Otomatik vitesli araç kullananlar dikkat! Küçük bir ihmal, büyük kazalara veya masraflı arızalara neden olabiliyor. Özellikle yeni başlayan sürücüler için her kalkış, her vites değişimi hayati önem taşıyor. İşte arabayı çalıştırmadan önce hangi pedala basılması gerektiğinden, trafikte takip mesafesinin nasıl korunacağına kadar bilinmesi gereken tüm kritik ayrıntılar...

ARACI ÇALIŞTIRMADAN ÖNCE DİKKAT!

Aracı çalıştırmadan önce mutlaka frene basmanız gerekiyor. Kontağı çevirdiğinizde vites D'deyse, araba sürekli ilerlemeye meyilli oluyor. 

DİKKATİNİZ SAĞ AYAKTA OLSUN

Pedallara sadece sağ ayakla basılmalı. Sol ayağı fren ya da gazda kullanmaya kalkarsanız, refleksleriniz sizi yanıltabilir ve aniden durmak zorunda kalabilirsiniz.

TAKİP MESAFESİNE DİKKAT EDİN

Otomatik vites arabayı tam olarak durdurmak için frenin sonuna kadar basmanız şart. Hafifçe basarsanız sadece yavaşlar. Araba sürüklensin istiyorsanız, gaza basmayın, kendi kendine ilerlesin. Ama bu genelde 60-70 km/s ve üzeri hızlar için geçerli. Daha yavaş giderken araba yavaşlar ama kendi kendine durmaz.

Düşük hızlarda, özellikle stop-and-go trafikte ya da kırmızı ışıkta, ayağınız pedallarda değilse araba son yaptığı hareketi sürdürmeye devam eder. Bu yüzden sağ ayağınızı hep frenin üzerinde tutun.

Gaza bastığınızda sistem 'güç isteniyor' diye algılıyor ve vitesi düşürüyor. Örneğin 4. vitesteyken gaza biraz daha yüklenirseniz, motor güç toplamak için vitesi 2'ye kadar indirebilir. Bu sırada öndeki arabayla aranızda yeterli mesafe yoksa çarpabilirsiniz.

Otomatik viteste R (geri), D (ileri) veya P (park) arasında geçiş yaparken mutlaka frene tam basın. Fren kullanmadan vites değiştirirseniz şanzımanı bozarsınız.

Arabayı asla N (boş) konumunda kullanmayın. Kontrolü kaybedersiniz ve mekanik arızalara davetiye çıkarırsınız.

SPOR MODU ARACI OLAN DİKKAT

Arabanızda S (spor) modu varsa, kalkışta bunu kullanmayın. Spor mod yüksek devirler ve sert tepkiler için tasarlanmıştır.

Kalkışta arabayı kendi başına hareket ettirin. Park'tan D'ye aldığınızda, freni bırakınca araba zaten yavaşça ilerlemeye başlar. Geri viteste de aynı şey geçerli. Arabanın kendi haline hareket etmesini bekleyin, gerekirse sonra gaza basın.

Bazı arabalarda yazılım ayarı yüzünden motoru kapatınca anahtarı sadece vites P konumundayken çıkarabiliyorsunuz. Vites D ya da R'deyken motor kapanmaz. N konumunda kapatabilseniz bile anahtar çıkmayabilir. Ayrıca kontak kapalıyken frene basamayacağınız için vites de değiştiremezsiniz. O yüzden arabayı durdurmadan önce vitesi mutlaka P'ye alın.

Muhabir: Haber Merkezi