Bilindiği gibi kız ve erkeklerdeki ergenlik dönemi, pek

çok değişikliklerin yaşandığı  bir

dönemdir.

Bu değişiklikler içerisinde, zihinsel değişim in yeri

ayrı ve özeldir.

Bu güne kadar en çok araştırma yapılmış olan yeteneklerin

başında zekâ değişimi geliyor.

Bununla beraber, zekânın nasıl bir yetenek olduğu hâlâ

tartışılmaktadır.

En geniş anlamı ile zekâ bir genel zihin gücü olarak

tanımlanıyor.

Zekânın çevre şartlarından az çok bağımsız olduğu da

ileri sürülmektedir.

Erken ergenlik dönemindeki  duygusal ve zihinsel değişimler diğer

değişimler kadar göze çarpmayabiliyor.

Ancak bu dönemde en az fiziksel ve sosyal gelişim kadar

önemli zihinsel gelişimler de yaşanıyor.

Bu dönemde gençlerin düşünme, mantık yürütme ve öğrenme

biçimlerinde hızlı değişimler gerçekleşiyor.

                          ***

Ergenlik döneminde değişen hormonal yapı, bütün duyguları

harekete geçiriyor ve gençlerin bünyelerinde büyük değişimlere yol açıyor.

Düşünce yapısı genç ergenlerin ruh durumlarında baş

kaldırmalara, öfkelenmelere, somurtmalara, özel yaşam talebinin artmasına ve

isyanlara neden olabiliyor.

11 yaşından sonra başlayan ve mantıksal düşünmenin

yetişkinler düzeyine eriştiği bu döneme formel işlemsel dönem adı veriliyor.

Bu evrede çocuklar görüşlerini haklı gösterebilecek

düşünce kurallarını ve mantık yollarını bulmaya başlıyorlar.

11 yaşından sonra ergenin düşünce yapısında meydana gelen

önemli değişikliklerden biri de, kendinden küçük çocuklara göre daha soyut

düşünebilmesidir.

Zekânın ergenlik çağına kadar hızla geliştiği, 15 16

yaşlarında doruğa ulaştığı, 20 yaşına kadar yavaş bir gelişme gösterdiği kabul

edilmektedir.

Bu dönemde ergen benmerkezciliği öne çıkan ve herkesin

ona dikkat ettiği gibi bir düşünce biçimi görülür.

Bu düşünce biçimi yüzünden ergen herkesin ona baktığını,

onu gözlediğini düşünür ve kendini sürekli olarak sahnede hisseder.

                          ***

Ergenlikte zihinsel gelişim belirtileri:

 Ergen bu dönemde

kendini tanıma ve anlamaya çalışır.

 Kendine yönelik

düşünceleri yoğunlaşır.

  Nasıl birisi

olmaya layığım gibi sorularla kendini tanımaya çalışır.

 Kendisi ve

seçeceği meslek hakkında hayaller kurar.

 Yeteneklerini

sergilemek için arayışlara girer.

 Yoğun bir gelecek

kaygısı yaşar.

 Kendi

düşüncelerinin haklılığı için yoğun çaba sarf eder.

 Düşüncelerinin

dikkate alınmalarını ister, alınmayınca da karşı koyar.

 Uzun uzun düşler

kurar, bu yüzden sık sık dalgın oldukları gözlenir.

                        ***

Ergenlikte duygusal gelişimin belirtileri:

 Ergen sevmek ve

sevilmek ister.

 Duygularını

kontrol altında tutamaz.

 Şiddete yönelik

duyguları öne çıkar.

 Sinirlenme,

öfkelenme, bağırma ve karşı koyma gibi davranışları sıkça gösterir.

 Bu dönemde

sigaraya, alkole ve olumsuz davranışlara özlem duyar.

 Duygusal ve

toplumsal değer çatışmaları yaşar.

 Birçok kural ve

değerleri saçma ve anlamsız bulur.

 Bir guruba katılma

özlemi duyar.

 Küçük kusurları ve

olayları oldukça büyütür.

 Kızlar,

erkeklerden daha erken duygusal olgunluğa ulaşır ve kendilerini kontrol

ederler.

 Sevgi, ergenin en

çok ihtiyaç duyduğu duygudur.

 Bu dönemde aşırı

hayal kurma ihtiyacı duyar.

 Ergen duygularını

arkadaşlarıyla paylaşmak ister.

 Ergen, yaşadığı

olumsuzlukları ağlayarak, bağırarak, el-kol hareketleriyle ortaya koyar.