Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nden (SBM) beklenen veri geldi ancak tablo araç sahiplerinin yüzünü güldürmedi. 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren geçerli olacak yeni tarife, özellikle büyükşehirlerde yaşayan ve kaza geçmişi kabarık olan sürücüler için tam bir "soğuk duş" etkisi yarattı. Sadece ticari araçlar değil, binek otomobili olanlar da açıklanan listeyle hesaplarını yeniden yapmak zorunda kalacak. Risk makası hiç olmadığı kadar açılmış durumda.

Riskli gruptaki otobüsler için poliçe bedeli 290 bin TL’yi geçerken, İstanbul'da en riskli otomobil sürücüsü için fiyat 45 bin TL'ye dayandı.

İstanbul'da Kontak Çevirmek Ateş Pahası

Yeni tarifeyle birlikte İstanbul’da otomobilini standart kabul edilen 4. basamaktan sigortalatmak isteyen bir vatandaşın cebinden çıkacak taban ücret 15 bin 60 TL olarak kaydedildi. Ancak asıl şok, risk seviyesi yüksek sürücülerde yaşanıyor.

Sektörde "0. basamak" olarak adlandırılan ve çok sık kaza yapan sürücülerin ödeyeceği prim, İstanbul için tam 45 bin 181 TL’ye tırmandı. Kurallara uyan, hasarsızlık indirimini hak eden "8. basamak"taki örnek sürücü için ise bu rakam 7 bin 530 TL olarak belirlendi. Başkent Ankara’da tavan fiyat 43 bin 902 TL olurken, İzmir’de riskli sürücünün ödeyeceği tutar 42 bin 623 TL olarak kayıtlara geçti.

Taksicinin Kazancı Sigortaya Gidecek

Esnafın belini bükecek tablo ise ticari araç segmentinde ortaya çıktı. İstanbul trafiğinde direksiyon sallayan bir taksici, eğer yüksek risk grubunda yer alıyorsa ödeyeceği zorunlu trafik sigortası 121 bin 397 TL'ye yükseldi. "Benim kazam yok, riskim düşük" diyen taksici için bile bu tutar 20 bin 233 TL seviyesinde. Ankara ve İzmir'de de durum farksız; başkentte 117 bin TL’ye, İzmir'de ise 114 bin TL'ye dayanan rakamlar, taksi esnafını kara kara düşündürüyor.

Otobüslerde Tarihi Rekor: 290 Bin TL!

Listenin en can yakıcı kısmı şehirler arası otobüs işletmecileri için geldi. 31 koltuk ve üzeri kapasiteye sahip otobüslerde, 0. basamakta yer alan riskli araçlar için prim bedeli rekor kırarak 290 bin 969 TL’ye kadar fırladı. Bu rakam, sektörde şimdiye kadar görülen en yüksek seviyelerden biri olarak dikkat çekti. En temiz sicile sahip, düşük risk grubundaki bir otobüs işletmecisi dahi 48 bin 495 TL ödemek durumunda kalacak.

Makas Açılıyor: Kaza Yapan Yandı

Yapılan düzenlemede dikkat çeken en önemli detay, "iyi sürücü" ile "kötü sürücü" arasındaki uçurumun derinleşmesi oldu. Ortalama yüzde 1'lik bir artış yapıldığı ifade edilse de, risk katsayısı devreye girdiğinde cüzdanlardan çıkan para katlanıyor. Hasarsızlık geçmişi temiz olanlar sistemin sunduğu avantajlardan yararlanmaya devam ederken, sık kaza yapanlar için trafik sigortası artık ciddi bir lüks harcama kalemine dönüşmüş durumda.

Vatandaşın gözü şimdi, bu yüksek sigorta maliyetlerinin otobüs biletlerine veya taksi ücretlerine "zam" olarak yansıyıp yansımayacağında.

Muhabir: Yusuf Karahan