ilgilenmekten hoşlanmayı kapsamaktadır. Eğer kişi bitki ve hayvanlarla ilgileniyor ve onlara karşı daha duyarlı ve dikkatli ise doğacı zekaya sahip olduğu düşünülebilir.

Muhabir: Haber Merkezi