Yüksek emekli aylığı almak için ne yapmalı?

Abone Ol

Genel anlamda, İnsanların sosyal güvenlik sistemine dahil

olmasının en önemli nedenleri; kısa vadede sağlık yardımlarından yararlanma,

uzun vadede de bağlanacak olan emekli aylığıdır. Emekli aylığının önemi, sadece

aylık bağlanacak olması değil, aynı zamanda bağlanacak olan aylığın geçinmeye

yetecek miktar kadar olmasıdır. Emekli aylığının yüksek olmasının önemi de

aylık alan kişinin ölümünden sonra bu aylığın geride kalan eşe ve belirli

şartlara haiz olmaları durumunda da çocuklar ve anne-babaya aktırılacak olmasıdır.

İşte bu yüzden herkes nasıl yüksek emekli aylığı alırım sorularının peşine

takılmış durumda.

Emekli Aylığına Etki Edenler

Öncelikle emekli aylığına etki eden unsurlara bakalım.

Emekli aylığını arttırmanın iki önemli şartı var: Biri prim ödeme gün sayısının

fazla olması ki, bu aylık bağlanma oranını etkiler. Diğeri ise sigortalı için

bildirilen sigorta primine esas kazanç (SPEK) miktarı, ki bu da ortalama yıllık

kazancı etkiler. Bu iki nedenden dolayı SPEK miktarının yüksek olması, emekli

aylığının fazla olmasında daha belirleyicidir. Emekli aylığımız hesaplanırken

kullanılan parametreleri incelersek;

4A lı (SSK) için, 1999 öncesi dönem  ilk 5000 gün için aylık bağlama oranı yüzde

60 ve 5000 günden sonraki her 240 gün için yüzde 1 artırılır. 25 yıl sigortalılık

(9000 gün) süresi olanın Aylık Bağlama Oranı yüzde 76 olur. 1999 sonrası için

ilk 3600 gün için yüzde 35, sonraki her 360 gün için yüzde 2 ve 9000 günden

sonraki her 360 gün için yüzde 1.5 artırılır. 9000 günü olan için Aylık Bağlama

Oranı yüzde 65 dir. 01.10.2008 sonrası için her yıl yüzde 2 Aylık Bağlama oranı

artar. 9000 günü olanın Aylık Bağlama Oranı yüzde 50 dir. İşte bu yüzden aylık

bağlama oranları düştükçe alacağımız emekli aylığı da düşer. Çalışanlar

sigortaya bildirilen kazançlarını artırabilseler, otomatik olarak gelecekte

alacakları emekli maaşları da artacak ama bunu yapmak daha zor. Ki emekli

maaşlarını artırmak için herkes sihirli bir formülün peşinde. Puantaj 7 kodu

burada bir bakıma sihirli bir formül olarak karşımıza çıkıyor. Mümkünse ve

günleriniz yeterliyse aylık kazancınızı alabildiğince az günde gösterin.

Örneklersek olayı; 

07 Puantaj Kodu İle

Örneğin 1300 lira maaş alıyorsanız, bu maaşı 30 gün

üzerinden değil de 7 puantaj kodu ile 5 gün üzerinden sigortaya bildirilmesini

sağlayın. Çünkü maaş hesaplamasında günlük hesaplama yapıldığından sistemce

aldığımız maaşı 5 günle bildirirsek 260 lira günlük ücret olarak hesaplanan bu

rakam aylığa vurulduğunda taban rakama ulaşılmış olur ve en yüksek değerden

priminiz yatmış gibi değerlendirilip bu size ileride alacağınız emekli maaşının

yüksek olmasını getirir. Tabii geçmişteki çalışma günleriniz ve kazançlarınız

da alacağınız emekli maaşını belirler. En azından bundan sonrasındaki çalışma

hayatınız boyunca maaşınız artmış olur.

*Gününüz  dolduysa

asgari ücretin üç katından az sigorta primi adınıza 30 gün üzerinden yatıyorsa

bilin ki çalıştığınız her ay ileride alacağınız emekli aylığı en az 2 lira

azalıyor.

