Değerli okurlarım, bugün sizlere Kurumumun varlığını
sürdürebilmesi, vatandaş odaklı hizmetin yürütümünü en ideal bir şekilde
yapabilmesi ve hizmet kalitesini en üst seviyelere çekebilmesi için başarması
gereken öncelikli konulardan birisinin de SGKda çalışanlarının mutluluğunun
sağlanması ile başlar. Bugün de vatandaşlarımızın işlemlerini yapmak için
çalışan memurların, şeflerin denetmenlerin ve icra memurlarının sorunlarından
bahsedeceğim.
80 milyonunu işini çözmeye çalışan doğum öncesi
raporlarla doğum parası ile başlayan ve 18 yaşa kadar GSS servislerince takip
edilen 18 yaş sonrası işveren veya işçi statüsü ile hayata devam edip sgk ile
bağları işveren ise 4-b (Bağ-Kur) servisi, işveren servisleri, icra servisleri
ve denetimlerde denetmenler servisi ile devam eden işçi ise GSS servisi ve
işverenle yaşadığı sorunlar için denetmen servislerince devam eden ve işe giriş
tarihine göre belli bir süre geçmiş ve prim ödenmişse, bu seferde emeklilik
servislerinde emekli olmak için koşuşturan emekli olup sağlık sorunları için
yine GSS servisi ile içli dışlı olan ve hayatın vazgeçilmez kuralı olan vefat
sonrası ise geride kalanların dul yetim aylıklarını bağlayan ölüm emeklilik
servisleri ve aylık bağlanan kişilerin sağlık yardımlarını alabilmesi için GSS
servisi ile kişiler vefat etse bile devam eden bir SGK sisteminde bunca iş
yoğunluğu yaşayan kurum çalışanlarının daha özverili çalışabilmesi için çalışma
koşullarında pozitif ayrımcılık bile yapılması düşünülmesi gerekirken, aksine
bir örnek verirsek, çalışma hayatımızda belli bir dönem sadece işyeri açmış
kapamış isek, o dönemlerde sadece ilgili olduğumuz yıllarla alakalı işimizi
çözmemize yardımcı olan kuruluşlara göre nerdeyse birçok özlük haklarından
mahrum bırakılmıştır. Ve o kurumlara göre aynı unvan da olsa dahi maaş farkları
olan ve daha önce ödenen ikramiyelerinin tekrar ödenmesi gerekmekte iken
siyaset ve bürokratlarca ikramiye isteklerine kulak tıkanmış durumda. Ancak
artık bu SGK çalışanları tüm unvanlar dahil olmak üzere yani memur, vhki, şefi,
müdür yrd. ve müdür olmak üzere hak ettikleri değerin verilerek desteklenmesi
motive edilmesi gerekmektedir. Diğer bir konu ise 80 milyona hitap eden sosyal
güvenlik merkezleri ve çalışan sayıları ile hizmet verdikleri nüfusun 10 da
biri kadar bile olmayan diğer kamu kuruluşlarına bakarsak; örnek olarak
Maliye ye SGM ayarındaki vergi daireleri ve bağlı olunan mal müdürlükleri
sayıları ve çalışanları SGK dakinin 2 kat civarındadır. Bu da SGK
çalışanlarının az sayıyla özverili şekilde hizmet verdiklerine basit bir örnektir
diyorum.
SOSYAL GÜVENLİK
ŞEFLERİ
Daha önce de Sosyal Güvenlik Şeflerinin birkaç sorununu
dile getirmiştik ve halen çözüm beklemekteyiz. Peki neydi bu sorunlar Tekrar
hatırlarsak; yönetici unvanı alıp da maaşı düşen tek unvan şeflikti ve bu
yönetici unvanına yetkililerce acilen çözüm bulunmalı ve ayrıca ikramiye
haklarının ve İstanbul (taşra) farklarının verilmeleri gerekmektedir.
