İnsan bilemez sadece inanır. İnanmak öyle büyük bir

olaydır ki insanı meleklerden daha yukarı taşıyan sarsılmaz bir gemidir. Bir

penceredir sonsuz aydınlıklar içinde. Allah a imanla melekleşen insan Allah a

inanmamakla şeytanlaşır. Eşref-i mahlûkat olan insan aydınlığa teşne bir

yapıdadır. Güzelliğe eğilimli halifedir. Allah ın halifesi İman büyük bir olaydır.

Sonsuz gerçeklikte güncel olaydır. Hem eski kelimesini eskitecek kadar eski hem

de yeninin yenisi gibi yepyeni. Dünya ile insan arasındaki meşverette, insan

ile Allah arasındaki meşverette güncelliğini daima korumaktadır. Taptazedir.

Kur an en büyük haberdir (Kur an en mühim haberdir, Sad suresi, ayet: 67), iman

ise en büyük ve en önemli neşvedir. İmandır yaşamın ve ölümün müstesna tadı

İmandır adaletle dünyaya nizam verdirerek adaletin görkemli merhametiyle

gözyaşlarını dindiren İmandır zamana ve mekâna kayıtlı olmayana kaydolmak.

İmandır Allah ta kaybolmak Bütün olayların sır perdesine bakmak... Bakan

lezzet alır. Görmek aşktır. Görmeyle aldığımız arasında sırlı ayna vardır.

Gerçeklik algısı güzelliğe rücu etmektedir; kıbleyle insan arasındaki dönüşüm

Ayna sırrın sırrıdır. Mutlak olan görünmeyendir.

Görünmeden bilinen. Kendi sanatını insan üzerinde deneyimleyen. Sonsuz

gerçekliğin yeryüzü imgesindeki evvel ve ahir neşidesi İnsan inandıktan

sonradır ki kupkuru ağaçlara su yürür, dal-budak yapraklanır. Küçücük bir

tohumdan kocaman ağaçlar ve sayısız lezzetli meyveler neşet eder. Gökte güneş,

ay ve yıldızlar salkımlaşır. Bir damla sudan (Biz insanı katışık bir meniden

yarattık. İnsan suresi, ayet: 2) çeşitli boyutlara şamil tam teşekküllü (Biz

insanı en mükemmel surette yarattık. Tin suresi, ayet: 4) vücutlar (insan)

meydana gelir. Ve insanın aslı toprak ve sonrası sır Büyük sanatın sırdan

yansıması Yansımadan oluşan ziyaların fiiliyatındaki sonsuz deveran İnsan

sadece insan, mutlak olan Allah tır.

Allah ın mübarek isimlerini İmam Ebu Bekir Muhammed

el-Beyhakî, İmam Ebu Hamid el-Gazâlî ve İmam Ebul Hakem Berrecan el-Endülisî

gibi üç büyük âlimin görüş, anlayış ve düşünceleri doğrultusunda şerh eden âlim

Afifüddin Süleyman et-Tilmsânî Esmâü l Hüsna isimli esrinde (Çeviren:

Selahattin Alpay-İnsan Yayınları-2002) Rahman ın El-Melik ismi hakkında şöyle

diyor: Her kim bu adı Maliki yevmiddin şeklinde okursa o takdirde mim harfinin

kesri ile olan el-Milk kelimesinden türetmiş olur. Ebu Cafer Ahmet Bin İsmail

El Begâvî nin tasnif ettiği kitaba göre bu iki isim manaca değişiktir. Begâvî

şöyle der. Muhammed Bin Velid El Beclî nin Muhammed Bin Yezid den naklettiğine

göre bu adı Meliki yevmiddin şeklinde okuyanı tercih eder. Bunun sebep ve

açıklamasını da şöyle yapar: Bu mülk kimindir sorusunun cevabı; Bunu tertip

eden Meliki yevmiddindir , yani Ahiret gününün padişahıdır denilmiştir.

Kuşkusuz bu mülk O nundur. Ahiret günü bilinmediği için bu isim Bâtınî isimler

kapsamına girer.

Allah, kıyamet gününün sahibi Ahiret gününün

padişahıdır Din gününün meliki Melik, büyük yargılayıcı Melik, büyük

merhamet sahibi Öldüren ve yargılayan Mutlak adaletli Sonsuz kerem sahibi

Merhameti gazabını geçmiş azamet Dünya ve ahiretin tek hâkimi İnsanın öncesi,

sonrası; öncesini ve sonrasını insan yokken de varken de mutlak şekilde bilen

Allah tır gerçek İlah, O ndan başka ilah yoktur; O Melik tir, Kuddüs tür,

Selam dır, Mümin dir, Müheymin dir, Aziz dir, Cebbar dır, Mütekebbir dir (Haşr

suresi, ayet: 23).

Allah her şeyi hakkıyla bilendir

Allah Müslümanlardan razı olsun. Âmin