Hizmet birleştirme işlemi, kişilerin çalışma sürelerinin bir arada değerlendirilmesine olanak tanır ve çalışanların prim günü sayılarını artırmaya yarar. Bu makalede, hizmet birleştirme işlemi ile ilgili olarak çeşitli detayları sizinle paylaşacak, hizmet birleştirme işleminin nasıl yapılacağını aktaracağız.
HİZMET BİRLEŞTİRME İŞLEMİ NEDİR?
Hizmet birleştirme işlemi, farklı sigorta kollarında çalışmış kişilerin çalışma sürelerinin toplamının birleştirilmesini ifade eder. Bu işlem, kişilerin emeklilik öncesi farklı kurumlarda geçirdikleri çalışma sürelerinin bir araya getirilerek değerlendirilmesini sağlar.
Bu kapsamda; SGK, Emekli Sandığı ve Bağ-Kur gibi kurumlara bağlı olarak çalışmış olan bireylerin hizmet süreleri birleştirilir. Bu işlem, kişilerin emekli olmadan önce bu kurumlarda geçirdikleri çalışma sürelerini birleştirerek prim günü sayılarını arttırmalarını sağlar. Sonuçların kontrol edilmesi için başvurular E-Devlet sistemi üzerinden gerçekleştirilir. Kişiler, kimlik numaraları ve E-Devlet şifreleri ile SGK portalına giriş yaparak başvurularının sonuçlarını öğrenebilirler.
HİZMET BİRLEŞTİRME İÇİN ŞARTLAR NELERDİR?
SGK hizmet birleştirme işlemi, Sosyal Güvenlik Kurumu'na iletilen bir dilekçe ile gerçekleştirilir. Bu süreci başlatabilmek için belirli koşulları karşılamanız gerekmektedir:
- Emekli olmadan en az altı ay önce hizmet birleştirme başvurusu yapılmalıdır. Emekli aylığı alan kişiler bu başvuruyu yapamazlar.
- Hizmetleri birleştirilecek kişilerin sigorta prim borçları olmamalıdır.
HİZMET BİRLEŞTİRME BAŞVURUSU NASIL YAPILIR?
Hizmet birleştirme başvurusu yapmak için öncelikle çalışılan kuruma resmi bir dilekçe verilmesi gerekmektedir. Bu dilekçede aşağıdaki bilgilerin yer alması önemlidir:
- Çalışanın hizmet numarası
- Birleştirme talebinin hangi kurum aracılığı ile yapıldığı ve önceki hizmetlerin hangi kurumlar ile ilişkili olduğu
- Kurumlar arasında gerçekleşen yazışmalar sonucunda, geçmiş hizmet süreleri ve prim günleri tek bir hesap altında birleştirilir. Bu işlem tamamlandığında, başvuru sahibi bilgilendirilir ve birleştirme işlemi tamamlanmış olur. Bu süreç birkaç hafta sürebilir.
HİZMET BİRLEŞTİRME HAKKI KİMLERE VERİLİR?
Hizmet birleştirme hakkı, belirli kurumlara bağlı ve belirli şartları sağlayan kişilere tanınmış bir imkandır. Bu hakka sahip olan kişiler şöyle verilmiştir:
- Çalıştığı dönemde Sosyal Sigortalar Kurumuna prim ödeyenler,
- Emekli Sandığı’na bağlı olanlar,
- SGK Kanunu'nun 506. maddesiyle kurulan emekli sandıklarına üye olanlar,
- Sosyal Sigorta Kurumu’na bağlı; sanatçılar, esnaflar ve bağımsız çalışan diğer kişiler.
HİZMET BİRLEŞTİRME İLE İLGİLİ NELER BİLİNMELİDİR?
Hizmet birleştirme ile ilgili bilmeniz gereken önemli detaylar bulunmaktadır. Bu detaylar şöyledir:
- Hizmet birleştirme işlemi zorunlu değildir, isteğe bağlıdır.
- Hizmet birleştirme otomatik olarak gerçekleşmez, başvuru yolu ile yapılır.
- Prim günlerinin hesaplanmasında askerlik ve doğum gibi borçlanmalar da dikkate alınır.
- Birleştirme süreci sırasında farklı borçlar ortaya çıkabilir. Bu borçların tam olarak belirlenmesi ve gerektiğinde ödenmesi önemlidir. Borçların kapatılması, hizmet birleştirme işleminin sorunsuz bir şekilde tamamlanması için şarttır.
- Hizmet birleştirme işlemi için en uygun zamanın seçilmesi önemlidir. Emeklilik tarihine bir yıldan fazla bir süre kala başvuruda bulunulması tavsiye edilir.
- Özellikle kamu çalışanlarının hizmet birleştirme işlemini ertelememesi önemlidir. Çünkü; bu durum, emekli aylıklarının gecikmesine ya da azalmasına neden olabilir.
- Hizmet birleştirme, emekli aylığının artmasına katkı sağlar.
- Hesaplama yapılırken her yıl 360 gün, her ay ise 30 gün olarak kabul edilir. Bu standart, toplam hizmet süresinin doğru bir şekilde hesaplanmasını sağlar.
- Sadece prim ödenmiş günler hizmet birleştirme işlemine dahil edilir. Diğer tüm çalışma süreleri dikkate alınmaz.