*4A dan emekli olmaya çalışın, isteğe bağlı, tarım SSK,

tarım Bağkur, zorunlu Bağkur seçeneklerinden olabildiğince uzak durun.

*Gününüz dolduysa ve yaşı bekliyorsanız  asgari ücretle de çalışmak zorundaysanız

yukarıda vermiş olduğum örnekteki gibi 7 puantaj kodu ile daha az günle

bildirmeniz sizin faydanızadır. En önemlisi de emekliliğinizi son bir iki yılda

değil en az on yıl önceden  planlamaya

çalışın. 

Hüsnü Değirmenci

Milli Gazete de yayınlanan Çalıştıkça maaşlar düşüyor

başlıklı yazınızı okudum. Part-time 4 gün çalışma ve günlük 200 lira brüt ücret

gösterilmesi durumunda aylık/yıllık bazda maaş artışı ne olur Veya 8 gün

olması daha mı etkili olur

Emekli aylığı hesaplanmasında en büyük etken artık

maaşınızın kaç para olduğudur. Bu yüzden gün değil para önemlidir. Sizin vermiş

olduğunuz örnekte ise 8 gün değil ama 5 gün üzerinden günlük 260 lira üzerinden

puantaj 7 kodu ile bildirirseniz ortalama yıllık kazancınız 80 ile 90 lira

arasında olur. Part-time sözleşme ile bildirirseniz eksik kalan günler için GSS

borcu tahakkuk edeceğinden 07 puantaj kodunu tavsiye ediyorum. 

Taner Genç

Doğum tarihim: 05/01/1964.  İlk işe giriş tarihim: Ocak 1987. 4A daki

prim günüm: 2811. 4B deki prim günüm: 2720. 12/03/2014 tarihinden itibaren 4A

(Ek-5) kapsamında sigortam devam etmektedir. Sigortadan emekli olabilmek için

gerekli 3.5 senelik primine denk gelen 1260 günlük süreyi 4A kapsamında

yatırmaktayım. Ne zaman emekli olurum

Ocak 1987 işe başlangıcınız ile 50 yaş 25 yıl 5375 gün

ile ve Bağkur dan sonra 1260 gün SSK yatırmak şartı ile emekli olabilirsiniz.

Halil Arık

Ben doğum yardım parasını nereden ve nasıl alırım

Herhangi bir evrak isterler mi Bir de SGK sigortalısı babanın yeni doğan

bebekten dolayı ne gibi hakları vardır

Doğum yardım parası alabilmek için doğan bebeğin nüfus

kayıt işlemini yaptıktan sonra  Aile ve

Sosyal Politikalar İl Müdürlükleri, Sosyal Hizmet Merkezine müracaat etmeniz

gerekmektedir. Burada size verilecek bir formu doldurmanız ve kuruma vermeniz

yeterlidir. Yeni doğan bebeğinizden dolayı işyerinizden 5 gün doğum izni

kullanma hakkınız vardır, ayrıca bir defaya mahsus olmak üzere süt parası 112

liradır. Bunun için de SGK ya müracaat etmeniz gerekmektedir.

Zekeriya Özkan

20.07.1976 doğumlu matematik öğretmeniyim. 10.02.1998 den

09.09.2013 e kadar sadece 10 günlük bir boşluk ile SSK lı olarak dershanede

çalıştım. 10.09.2013 ten bu yana da MEB de öğretmenlik yapıyorum.  Ne zaman emekli olabilirim

01.10.2008 tarihinde yürürlüğe giren 5510 sayılı yasa ile

eskiden SSK veya Bağ-Kur hizmetleri olsa da 1 Ekim 2008 gününden sonra ilk defa

devlet memuru olanlar için artık 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı hükümleri

değil, 5510 sayılı SS ve GSS hükümleri geçerli olacaktır. Bu sebeple de bu

memurlar 9000 günü tamamlamak şartıyla 65 yaşında emekli edilecekler.