Eğitimde fırsat eşitliği, tüm öğrencilerin toplumsal ve ekonomik koşullarından bağımsız olarak nitelikli eğitime erişimini güvence altına alan temel bir ilke...

Ancak Türkiye’de devlet okulları ve özel okullar arasındaki imkan farklılıkları, bu ilkeyi zedeleyen yapısal bir sorun olarak öne çıkmakta...

Şu bir gerçek;

Öğrenme ortamları...

Öğretmen niteliği...

Akademik başarı...

Erişim koşullarındaki eşitsizlikler...

Ve diğer olumsuz faktörler...

Tüm bunlar devlet okulları ve özel okul öğrencileri arasındaki uçurumu derinleştirmekte!

Eğitim Politikaları Araştırma Merkezi (EPAM) tarafından yayımlanan “Eğitimde Fırsat Eşit(siz)liği ve Denge Arayışı: Özel Okullar Üzerinden Bir Değerlendirme” başlıklı notu, bu yapısal farklılıkları çok boyutlu biçimde inceleyerek eğitimde adalet ve kaliteyi güçlendirmeye yönelik kapsamlı bir çerçeve sunmakta.

Doç. Dr. Ali Özdemir ve Nuray Karagöz’ün kaleme aldığı çalışma, mevcut eşitsizliklerin nedenlerini ve sonuçlarını ele almakta...

Çalışma, kamu okullarının güçlendirilmesi, özel okulların kamu yararına katkısının artırılması ve adil bir eğitim ekosisteminin inşası için somut politika önerileri geliştirmekte.

ÖNE ÇIKAN ÖNERİLER...

Peki, devlet okulları ve özel okullar arasındaki imkan farklılıkları mümkün olabildiğince nasıl giderilebilir?

Devlet okulları ve özel okullar arasındaki imkan farklılıkları nasıl birbirine yaklaştırılabilir?

Bu uçurumu kısmen de olsa gidermek mümkün müdür?

Doç. Dr. Ali Özdemir ve Nuray Karagöz’ün kaleme aldığı çalışma, işte bu sorulara cevap verir nitelikte. İşte önerilen hususlar;

1) Devlet okullarına sağlanan kaynaklar artırılmalı; ihtiyaç temelli ve adil bir dağıtım modeli uygulanmalıdır.

2) Lise kademesinde akademik destek merkezleri kurularak deneme sınavı, bireysel danışmanlık ve sınav koçluğu hizmetleri sistematik hale getirilmelidir.

3) Özel okulların akademik başarılarının nesnel ve karşılaştırılabilir biçimde izlenebilmesi için MEB bünyesinde okul temelli başarı göstergelerine dayalı bir “Ulusal Akademik Performans İzleme Sistemi” kurulmalıdır.

4) Özel okullarda notlandırma uygulamaları bağımsız denetimle izlenmeli, nesnel ve standart rubriklerin uygulanması zorunlu kılınmalıdır.

5) Şeffaflık ilkesi güçlendirilmeli; tüm okulların sunduğu imkanlar ve öğrenci başarıları düzenli olarak izlenip kamuoyuyla paylaşılmalıdır.

***

Önerilerle ilgili, "Bu politika notu, eğitimde fırsat eşitliğini güçlendirmeye yönelik kapsamlı bir yol haritası sunarak politika yapıcılara, eğitimcilere ve paydaşlara yol gösterici bir kaynak işlevi görmektedir." değerlendirmesi yapıldı.

---

Kaynak: Haber Merkezi