Genel anlamda, İnsanların sosyal güvenlik sistemine dahil
olmasının en önemli nedenleri; kısa vadede sağlık yardımlarından yararlanma,
uzun vadede de bağlanacak olan emekli aylığıdır. Emekli aylığının önemi, sadece
aylık bağlanacak olması değil, aynı zamanda bağlanacak olan aylığın geçinmeye
yetecek miktar kadar olmasıdır. Emekli aylığının yüksek olmasının önemi de
aylık alan kişinin ölümünden sonra bu aylığın geride kalan eşe ve belirli
şartlara haiz olmaları durumunda da çocuklar ve anne-babaya aktırılacak olmasıdır.
İşte bu yüzden herkes nasıl yüksek emekli aylığı alırım sorularının peşine
takılmış durumda.
Emekli Aylığına Etki Edenler
Öncelikle emekli aylığına etki eden unsurlara bakalım.
Emekli aylığını arttırmanın iki önemli şartı var: Biri prim ödeme gün sayısının
fazla olması ki, bu aylık bağlanma oranını etkiler. Diğeri ise sigortalı için
bildirilen sigorta primine esas kazanç (SPEK) miktarı, ki bu da ortalama yıllık
kazancı etkiler. Bu iki nedenden dolayı SPEK miktarının yüksek olması, emekli
aylığının fazla olmasında daha belirleyicidir. Emekli aylığımız hesaplanırken
kullanılan parametreleri incelersek;
4A lı (SSK) için, 1999 öncesi dönem ilk 5000 gün için aylık bağlama oranı yüzde
60 ve 5000 günden sonraki her 240 gün için yüzde 1 artırılır. 25 yıl sigortalılık
(9000 gün) süresi olanın Aylık Bağlama Oranı yüzde 76 olur. 1999 sonrası için
ilk 3600 gün için yüzde 35, sonraki her 360 gün için yüzde 2 ve 9000 günden
sonraki her 360 gün için yüzde 1.5 artırılır. 9000 günü olan için Aylık Bağlama
Oranı yüzde 65 dir. 01.10.2008 sonrası için her yıl yüzde 2 Aylık Bağlama oranı
artar. 9000 günü olanın Aylık Bağlama Oranı yüzde 50 dir. İşte bu yüzden aylık
bağlama oranları düştükçe alacağımız emekli aylığı da düşer. Çalışanlar
sigortaya bildirilen kazançlarını artırabilseler, otomatik olarak gelecekte
alacakları emekli maaşları da artacak ama bunu yapmak daha zor. Ki emekli
maaşlarını artırmak için herkes sihirli bir formülün peşinde. Puantaj 7 kodu
burada bir bakıma sihirli bir formül olarak karşımıza çıkıyor. Mümkünse ve
günleriniz yeterliyse aylık kazancınızı alabildiğince az günde gösterin.
Örneklersek olayı;
07 Puantaj Kodu İle
Örneğin 1300 lira maaş alıyorsanız, bu maaşı 30 gün
üzerinden değil de 7 puantaj kodu ile 5 gün üzerinden sigortaya bildirilmesini
sağlayın. Çünkü maaş hesaplamasında günlük hesaplama yapıldığından sistemce
aldığımız maaşı 5 günle bildirirsek 260 lira günlük ücret olarak hesaplanan bu
rakam aylığa vurulduğunda taban rakama ulaşılmış olur ve en yüksek değerden
priminiz yatmış gibi değerlendirilip bu size ileride alacağınız emekli maaşının
yüksek olmasını getirir. Tabii geçmişteki çalışma günleriniz ve kazançlarınız
da alacağınız emekli maaşını belirler. En azından bundan sonrasındaki çalışma
hayatınız boyunca maaşınız artmış olur.
*Gününüz dolduysa
asgari ücretin üç katından az sigorta primi adınıza 30 gün üzerinden yatıyorsa
bilin ki çalıştığınız her ay ileride alacağınız emekli aylığı en az 2 lira
azalıyor.
