Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Ankara Esenboğa Havalimanı’ndan Trablus’a gitmek üzere havalanan ve kısa süre sonra düşen özel jetle ilgili kapsamlı bir açıklama yaptı. Bakan Uraloğlu, Malta Sivil Havacılığı’na kayıtlı Falcon 50 tipi, 9H-DFS kuyruk tescilli uçağın yerel saatle 20.17’de kalkış yaptığını ve ne yazık ki kaza-kırıma uğradığını bildirdi.

Uçakta Libya Genelkurmay Başkanı Muhammed el-Haddad’ın da aralarında bulunduğu toplam 5 kişinin yer aldığı açıklandı. Bakanlık, kazanın hemen ardından tüm ilgili kurumların sürece dahil edildiğini duyurdu.

PİLOT İLE KULE ARASINDAKİ SON ANLAR

Bakan Uraloğlu’nun sosyal medyadan paylaştığı bilgilere göre, Düşen Libya uçağının son görüşmeleri belli oldu.

· Lokal saat 20:25’de en son 34.000 feet irtifaya tırmanarak seyrine izin verilmiştir.

· Lokal saat 20:31’de söz konusu uçak yaklaşık 32.000 feet irtifadayken PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN (uçuşta en riskli aciliyet kodu olan MAY DAY ikazının bir alt seviyesi) deklare etmiş, Genel Elektrik Arızası olduğunu söylemiş ve Ankara’ya geri dönmek için radar vektörü (uçuş rotası) istemiştir.

· Lokal saat 20:32’de Hava Trafik Kontrolörü talimatıyla uçağa Esenboğa Havalimanına geri dönüş için uçuş başı ve alçalacağı seviye bildirilmiştir.

· Lokal saat 20:33’de Uçaktaki pilot tarafından 7700 acil durum kodu (uçuşta en riskli aciliyet kodu) aktif edilmiştir. Hava Trafik Kontrolörü tarafından problemin tekrar teyidine müteakip radarda söz konusu uçağın irtifa bilgisi takip edilememeye başlamıştır.

· Lokal saat 20:34’te Pilot-Kontrolör Muhaberesindeki parazitlenmelerden dolayı Hava Trafik Kontrolörü ses seviyesi kontrolü için pilotla teyitleşme gerçekleştirmiştir.

· Lokal saat 20:34’te Uçak, Esenboğa Havalimanına acil geri dönüş için Saha Kontrol Ünitesince geçtiği seviye pilottan teyit edilerek, Yaklaşma Kontrol Ünitesine devredilmiştir.

· Lokal saat 20:35’de Uçak, PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN deklare ederek Yaklaşma Kontrol Ünitesiyle Esenboğa Havalimanına geri dönüş için temas etmiş, radar vektörü ve alçalacağı seviyeler kendisine verilmiştir.

· Lokal saat 20:36’da Pilot-Kontrolör Muhaberesindeki anlaşılabilirlik kaybolmuş ve pilotun sesi zor duyulur hale gelmiştir. Bununla birlikte radar ekranında uçuş bilgilerine ilişkin kısmi kayıplar yaşanmıştır.

· Lokal saat 20:38’de Radar ekranında Hava Trafik Kontrolörünce uçağın tamamen görülemediği müşahede edilmiştir.

· Lokal saat 20:38’de Hava Trafik Kontrolörü tarafından söz konusu uçağa yapılan çağrılara cevap alınamamış ve sonrasında yaklaşık 5 dakika boyunca değişik frekanslardan da uçağa ulaşılmaya çalışılmıştır, fakat cevap alınamamıştır. Bunun üzerine süratle görevli personelimiz tarafından arama ve kurtarma çalışmalarının başlatılması için ilgili birimler haberdar edilmiştir.

ENKAZ HAYMANA YAKINLARINDA BULUNDU

Hava Kuvvetleri Hava Savunma Bildirim Merkezi tarafından yapılan teyitte, uçağın Ankara’nın Haymana ilçesine bağlı Kesikkavak Köyü yakınlarında düştüğü belirlendi. Bölgeye sevk edilen ekipler hem havadan hem karadan arama-kurtarma çalışmalarını sürdürdü.

Enkaz alanında uçağın kara kutuları olarak bilinen Cockpit Voice Recorder (CVR) ve Flight Data Recorder (FDR) cihazlarına ulaşıldı.

“OLAY TÜM ŞEFFAFLIĞIYLA PAYLAŞILACAK”

Bakan Uraloğlu, kazaya ilişkin teknik incelemenin sürdüğünü belirterek, “Ses ve uçuş veri kayıt cihazları tarafsız bir ülkede incelenecek. İnceleme tamamlandığında olay tüm şeffaflığıyla milletimiz ve dünya kamuoyu ile paylaşılacaktır” ifadelerini kullandı.

Kaynak: Haber Merkezi