Filistin topraklarında yıllardır süren sistematik mülksüzleştirme politikalarına bir yenisi daha eklendi. Dünyanın gözü Gazze ve Lübnan hatlarındaki sıcak çatışmalara çevrilmişken, Tel Aviv yönetimi Batı Şeria'daki fiili işgal alanını genişletmek için düğmeye bastı. Uluslararası hukukun açıkça çiğnendiği bu hamleyle, Filistinlilerin gelecekteki bağımsız devlet hayaline indirilen darbelere bir halka daha eklenmiş oldu. Bölgede tansiyonu zirveye tırmandıran bu karar, yaklaşan seçimler öncesi İsrail hükümetinin aşırılıkçı kanadının gövde gösterisine dönüştü.
Sosyal Medyadan Küstah Duyuru
Skandal kamulaştırma kararını, İsrail’in aşırı sağcı Maliye Bakanı Bezalel Smotrich bizzat duyurdu. Sosyal medya platformu X üzerinden bir paylaşım yapan Smotrich, 465 dönümlük arazinin yasa dışı Givat Haroeh yerleşim biriminin genişletilmesi amacıyla kamulaştırıldığını ilan etti. Yaklaşan seçimler öncesinde iç siyasete de mesaj gönderen aşırı sağcı bakan, muhaliflerin Batı Şeria'daki yasa dışı yerleşimleri tahliye etme planları yaptığını iddia etti. Kendilerinin ise tam aksine işgal altındaki Filistin topraklarında fiili egemenliği güçlendirmeye devam ettiklerini savundu.
"Ben Olduğum Sürece Filistin Devleti Kurulamaz"
İsrailli Bakan Smotrich, yaptığı açıklamalarda diplomatik sınırları ve uluslararası hukuku hiçe sayan ifadeler kullanmayı sürdürdü. Kendisinin hükümette ve görevde olduğu sürece bağımsız bir Filistin devletinin kurulmasının asla mümkün olamayacağını ileri süren Smotrich, Tel Aviv’in bölgedeki yayılmacı politikasını bir kez daha tescilledi.
Oysa uluslararası hukuka göre, İsrail'in 1967'de işgal ettiği Batı Şeria, gelecekte kurulması öngörülen Filistin Devleti'nin meşru toprağı olarak kabul ediliyor. Dünya genelindeki yasal mevzuatlar, İsrail’i bu topraklarda "işgalci güç" statüsünde tanımlıyor. Uluslararası hukukun en temel kuralları, işgalci bir gücün, ele geçirdiği topraklara kendi sivil nüfusunu nakletmesini ve buradaki mülkiyet yapısını değiştirmesini kesin bir dille yasaklıyor.




