İşin daha da acı yanı bu gömme işinde annelerin de rol
alması babalar ile beraber. İşbirliği yapması erkeklerin cinayetine. Bu yüzden
Allah, Peygamberimiz (s.a.v.) e Mümtehine Sûresi nde: Ey Peygamber! İnanmış
kadınlar, Allah a hiç bir şeyi ortak koşmamak, hırsızlık yapmamak, zina
etmemek, çocuklarını öldürmemek, elleriyle ayakları arasında bir iftira uydurup
getirmemek (yani, gayrimeşru çocuk yapmamak), iyi işi işlemekte sana karşı
gelmemek hususunda sana biat etmeye geldikleri zaman, biatlerini kabul et ve
onlar
İçin Allah tan mağfiret dile (61/12) buyurmaktadır.
Burada Müslüman olduklarında biat için Hz. Peygamber e gelen kadınların
biatlerinin kabul edilmesi için uymaları gereken yasaklar belirtilmektedir.
Çocuk öldürmek de bu yasaklar arasındadır.
Nahl ve İsrâ Suresi nde de çocuk öldürme yasaklanmıştır.
Ancak bu ayette diğerlerinden farklı olarak çocuk öldürmeme emri sadece
kadınlara hitaben gelmiştir. Bu da bize kadınların o dönemde çocuk öldürme
fiiline erkeklerle ortak olduklarını göstermektedir.
Sahabeden bir kadın ayetteki gibi Hz. Peygamber e zina
etmemek, hırsızlık yapmamak, gizli veya açık çocuklarını diri diri toprağa
gömmemek ve onları öldürmemek şartıyla biat etmiştir. Bu kadın, açıkça gömme ile kastedilenin, herkesçe
bilinen diri diri çocuğu gömme olayı olduğunu söylemiştir. Gizli gömmenin ne
demek olduğu sorulunca da; gizli gömmek
çocuğu bile bile düşürmektir. demiştir. Bu rivayet de bize İslâm öncesinde hamile kadınların, sadece doğurduktan
sonra değil, doğurmadan önce de çocuklarını öldürme girişiminde
bulunabildiklerini göstermektedir. Bu durum bana kürtaj yaptıran kadınlarımızı
hatırlattı. Şu soruyu kendime sormadan geçemedim. Tıbbi manası Kazımak olan
kürtaj ile istenmeyen çocukları yok etmek, acaba Câhiliye Dönemindeki kız çocuklarını
diri diri toprağa gömmekle aynı değil midir Ya da karnındaki çocuğu yok
ettiren bir anne ile Câhiliyedeki annenin yaptığının birbirinden farkı var
mıdır İkisi de vahşet değil midir Evet vahşettir. Tek farkla, biri cahili
vahşet, diğeri modern vahşet!
Daha da vahşice olan bir uygulama da günümüz
Câhiliyesinden. Hindistan da son yirmi yılda on milyon kız çocuğu ebeveynleri
tarafından doğumdan önce veya doğduktan hemen sonra öldürülmüş. Biri kürtaj
veya sezaryenle alınıp çocuğun hayatına son vermek suretiyle işlenen bir
cinayet. Diğeri ise daha da vahşice. Doğan kız bebeklerin ağzına kum veya tütün
doldurmak suretiyle öldürmek... Anne sütü için açılan küçücük ağza kum
doldurmak! Câhiliyeden medeniyete mi gitmekteyiz, medeniyetten Câhiliyeye mi
Ortalık bir anda sessizleşti. Bir kız doğdu galiba! Müjde
ebeveynler, saklambacı bırakın, çocuklar
oynasın. Artık çıkın saklandığınız yerden bir kız doğdu, müjdeler olsun,
müjdeler olsun ki, cennet muştusu geldi Hz. Muhammed(s.a.v.) den: Kim, üç
kız veya üç kız kardeş veya iki kız veya iki kız kardeş yetiştirir,
terbiye ve te diplerini eksik etmez, onlara iyi davranır ve evlendirirse,
cenneti hak etmiştir.
Kalbinize gömdüğünüz kız sevgisini çıkarın oradan,
gömmeyin bir daha ne kuma ne toprağa ne de kalbinize! Asırlar öncesinden
seslenen Peygamberimiz (s.a.v.) in müjdesine kulak verin.
Kimin iki kızı olur da bunları öldürmez, alçaltmaz,
erkek çocuklarını bunlara tercih etmezse Allah onu cennete koyar.
Ne o herkes neşeli, şenlik mi var yoksa bir kız mı doğdu
şu anda!
KAYNAKLAR
İbrahim Canan, Hadis Ansiklopedisi, c.I, İstanbul, Akçağ
Yayınları, [t.y.], s.s.361-364
Mehmet Ali Kapar, Mev ûde , DİA, c.XXIX, Ankara:2004,
s.s.491-492.
Safa Demir, Kur an Öncesinde ve Kur an da Kadının Annelik
Konumu, [Tez, Yüksek Lisans, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
2007], s.s. 44-45, 112-117.
Fatih Duman, İslâmiyet Öncesi Arap Folklorunun
Kur an daki Yeri, [Tez, Yüksek Lisans, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006], s.s.21-23.
Emel Aktaş, Câhiliyede ve İslâm da Kadının Durumu ,
Mehir Dergisi, Yaz 1998, s.116