*4A dan emekli olmaya çalışın, isteğe bağlı, tarım SSK,
tarım Bağkur, zorunlu Bağkur seçeneklerinden olabildiğince uzak durun.
*Gününüz dolduysa ve yaşı bekliyorsanız asgari ücretle de çalışmak zorundaysanız
yukarıda vermiş olduğum örnekteki gibi 7 puantaj kodu ile daha az günle
bildirmeniz sizin faydanızadır. En önemlisi de emekliliğinizi son bir iki yılda
değil en az on yıl önceden planlamaya
çalışın.
Hüsnü Değirmenci
Milli Gazete de yayınlanan Çalıştıkça maaşlar düşüyor
başlıklı yazınızı okudum. Part-time 4 gün çalışma ve günlük 200 lira brüt ücret
gösterilmesi durumunda aylık/yıllık bazda maaş artışı ne olur Veya 8 gün
olması daha mı etkili olur
Emekli aylığı hesaplanmasında en büyük etken artık
maaşınızın kaç para olduğudur. Bu yüzden gün değil para önemlidir. Sizin vermiş
olduğunuz örnekte ise 8 gün değil ama 5 gün üzerinden günlük 260 lira üzerinden
puantaj 7 kodu ile bildirirseniz ortalama yıllık kazancınız 80 ile 90 lira
arasında olur. Part-time sözleşme ile bildirirseniz eksik kalan günler için GSS
borcu tahakkuk edeceğinden 07 puantaj kodunu tavsiye ediyorum.
Taner Genç
Doğum tarihim: 05/01/1964. İlk işe giriş tarihim: Ocak 1987. 4A daki
prim günüm: 2811. 4B deki prim günüm: 2720. 12/03/2014 tarihinden itibaren 4A
(Ek-5) kapsamında sigortam devam etmektedir. Sigortadan emekli olabilmek için
gerekli 3.5 senelik primine denk gelen 1260 günlük süreyi 4A kapsamında
yatırmaktayım. Ne zaman emekli olurum
Ocak 1987 işe başlangıcınız ile 50 yaş 25 yıl 5375 gün
ile ve Bağkur dan sonra 1260 gün SSK yatırmak şartı ile emekli olabilirsiniz.
Halil Arık
Ben doğum yardım parasını nereden ve nasıl alırım
Herhangi bir evrak isterler mi Bir de SGK sigortalısı babanın yeni doğan
bebekten dolayı ne gibi hakları vardır
Doğum yardım parası alabilmek için doğan bebeğin nüfus
kayıt işlemini yaptıktan sonra Aile ve
Sosyal Politikalar İl Müdürlükleri, Sosyal Hizmet Merkezine müracaat etmeniz
gerekmektedir. Burada size verilecek bir formu doldurmanız ve kuruma vermeniz
yeterlidir. Yeni doğan bebeğinizden dolayı işyerinizden 5 gün doğum izni
kullanma hakkınız vardır, ayrıca bir defaya mahsus olmak üzere süt parası 112
liradır. Bunun için de SGK ya müracaat etmeniz gerekmektedir.
Zekeriya Özkan
20.07.1976 doğumlu matematik öğretmeniyim. 10.02.1998 den
09.09.2013 e kadar sadece 10 günlük bir boşluk ile SSK lı olarak dershanede
çalıştım. 10.09.2013 ten bu yana da MEB de öğretmenlik yapıyorum. Ne zaman emekli olabilirim
01.10.2008 tarihinde yürürlüğe giren 5510 sayılı yasa ile
eskiden SSK veya Bağ-Kur hizmetleri olsa da 1 Ekim 2008 gününden sonra ilk defa
devlet memuru olanlar için artık 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı hükümleri
değil, 5510 sayılı SS ve GSS hükümleri geçerli olacaktır. Bu sebeple de bu
memurlar 9000 günü tamamlamak şartıyla 65 yaşında emekli edilecekler.