Bu hadis-i şeriften anlaşıldığına göre, belirtilen
günlerin ibadeti, ALLAH yolunda cihattan daha üstündür. Nitekim sahabilerin
cihatla ilgili sorusu ve Hz. Peygamber (S.A.V.) Efendimizin cevabı bu hükmü
daha açık olarak ortaya koymuştur. Hem canı, hem de malı ile ALLAH için savaşan
ve kendisi şehit olan ve malı düşman tarafından zaptedilen kişi ise, bundan
müstesnadır.
Hz. Peygamber (S.A.V.) Efendimizin işaret edilen
günlerdeki ibadetin cihattan bile faziletli olduğunu bildirmesinden maksadının,
hac ibadetini engelleyeceği için sadece o günlerdeki cihatla ilgili olması
muhtemeldir. Çünkü Hz. Peygamber (S.A.V.) Efendimizin en üstün ibadetin ALLAH
yolunda cihat olduğunu belirten hadis-i şerifleri vardır.
Ebû Hureyre den (R.A.) rivayete göre Hz. Peygamber
(S.A.V.) Efendimiz şöyle buyurdu: Zilhicce ayının bu ilk on gününde ibadet
etmek kadar, ALLAH Teâlâ ya daha sevgili olan hiçbir gün yoktur. Bu on günde
tutulacak her bir oruç, bir yıllık orucun sevabına eşittir. Bu on gündeki her
bir gecenin kıyamı yani ibadetle ihya edilmesi, Kadir Gecesi nin kıyamına,
ihyasına eşittir. Bu hadis-i şeriften anlaşıldığına göre, belirtilen günlerin
ibadeti, ALLAH yolunda cihattan daha üstündür. Nitekim sahabilerin cihatla
ilgili sorusu ve Hz. Peygamber (S.A.V.) Efendimizin cevabı bu hükmü daha açık
olarak ortaya koymuştur. Hem canı, hem de malı ile ALLAH için savaşan ve
kendisi şehit olan ve malı düşman tarafından zaptedilen kişi ise, bundan
müstesnadır.
Hz. Peygamber (S.A.V.) Efendimizin işaret edilen
günlerdeki ibadetin cihattan bile faziletli olduğunu bildirmesinden maksadının,
hac ibadetini engelleyeceği için sadece o günlerdeki cihatla ilgili olması
muhtemeldir. Çünkü Hz. Peygamber (S.A.V.) Efendimizin en üstün ibadetin ALLAH
yolunda cihat olduğunu belirten hadis-i şerifleri vardır.
Ebû Hureyre den (R.A.) rivayete göre: Bir adam Hz.
Peygamber (S.A.V.) Efendimize gelip:
- Ya Resûlellah! Bana cihada denk bir ibadet göster,
demiş.
Hz. Peygamber (S.A.V.) Efendimiz: Öyle bir ibadet
bulamıyorum. Sen, mücahit savaşa gittiğinde mescidine girip bıkmadan namaz
kılmaya, ara vermeden oruç tutmaya muktedir misin cevabını vermiştir. Adam
da:
- Bunu kim yapabilir ki demiş.
Görüldüğü üzere Ebû Hureyre den rivayet edilen bu hadis-i
şerif açık bir şekilde en faziletli ibadetin ALLAH yolunda cihat olduğunu
göstermektedir.
Kısacası: Zilhicce ayının ilk on günü yapılacak ibadet ve
iyilikler, genel anlamda diğer günlerde yapılan iyilik ve ibadetlerden daha
faziletlidir. Bu on günün Müslüman ın hayatında önemli bir yeri vardır.
Kurban Bayramı ndan önceki dokuz yani Zilhicce ayının ilk
dokuz günün oruçlu geçirilmesi müstehaptır. Çünkü Hz. Peygamber (S.A.V.)
Efendimiz, Zilhicce ayının ilk dokuz gününde oruç tutmuş ve oruç tutulmasını
teşvik etmiştir. Resûlullah (S.A.V.) Efendimizin hanımlarından Ümmü Seleme (R.
Anha) validemiz şöyle demiştir: Hz. Peygamber (S.A.V.) Efendimiz, Zilhicce
ayının dokuz günü, Aşure günü ve her ay, ayın ilk Pazartesi ve Perşembe günleri
olmak üzere üç gün oruç tutardı.
Hz. Hafsa (R.Anha) validemiz şöyle der: Dört şey var ki,
Resûlullah (S.A.V.) Efendimiz yaşadığı müddetçe onları hiç bırakmadı:
1-Aşûra orucu,
2-Zilhicce den ilk on gün,
3-Her aydan üç gün,
4-Sabah namazından önce iki rekat..
Ebû Hureyre den (R.A.) rivayete göre de Hz. Peygamber
(S.A.V.) Efendimiz şöyle buyurdu: Zilhicce ayının bu ilk on gününde ibadet
etmek kadar, ALLAH Teâlâ ya daha sevgili olan hiçbir gün yoktur. Bu on günde
tutulacak her bir oruç, bir yıllık orucun sevabına eşittir.
Bu on gündeki her bir gecenin kıyamı yani ibadetle ihya
edilmesi, Kadir Gecesi nin kıyamına, ihyasına eşittir.
Bu hadis-i şerifler, Zilhicce ayının ilk dokuz gününde
oruç tutmanın faziletli ameller arasında olduğunu belirtmektedir. Bilhassa
dokuzuncu gün ki Arafe dir. O gün oruç tutmanın faziletiyle ilgili pek çok
hadis-i şerif vardır.
Zilhicce ayının ilk on gün ve gecesini değerlendirenler
için denilmiştir ki: Bir kimse, bu on günleri değerlendirir ise ALLAH Teâlâ ona
on ikramda bulunur. Şöyle ki:
1-Ömrü uğurlu ve bereketli olur.
2-Malında bereket olur, artar.
3-ALLAH onun çoluk çocuğunu korur.
4-Günahlarına kefaret olur.
5-Yaptığı iyiliklere kat kat sevab alır.
6-Ölüm halini kolay eyler.
7-Kabrindeki karanlık günlerine aydınlık verir.
8-Mizanında iyilik tarafını ağır bastırır.
9-Ahirette düşük hallere girmekten kurtarır.
10- Cennetteki derecelerini yükseltir.
Zilhicce ayının ilk on gün ve gecesinin bu fazileti hac
ibadetinin bu ayda yapılmasından kaynaklanmaktadır.
Zira bu günlerde hac ibadetinin bir kısım menasiki
yapılmakta bir kısmı da ziyaret tavafı, şeytan taşlama gibi ardından gelen
teşrik günlerinde gerçekleştirilmektedir.
Hac farizasını yerine getirmek isteyen müminlerin kutsal
topraklarda bu on gün içinde mahşerden bir tablo oluşturması ve kalplerin,
dertlerin, hedeflerin tek kalp, tek dert ve tek hedef haline gelerek Kâbe ile
birleşmesi gibi büyük bir olaydır.