Saadet Partisi Bursa Milletvekili Mehmet Atmaca, Türkiye Büyük millet Meclisi (TBMM) Genel Kurulu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2026 yılı bütçesine ilişkin yaptığı konuşmada, ulaştırma yatırımlarındaki gerilemeye dikkat çekti. Atmaca, bütçenin hem demiryollarında hem kara yollarında hem de Yap-İşlet-Devret (YİD) projelerinde kamu yararını gözetmekten uzak olduğunu belirtti.

BÜTÇE PAYI GERİLİYOR, YATIRIMLAR AZALIYOR

Ulaştırma Bakanlığı’nın genel bütçeden aldığı payın yüzde 3,25’ten yüzde 2,77’ye düştüğünü hatırlatan Atmaca, artış oranının enflasyonun dahi altında kaldığını ifade etti. Atmaca, “Enflasyonun altında artan bu bütçe, ulaşım sorunlarının çözülmesine imkân tanımıyor. Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcısının da ifade ettiği gibi ülkemiz birçok alanda negatif büyümeye doğru gidiyor” dedi.

DEMİRYOLLARINDA “CUMHURİYET TARİHİNİN EN ZAYIF DÖNEMİ”

Demiryolları yatırımlarının son 20 yılda büyük ölçüde gerilediğini söyleyen Atmaca, Cumhuriyet’in en zor şartlarında 6 bin 800 kilometre tren hattı yapılmasına rağmen AK Parti döneminde yalnızca 2 bin 971 kilometre yeni hat inşa edildiğini kaydetti. Atmaca, “Mevcut hızlı tren projelerinde bile ciddi yavaşlamalar yaşanıyor” ifadelerini kullandı.

“BURSA YİNE ÜVEY EVLAT”

Bursa’nın ulaştırma yatırımlarında uzun yıllardır ihmal edildiğini vurgulayan Atmaca, kentin yıllardır tamamlanamayan projelerini sıralayarak şunları söyledi: “Bursa dağ ilçeleri yolları 15 yıldır bitirilemedi. İznik–Mekece yolu 20 yıldır tamamlanamadı. Yüksek Hızlı Tren 2012’den bu yana her yıl ertelendi, son bütçe sunumunda ise tamamlanma tarihi tamamen kaldırıldı. Bursa–Ankara yolu hâlâ planlama aşamasında bile değil. Ülkenin dördüncü büyük şehri hâlâ başkentle sağlıklı bir bağlantıya sahip değil.”

“KÖPRÜLERDE MALİYET–ÜCRET UÇURUMU BÜYÜYOR”

Yap-İşlet-Devret modeliyle yürütülen projelerde garanti ödemeleri nedeniyle kamunun ağır bir yük altında olduğunu dile getiren Atmaca, “Son 5 yılda yalnızca fark ödemesi 10 milyar dolar. 2026–2028 döneminde ise 370 milyar TL daha ödenecek” dedi. Osmangazi ve Çanakkale köprülerinin garanti rakamlarındaki çarpıklığa dikkat çeken Atmaca, maliyet ve geçiş ücretleri arasındaki uyumsuzluğu da eleştirdi.

HAVALİMANLARINDA DÜŞÜK KULLANIM ELEŞTİRİSİ

Türkiye’de 58 havalimanı bulunmasına rağmen yolcu trafiğinin yüzde 53’ünün yalnızca ikisi tarafından karşılandığını hatırlatan Atmaca, yüksek yolcu garantilerinin kamu yararı yerine belirli çevrelere avantaj sağladığını söyledi.

“BU BÜTÇEYLE ULAŞIM SORUNLARI ÇÖZÜLEMEZ”

Atmaca, ulaştırma politikalarının kamu yararı yerine siyasi gösteri alanına dönüştüğünü ifade ederek, “Bu bütçeyle ulaşım sorunlarının çözülmesi mümkün değil. Türkiye’nin kaynakları yanlış projelere, pahalı modellere aktarılıyor. 2026 ulaşım açısından kayıp bir yıl olacak. Milletimizin vergileri hizmete değil, yük olarak geri dönüyor” ifadelerini kullandı.

Muhabir: Abdullah Kutay Eskalen