Ülke vatandaşlarına verilen kimlik kartı, herkes için özel olarak düzenlenmekte ve resmi belge niteliği taşımaktadır. Kimliğini kaybetmiş olan kişinin birçok yere girmesi, resmi işlemleri halletmesi mümkün değildir.
Kimlik kartının kaybedilmesi halinde mutlaka yeni kimlik kartı için başvuru yapılması gerekir. Peki, yeni kimlik kartı başvurusu nasıl yapılır? Kimlik kaybı durumlarında para cezası ödenir mi? İşte konuya dair merak edilen tüm ayrıntılar…
KİMLİK KAYBEDİLİRSE NE OLUR?
Kimliğin kaybedilmesi halinde hiç vakit kaybetmeden yeni kimlik için harekete geçmek gerekir. 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu’na göre kimliğini kaybeden kişinin yeni kimlik kartı çıkarabilmesi için resmi bir kimlik ibraz etmesi gerekir.
KİMLİĞİNİ KAYBEDEN KİŞİ PARA CEZASI ÖDER Mİ?
Kişi özelinde düzenlenen kimlik kartının kaybedilmesi halinde para cezasının kesilip kesilmediği birçok kişi tarafından merak edilmektedir. Yürürlükte olan düzenlemelere göre kimlik kaybı durumlarında kişinin kayıp bedelini ödemesi gerekir.
KAYIP KİMLİK BAŞVURUSU NASIL YAPILIR?
Kimliğini kaybeden kişinin yeni kimlik çıkartabilmesi için öncelikle başvuruda bulunması gerekir. Başvuru için ise Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nden randevu alınması gerekir. Randevunun oluşturulmasının ardından ise kimlik yenileme ücretinin ödenmesi gerekir.
Ödemelerin tamamlanmasının ardından randevu öncesinde ehliye veya pasaport gibi farklı bir resmi kimliğin ve 1 adet biyometrik fotoğrafın hazırlanması gerekir. Yanı sıra ödemenin yapıldığını gösteren banka dekontu da mutlaka başvuru dosyasında yer almalıdır. Tüm bu belgeler tamamlandıktan sonra Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’ne randevu tarihinde gidilmeli ve yeni kimlik için resmi sürecin başlaması sağlanmalıdır.
KİMLİK YENİLEME RANDEVUSU NEREDEN VE NASIL ALINIR?
Kimliğini kaybeden kişinin yeni bir kimlik için Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nden randevu alması gerekir. Söz konusu randevu online olarak alınabileceği gibi telefon üzerinden de oluşturulabilmektedir.
Yeni kimlik başvurusu için randevu oluşturmak isteyen kişi söz konusu talebini Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nün resmi web sitesi üzerinden online olarak iletebilir. Yanı sıra kamu kurumunun ‘ALO 199’ numaralı iletişim hattı üzerinden de kimlik yenileme randevusunun oluşturulması mümkündür.
KİMLİK KAYIP BEDELİ NE KADAR?
Yeni kimlik başvurusunu kayıp ya da çalıntı durumundan ötürü oluşturmak isteyen kişilerin ödemeleri gereken ücret 166 TL’dir. Kimlik kaybolmadıysa, kişi keyfi olarak kimliğini yenilemek istiyorsa bu kez ödemesi gereken tutar 83 TL olacaktır.
KİMLİK KAYIP BEDELİ NEREYE YATIRILIR?
Kimliğini kaybeden kişinin yeni kimlik başvurusu öncesinde kayıp bedelini yatırması gerektiğini yukarıda belirtmiştik. 2024 yılında 166 TL olarak uygulanan kimlik kartı kayıp bedeli farklı noktalardan yatırılabilmektedir.
PTT şubeleri, Vergi Dairesi Müdürlükleri ve Gelir İdaresi Başkanlığı, kimlik kartı kayıp bedeli ödemelerini kabul eden kurumlar arasında yer almaktadır.
KİMLİK KARTINI KAYBEDEN KİŞİ GAZETEYE İLAN VERMELİ Mİ?
Kimlik kartının kaybedilmesi veyahut da çalınması halinde gazeteye ilan verilmesi gerekip gerekmediği birçok kişi tarafından merak edilmektedir.
Dijitalleşmenin olmadığı dönemlerde kimlik kaybı veyahut da çalıntı hallerinde kişilerin gazeteye ilan vermeleri istenmekteydi. Ancak günümüzde bu işlemler farklı yollardan çözüme kavuşturulabildiği için kişinin kayıp kimliği için gazeteye ilan vermesine gerek yoktur. Bu uygulamanın keyfi olarak tercih edilmesinde ise herhangi bir sakınca bulunmamaktadır. Aynı durum emniyet bildirimleri için de geçerlidir. Kimliğini kaybetmiş olan kişinin bu durumu emniyete bildirmesine gerek yoktur.




