Sosyal Güvenlik Kurumu çalışma hayatı kapsamında ya da dışarıdan prim ödemesi yapan kişilere çok çeşitli kategoriler altında birçok hizmet sunmaktadır. Söz konusu hizmetlerden biri de rapor parasıdır.
Belirli durumlarda alınan raporlar kapsamında işe gidemeyen ve dolayısı ile de çalışamayan kişiler, Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan rapor parası alma hakkına sahiplerdir. Elbette ki bu sigortalı olan kişiler için geçerlidir. Peki, Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan nasıl rapor parası alınır? Rapor parası kimlere, hangi şartlar çerçevesinde verilir? İşte konuya dair ayrıntılar…
SGK, geçici iş göremezlik kapsamında raporlu çalışanlara ödeme yapar. PTT aracılığıyla verilen rapor parası için çalışanların belirli şartları sağlayıp sağlamadığına bakılır. PTT üzerinden rapor parasının nasıl alınabileceğini sizin için detaylarıyla yazdık.
RAPOR PARASI NEDİR?
İş kazası, hastalık, meslek hastalığı veyahut da doğum gibi sebeplerden ötürü çalışma hayatına ara vermek durumunda kalan kişiler Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan rapor parası alma hakkına sahiplerdir. Rapor sahibi sigortalı çalışan gerekli şartları sağlaması halinde kendisi için hesaplanmış olan ücreti toplu olarak talep edebilir.
Sosyal Güvenlik Kurumu rapor paralarını PTT aracılığı ile ödemektedir. Hak sahibi ilgili talimatları izleyerek rapor parasını PTT şubeleri üzerinden çekebilir.
RAPOR PARASI ALMA ŞARTLARI
Rapor parası almak isteyen sigortalı çalışanların sağlamaları gereken bazı şartlar bulunmaktadır. İlk şart söz konusu sağlık raporunun işveren tarafından sisteme yüklenmesidir. Puantaj tablosunda kişinin işe gitmediği günler ‘raporlu’ olarak işaretlenmeli ve ilgili rapor Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirilmelidir.
Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan rapor parası almak isteyen çalışanların sağlamaları gereken diğer şartlar şu şekilde sıralanabilir.
Rapor süresi boyunca çalışanın aktif sigortasının bulunması,
Raporun Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yetkilendirilmiş olan sağlık kuruluşlarından alınmış olması,
Sosyal Güvenlik Kurumu’nun rapora onay vermiş olması,
Sigorta primi şartının sağlanmış olması,
Rapor tarihinden önceki son 1 yıllık süreçte en az 90 günlük prim ödemesinin yapılmış olması,
Doğum sebebi ile rapor parası alınmak isteniyor ise kişinin son 1 yıllık süreçte en az 90 günlük prim ödemesinin yapılmış olması ve raporun hamileliğin en geç 32’nci haftasında alınmış olması,
İş kazası ya da meslek hastalığı sebebi ile rapor parası alınmak isteniyor ise kişinin bu durumun rapor başlangıç tarihinde gelişmiş olduğunu ispat edebiliyor olması.
RAPOR PARASI NASIL HESAPLANIR?
Rapor parası hesabında kişinin raporlu olduğu gün sayısı göz önünde bulundurulur. Yanı sıra son 3 aydaki brüt ücret de rapor parasının hesabında etkilidir.
PTT RAPOR PARASI NE ZAMAN ÖDENİR?
PTT rapor parasının ne zaman ödeneceği, raporlu çalışanlar tarafından oldukça merak edilmektedir. Sosyal Güvenlik Kurumu’nun sigortalı çalışanlar için sunduğu hizmetlerden olan rapor parası, PTT tarafından kişilere ulaştırılmaktadır.
Rapor parasının ödenme günü çalışanların T.C. kimlik numaralarına bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Rapor parasının ne zaman yatırılacağı kişiye kısa SMS yolu ile bildirilir. Söz konusu mesajı alan kişi Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartını ya da T.C. kimlik numarasının yer aldığı pasaport, ehliyet gibi evraklardan birini alarak en yakın PTT şubesine gitmelidir.
Rapor parasının yatırılmış olduğunu öğrenen kişi kimlik kartını PTT yetkilisine ibraz etmesi halinde rapor parasını dakikalar içerisinde hesabından çekebilir.
Rapor parası T.C. kimlik numarasının son rakamına göre değişen tarihlerde kişinin adına yatırılmaktadır. Ödeme tarihleri şu şekilde sıralanabilir:
- T.C. kimlik numarası 0 ile bitenlere: Pazartesi
- T.C. kimlik numarası 2 ile bitenlere: Salı
- T.C. kimlik numarası 4 ile bitenlere: Çarşamba
- T.C. kimlik numarası 6 ile bitenlere: Perşembe
- T.C. kimlik numarası 8 ile bitenlere: Cuma




