Sosyal Güvenlik Kurumu yaş, sigortalılık süresi ve prim ödemesi şartları çerçevesinde vatandaşlara emeklilik hakkı sunmaktadır. Kişinin hizmet dökümü incelemesinde ilgili şartların sağlandığının tespiti durumunda emeklilik başvurusu gerçekleştirilebilmektedir.
Emeklilik için belirlenmiş olan şartları sağlayan kişiler, Sosyal Güvenlik Kurumu’na emeklilik başvurusunda bulunabilirler. Emekli maaşının bağlanmasını sağlamak üzere atılan bu ilk adımın sisteme işlenmesi gerekir. Sonrasında ise yetkililer tarafından başvuru incelenir ve kişinin emeklilik durumuna dair karar verilir. Peki, emekli maaşı, başvurudan ne kadar süre sonra bağlanır? Emeklilik işlemleri için ne kadarlık bir süreye ihtiyaç vardır? İşte konuya dair merak edilenler…
4A EMEKLİ MAAŞI NE ZAMAN BAĞLANIR?
Eski dönemlerde ‘SSK’ olarak bilinen 4A dahilinde emeklilik başvurusunda bulunan kişiler, başvuru tarihlerini takiben 30 gün içerisinde maaş ödemelerini hesaplarında görüntüleyebilirler.
5510 sayılı Kanun’un 4/ A bendinde belirtilmiş olduğu üzere bu sigorta kolu çerçevesinde emeklilik başvurusu yapan kişilere 1 ay içerisinde maaş bağlanır. Örnek vermek gerekirse 5 Mart 2024 tarihinde emeklilik başvurusunu sisteme yüklemiş olan kişi, 1 Nisan 2024 tarihi itibari ile ödeme almaya başlar.
4B EMEKLİ MAAŞI NE ZAMAN BAĞLANIR?
Eski dönemlerde ‘Bağ- KUR’ olarak bilinen 4B dahilinde emeklilik başvurusunda bulunmuş olan kişiler, tıpkı 4A’da olduğu gibi 30 gün içerisinde maaş almaya başlarlar. 30 günlük maaş bağlanma süresi, 5510 sayılı Kanun’un 4/ B beninde açıkça belirtilmiştir.
4C EMEKLİ MAAŞI NE ZAMAN BAĞLANIR?
Eski dönemlerde ‘Emekli Sandığı’ olarak bilinen 4C dahilinde emeklilik başvurusunda bulunmuş olan kişiler için süreç 4A ve 4B’den olduğundan farklı işler. 4C dahilinde uygulanan yasal prosedürler çerçevesinde birtakım özel kurallar söz konusudur.
4C’li kişilerin emeklilik başvuruları yetkili makamlar tarafından onaylandıktan sonra kişinin ilişiğinin kesilmesi beklenir. İlişik kesildikten sonra ise bir sonraki ayın başı itibari ile emekli maaşı ödenmeye başlanır.
EMEKLİLİK BAŞVURUSU NEREDEN VE NASIL YAPILIR?
Emekli maaşlarının bağlanmasını isteyen kişiler, öncelikle bu isteklerini yasal çerçevede bildirmelilerdir. E- Devlet sistemi üzerinden kolay ve hızlı bir şekilde emeklilik başvurusunun yapılması mümkündür.
Sosyal Güvenlik Kurumu İl/ İlçe Müdürlüklerine de şahsen emeklilik başvurusunda bulunulabilmektedir. Ancak yüz yüze başvurularda zaman kaybı bir hayli fazla olduğu için bu yöntem pek fazla kişi tarafından tercih edilmemektedir.
Emeklilik başvurusu e- Devlet sistemi üzerinden oluşturulacak ise öncelikle kişinin T.C. kimlik numarası ve şifresi ile birlikte sisteme giriş yapması gerekir. Bunun için e- devlet sisteminin internet sitesi tercih edilebileceği gibi mobil uygulaması da kullanılabilir.
Sisteme giriş yaptıktan sonra açılan ekranda yer alan arama butonuna ‘Gelir, Aylık, Ödenek Talep Belgesinin Verilmesi’ yazılmalıdır. Sonrasında ise ‘Yeni Başvuru’ sekmesine tıklanmalı ve ‘Tahsis Talep Türü’ seçeneği tercih edilmelidir. ‘Yaşlılık Aylığı’ butonu ile işleme devam edilmeli ve ‘Sigorta Türü’ kısmından kişinin bağlı bulunduğu sigorta kolu tercih edilip, ‘Başvur’ seçeneğine tıklanmalıdır.
‘Başvur’ butonu tıklandıktan sonra T.C. kimlik numarası ve şifre bilgileri yeniden istenecektir. İlgili bilgilerin doldurulmasının ardından maaş ödemesinin yapılacağı bankanın bilgileri girilmelidir.
Emeklilik başvurusu esnasında açılacak olan son ekranda kişinin ikametgah bilgileri otomatik olarak oluşturulacaktır. Eğer adres değişikliği gibi bir durum söz konusu ise ‘Farklı Adres’ seçeneği tercih edilip doğru adres bilgisi girilmelidir. Yapılan tüm bildirimlerin doğrulukları kontrol edildikten sonra ‘Başvur’ seçeneği tıklanmalıdır. Böylelikle Sosyal Güvenlik Kurumu kişinin emeklilik başvurusunu değerlendirmeye alacaktır.




