Bağdat yönetiminin egemenlik ve güvenlik hamleleri, Orta Doğu'daki dengeleri sarsacak bir aşamaya geldi. Yıllardır çatışmaların, iç hesaplaşmaların ve askeri operasyonların gölgesinde kalan Irak, ABD askerlerinin ayrılış biletini kesmesiyle birlikte radikal bir dönüşümün eşiğine adım attı. Başbakan Ali ez-Zeydi'nin Bağdat'ta IMI Network'ün kıdemli sunucusu Hadley Gamble'a yaptığı özel açıklamalar, ülkede uzun süredir hasreti çekilen "devlet otoritesi" döneminin fitilini ateşledi. Sokaklardaki askeri ağırlığın yerini sivil ve ekonomik düzene bırakıp bırakmayacağı sorusu, Iraklıların aklındaki en büyük soru işareti olarak güncelliğini koruyor.
Direnişe İhtiyaç Kalmayacak
Başbakan Zeydi, yabancı askeri unsurların çekilme sürecinin tamamlanmasıyla birlikte sahada meşruiyet zemini arayan tüm yapıların boşa çıkacağını net bir dille ifade etti. "Tüm ABD güçleri çekildikten sonra Irak'ta herhangi bir silahlı direniş için hiçbir gerekçe veya ihtiyaç kalmayacak" diyen Zeydi, şeffaf bir sürecin yürütüldüğünü kaydetti. Sahadaki fiili duruma dair çok kritik bir bilgiyi de ilk kez paylaşan Irak Başbakanı, "Silahlı grupların büyük bölümü silahlarını devlete teslim etmeye başladı" şeklinde konuştu. Bu açıklama, ülkede yıllardır süregelen otorite boşluğunun sona erdirilmesi adına şimdiye kadar atılmış en somut adım olarak kayıtlara geçti.
Silahlar Artık Sadece Devletin Tekelinde
Yasadışı silahlanmanın önüne geçilmesi noktasında hükümetin kararlılığına dikkat çeken Zeydi, devletin silah üzerindeki tekelini tam anlamıyla sağlamaya yönelik yürütülen süreçte ciddi ilerleme kaydedildiğini belirtti. Washington ile olan köklü askeri bağların da kabuk değiştireceğini aktaran Zeydi, yeni dönemin yol haritasını çizdi. Irak Başbakanı, "ABD ile ilişkiler askeri boyuttan ekonomik ortaklığa dönüşecek" diyerek, gelecekte kalkınma ve ticaret odaklı bir dış politika izleneceğinin sinyallerini verdi.
Yolsuzluğun Kaynağı Kurutulacak
Hükümetin sadece sokaktaki silahlı güçlerle değil, bürokrasideki en büyük hastalıklardan biriyle de topyekun bir savaşa girdiğini söyleyen Başbakan Ali ez-Zeydi, iç cephedeki asıl hedefini açıkladı. Devlet mekanizmasının temizlenmesi gerektiğini vurgulayan Zeydi, "Yolsuzlukla mücadele benim birinci önceliğimdir. Yolsuzluğun kaynaklarını kurutmak için tüm bakanlık ve kurumlarda gerekli adımlar atılmaya başlandı" ifadelerini kullandı. Bu hamle, yabancı yatırımcıların ülkeye çekilmesi ve ekonomik ortaklıkların zemininin hazırlanması açısından da büyük önem taşıyor.




