Aile & Yaşam

Özel Sektörde Rapor Alınca Maaş Kesintisi Olur Mu?

Özel sektörde çalışan kişilerin raporlu olması halinde maaş kesintisi yaşayıp yaşamayacakları en çok araştırılan konular arasında yer alıyor. Kaç günlük raporda maaş kesintisi olur? İşte detaylar…

Abone Ol

Sigortalı olarak çalışan işçilerin belli nedenlerden dolayı istirahat etme hakkı bulunur. Bu hak, İş Kanunu tarafında da güvence altına alınmıştır. İş kazaları, meslek hastalıkları, hastalık durumlar ve kadın işçilerin hamilelik süreci geçici iş göremezlik raporu alınmasına neden olur. İşçilerin belli bir süre mevcut işlerini yürütemeyeceğini bildiren bu rapor, tek seferde en fazla on günlük olacak şekilde düzenlenebilir. Onuncu günün sonunda özel sektör çalışanının mevcut sağlık sorunu devam ediyor ise hekimler tarafından on günlük bir rapor daha düzenlenebilir. Peki işçinin raporlu olduğu günlerde maaş ödemesi devam eder mi?

1 GÜNLÜK RAPORDA MAAŞ ÖDENİR Mİ?

Sigortalı olarak çalışan işçinin sağlık sorunları nedeni ile bir günlük ya da iki günlük rapor alması, maaşını kesilmesine neden olur. Bu günler dahilinde düzenlenen raporun ödemesi Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yapılmaz. Aynı zamanda İş Kanunu kapsamında, üç günün altındaki raporlar için iş verenin de işçisine herhangi bir ödeme yapmasını zorunlu kılan maddeler yer almaz. Bu durumda işçinin üç günden az raporları için ödeme yapılması tamamen iş verenin inisiyatifine bırakılmıştır. Şayet iş veren üç günün altındaki raporlar için işçisine maaş ödemesi yapacak ise bu durumda sigorta primlerini de ödemekle yükümlüdür.

3 GÜNDEN FAZLA RAPORDA MAAŞ ÖDEMESİ YAPILIR MI?

İş kazası, hastalık halleri, meslek hastalığı ya da doğum süreci gibi nedenlerden dolayı, işçilere üç günden fazla olacak şekilde rapor düzenlenmiş ise bu durumda işçinin maaşı Sosyal Güvelik Kurumu tarafından ödenir. Ancak Sosyal Güvenlik Kurumu, raporlu olunan süreçte üçüncü günden sonrası için maaş ödemesini yapar. Özel sektörde çalışan işçiye verilen raporun, iş kazası nedeni ile düzenlenmesi halinde ise Sosyal Güvenlik Kurumu herhangi bir şart aramaksızın raporlu olunan tüm günlerin ödemesini işçiye yapar.

SOSYAL GÜVENLİK KURUMU MAAŞ ÖDEMESİNİ HANGİ ŞARTLARDA YAPAR?

Üç günden fazla olacak şekilde düzenlene raporların ödemesi daha önce de belirttiğimiz gibi Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yapılmaktadır. Ancak Sosyal Güvenlik Kurumu maaş ödemelerini yapmak için belli koşulların sağlanıp sağlanmadığına bakmaktadır. Üç günün üzerindeki raporlarda çalışanların maaşlarının Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından ödenmesi için şu şartlarında sağlanmış olması gerekir;

  • İş kazası ve meslek hastalığı nedeni ile alınan istirahat raporunda, herhangi bir prim ödeme gün sayısı şartı olmaksızın raporlu olunan her gün için SGK rapor parasını öder
  • Gebelik nedeni ile alınan raporlarda, istirahat süresinin başladığı tarihten önceli bir yıl içerisinde sigortalı adına en az doksan gün kısa vadeli sigorta priminin bildirilmiş olması gerekir. Bu şartlarda SGK rapor parasını öder
  • Yukarıda belirtilen durumların dışında kalan hastalık, rahatsızlık, kaza halleri nedenleri ile alınan raporlarda, raporun süresinin başladığı tarihten önceki bir yıl içerisinde sigortalı adına en az doksan gün kısa vadeli sigorta priminin bildirilmiş olması gerekir. Bu şartların sağlanması ile SGK, üçüncü günden itibaren raporlu oluna her gün için ödeme yapar

ÇALIŞANIN RAPORLU OLDUĞU SÜREÇTE ALACAĞI MAAŞ NASIL HESAPLANIR?

Özel sektörde çalışan bir işçinin, bu süreçte alacağı maaş hesaplanırken rapordan önceki son üç ayda gerçekleşen ödeme bilgileri göz önüne alınmaktadır. Son üç ay içerisinde herhangi bir çalışma yok ise daha geri tarihlere doğru gidilir. Prim ve ikramiye gibi ödemeler de bu hesaplamaya dahil edilir. Toplam ödemeler, toplam gün sayısına bölünür ve bu sayı raporlu olunan gün sayısının iki eksiği ile çarpılır. Hesaplama yapılırken kişinin ayakta ya da yatarak tedavi olması da dikkate alınan unsurlar arasında yer alır.