Ülkeler arası yolculuklar için şart koşulan pasaport, belirli bir kullanım süresine sahiptir. Sürenin dolmasını takiben başvuru yapılmalı ve pasaport süresinin uzatılması sağlanmalıdır.

Pasaportun geçerliliğinin korunabilmesi için süresinin uzatılması gerekir. Bu kapsamda seyahate çıkmadan öce mevcut pasaportun süresi kontrol edilmeli ve süre doldu ise mutlaka başvuru yapılmalıdır. Peki, pasaport süresinin uzatılması için nereye ve nasıl başvuru yapmak gerekir? Pasaport süresi uzatma başvurusunda hangi evraklar teslim edilmelidir? İşte detaylar…

PASAPORT SÜRESİNİN UZATILMASI İÇİN GEREKEN EVRAKLAR

Pasaport süresinin uzatılması için yapılan başvuruda yetkililere teslim edilmesi gereken evraklar şu şekilde sıralanabilir:

  • Pasaport
  • Kimlik belgesi
  • Harç bedelinin ödendiğini gösteren banka dekontu
  • 2 tane biyometrik fotoğraf
  • Parmak izi (daha önce verilmediyse)
  • 60 gün geçerliliği olan hizmet damgalı pasaport talep formu

PASAPORT SÜRESİNİ UZATMAK İÇİN RANDEVU ALMAK GEREKİR Mİ?

Pasaport başvurularında olduğu gibi pasaport süresi uzatma başvurularında da randevu almak zorunludur. Pasaport sürelerinin uzatılmasını isteyenler, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nden randevu almalılardır.

Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nden şahsen randevu alınabileceği gibi ‘ALO 199’ numaralı Vatandaş Etkileşim Merkezi üzerinden de randevu oluşturmak mümkündür.

Telefon ile veya yüz yüze pasaport süresi uzatma randevusu oluşturulabileceği gibi internet ortamında da randevu talebi oluşturmak mümkündür. Bunun için Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nün resmi web sitesine giriş yapılmalı ve açılan ekranda yer alan seçenekler arasından ‘Pasaport’ tercih edilmelidir. Pasaport türü de belirlendikten sonra kişisel bilgilerin istenildiği alanlar doldurulmalıdır.

Tüm bilgiler eksiksiz ve doğru bir şekilde girildikten sonra ikamet edilen bölgede hizmet veren nüfus müdürlüğü tercih edilmeli ve randevu tarihi ile saati işaretlenmelidir.

PASAPORT SÜRESİNİ UZATMA GÖRÜŞMESİ NE KADAR SÜRER?

Randevulu olarak gidilen pasaport süresi uzatma görüşmesi, evrakların hazır olması halinde 30 dakikada tamamlanır. İşlemlerin tamamlanmasının ardından 10 gün içerisinde yeni pasaportun teslimi gerçekleştirilir. Ancak yoğunluğa bağlı olarak bu süre zaman zaman uzayabilir.

PASAPORT SÜRESİNİ UZATMAK İÇİN KAÇ TL ÖDEMEK GEREKİR?

Pasaport süresinin uzatılabilmesi için harç ve defter bedelinin yatırılması gerekir. Ancak hususi ve hizmet damgalı pasaport sahiplerinin bu işlem için herhangi bir ücret ödemelerine gerek yoktur.

Pasaport süresinin uzatılması için talep edilen ücretler şu şekilde hesaplanmıştır:

  • 6 ay için: 2.429,30 TL
  • 1 yıl için: 3.186,60 TL
  • 2 yıl için: 4.702,60 TL
  • 3 yıl için: 6.348,30 TL
  • 4- 10 yıl için: 8.623 TL

PASAPORT TÜRLERİ

Pasaportlar, kullanım amaçlarına bağlı olarak farklı başlıklar altında değerlendirilir. Bu kapsamda güncel olarak kullanıma açık olan pasaportlar ve o pasaportların özellikleri şu şekilde özetlenebilir:

  • Umuma mahsus pasaport: Bordo renktedir ve Türk vatandaşlarının vizesiz ya da vizeli olarak seyahat etmelerini sağlar.
  • Hususi damgalı pasaport: Yeşil renktedir ve memurlar ile memur ailelerine verilir.
  • Hizmet damgalı pasaport: Gri renktedir ve devlet işlerinde çalışan, devleti temsil eden kişilere verilir.
  • Diplomatik pasaport: Siyah renktedir ve Dışişleri Bakanlığı tarafından yurt dışında düzenlenen konferans ve kongrelere katılması gereken kişilere verilir. Devlet görevlilerinin yanı sıra o kişilerin aileleri de pasaporttan yararlanabilir.
  • Yabancılara mahsus pasaport: Göç İdaresi Genel Müdürlüğü tarafından verilir. Bu pasaport, ülkeye giriş ya da ülkeden çıkış için kullanılır.
  • Geçici pasaport: Pembe renktedir ve Dış Temsilcilikler tarafından ülke dışında seyahat eden Türk vatandaşlarına verilir. Pasaport kaybının yaşanması halinde kişiye özel tanımlanır.

Muhabir: Emre Gürbüz