Gündem

1915 Çanakkale'nin rekoru tehlikede! Türkiye'ye rakip çıktı

Dünyanın en uzun asma köprüsü unvanını elinde bulunduran Türkiye'ye beklenmedik bir rakip çıktı. Avrupa'da inşası planlanan devasa proje tamamlandığında, Çanakkale'deki mühendislik harikası listenin ikinci sırasına gerileyecek. İşte ayrıntılar...

Abone Ol

Mühendislik dünyasında gözler Akdeniz'e çevrildi. Türkiye'nin gurur projelerinden biri olan ve 'dünyanın en uzun asma köprüsü' unvanını taşıyan 1915 Çanakkale Köprüsü, bu unvanı İtalya'ya kaptırmak üzere. İtalyan hükümeti, yıllardır tartışılan ancak bir türlü hayata geçirilemeyen dev projeyi tamamlayarak dünya rekorunu kırmayı hedefliyor. Ancak milyarlarca dolarlık bu projenin önünde sadece teknik değil, hukuki ve çevresel engeller de bulunuyor.

TÜRKİYE'YE 3.3 KİLOMETRELİK DEV RAKİP

İtalya'nın gündemindeki Messina Köprüsü projesi, teknik özellikleriyle sınırları zorluyor. Calabria ile Sicilya'yı birbirine bağlaması planlanan köprünün ana açıklığı tam 3,3 kilometre olacak. Bu uzunluk, 2.023 metrelik orta açıklığıyla mevcut rekorun sahibi olan 1915 Çanakkale Köprüsü'nü geride bırakmaya yetiyor. İki dev kulesi 400 metre yüksekliğe ulaşacak yapının üzerinde, hem karayolu hem de demiryolu hattı bulunması planlanıyor. Proje hayata geçerse, feribotla yarım saati aşan zorlu yolculuk süresi 10 dakikaya kadar inecek.

MAHKEME KARARINA RAĞMEN MELONI ONAY VERDİ

Yaklaşık 11,7 milyar sterlinlik (677 milyar TL) astronomik bütçesiyle dikkat çeken proje, bu yılın başında onay almasına rağmen geçtiğimiz ay İtalyan mahkemesi tarafından durduruldu. Hukuki engellere rağmen İtalya Başbakanı Giorgia Meloni projeden vazgeçmeyeceklerini net bir dille ifade etti. Meloni, konuya ilişkin yaptığı değerlendirmede şu ifadeleri kullandı:

'Bu kolay bir iş değil ama İtalya'nın bugünü ve geleceği için bir yatırım olarak görüyoruz. Anlamlıysa zor projeleri severiz'

DEPREM RİSKİ GÜNDEMDE

Messina Köprüsü, sadece mühendislik zorluklarıyla değil, toplumsal ve coğrafi risklerle de boğuşuyor. Bölgenin Akdeniz'in en aktif deprem kuşaklarından birinde yer alması, güvenlik endişelerini beraberinde getiriyor. Bunun yanı sıra mafya bağlantılı yolsuzluk iddiaları, çevresel tahribat tartışmaları ve evleri istimlak edilecek bölge halkının tepkisi projenin önündeki en büyük bariyerler arasında. İtalyan Sayıştayı da projenin AB kurallarına aykırı olabileceği uyarısında bulunarak kamu yararının yeterince doğrulanmadığına dikkat çekti.

HEDEF 2030'LU YILLAR

Ulaştırma Bakanı Matteo Salvini, tüm bu tartışmaların gölgesinde hedeflerinin 2032-2033 yılları olduğunu işaret ederek, projenin binlerce kişiye istihdam kapısı olacağını vurguladı. Ancak şimdilik dünya rekoru, Asya ile Avrupa'yı 6 dakikada birbirine bağlayan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün elinde kalmaya devam ediyor.