İCRA MEMURLARI
Aynı işi farklı kurumlarda yapan İcra Memurlarının
mağduriyetlerinin en önemli sebebi Kurum içinde çalışan İcra Memurlarının 5502
Sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kanunu içinde görev tanımlarının yapılmaması ve
kanunda yer verilmemesidir. Bununla birlikte 666 Sayılı KHK ile birlikte
mağduriyetleri daha da artmıştır. Kurumumuz İcra Memurları, Adalet Bakanlığına
bağlı İcra Müdür ve Müdür yardımcıları, Maliye Bakanlığına bağlı Gelir Uzman ve
Uzman Yardımcıları ile aynı görev ve sorumlulukları taşımakta ancak 666 Sayılı
KHK sonrası eşit işe eşit ücret beklentisi içinde olan İcra Memurları bahsi
geçen unvanların çok altında nitelendirilmiştir. 666 Sayılı KHK sonrası
İstanbul da %160, diğer illerde %130 olan ek ödeme oranları %85 e düşürülmüş
buda İcra Memurlarının mali kayıplarını daha da arttırmıştır. İcra Memurlarının
emeklilik kadro dereceleri 5. Derecenin altına düşmemekte buda 657 Sayılı
Kanundan doğan pek çok faydadan İcra Memurlarını mahrum bırakmaktadır. İcra
Takip ve Haciz Servisleri yeniden yapılandırılmalı 2007/81 Sayılı Genelgede
yazılan esaslar dahilinde servislerde yeterli miktarda Memur istihdam edilmeli,
Kurum bünyesinde İcra Müdürlükleri kurulmalıdır.
SOSYAL GÜVENLİK DENETMENLERİ
Kurumun bir diğer sıkıntılı çalışanları ise sosyal
güvenlik denetmenleridir. Genel anlamda görev verildiğinde rehberlik gibi
uygulamaları olsa da işverenle bire bir kalan ve işveren adına eksikliklerini
tespit edip ceza gelmesini sağlayan kişiler olduklarından zor koşullar altında
çalışmaktadırlar ve bu çalışma şartlarına göre özlük hakları düşük kalmaktadır.
Peki nelerdir bu düşük özlük hakları, bakalım.
İleride emekli olacağı zaman SGK Müfettiş ve uzmanına
göre düşük emekli aylılığı ile karşı karşıya kalacaktır.
Ek göstergesi 2200 fazla olmadığı için diğer
tazminatları düşük kalmaktadır.
SGK Denetmeni tıpkı Müfettiş ve SGK Uzmanı gibi 3 yıllık
yardımcılığı, yeterlilik sınavı ve tezi yer almaktadır.
Tüm bu zorluklara karşılık ileride emekli aylığı tıpkı
SGK memur aylığı ile eşit olacaktır.
İş ve işlem yükü oldukça ağır, bağımsız denetimden uzak,
fiziksel ortamlar yetersiz kalmaktadır.
Fakat özlük hakları yönünden özellikle Temsil/Görev/Makam
tazminatı verilmediği için, SGK müfettiş ve SGK uzmanından az maaş almaktadır.
Bu sebeplerden dolayıda sgk da 1 yılını dolduran veya 3 yılını tamamlayan
denetmenler KPSS sınavına girerek başka kurumlarda çalışmaya başlıyorlar.
31.12.2015 tarihine kadar 1300 Sosyal Güvenlik Denetmeni alınmış, zaman
içerisinde 1/2 den fazlası SGK dan ayrılmış, başka kamu kurumlarına geçmiştir.
50 YAŞINDA EMEKLİ OLURSUNUZ
CAN DERE
26 Haziran 1973 doğumluyum. Sigorta başlangıç tarihim 01
Aralık 1987. 4714 günüm var. Ne zaman emekli olurum
Can bey 01.12.1987 sigorta başlangıcınız ile 25 yıl 50
yaş 5375 gün ile emekli olabilirsiniz. Ve aya kısmi olarak 15 yıl 3600 gün 60
yaşında olabilirsiniz.