Bugün haberleşme, reklam tanıtım ve propaganda denildiği zaman akla gelen en etkili mecra şüphesiz sosyal medya dünyasıdır. Özellikle 18-40 yaş aralığındaki etkisi düşünüldüğünde sosyal medya artık birinci sıraya oturmuş durumda. 40 yaş ve üzeri geleneksel medyayı hâlâ ana haber kaynağı olarak görürken, 60 yaş ve üzerinde ise geleneksel medya dışındaki alanlar pek dikkate alınmamaktadır. 24 Haziran seçimleri döneminde kaleme aldığımız bir yazımızda da değindiğimiz gibi siyasal tercihleri en değişken olan kitle üzerinde bir etki oluşturmak isteyen herkes, sosyal medyayı nitelikli bir şekilde kullanmak zorundadır.
Sosyal medyanın etkili kullanılabilmesi için bazı bilinmesi gerekenleri hatırlamakta fayda var. En popüler sosyal medya kanallarını kısaca ele almak gerekirse bugün neredeyse ülkemizdeki kullanıcıların hemen tamamının bir Facebook hesabı var. Hal böyle iken genç nesil hızla Instagram ve YouTube kullanıcısı olmaya, Facebook kullanımını terk etmeye devam ediyor. Instagram ve YouTube kanallarının tamamen görsele hitap etmesi, bu kanallarda yazının az olması, anne babaların tercih etmemesi gibi sebepler bu geçişi daha da hızlandırıyor. Seçim dönemi merkezli düşünüldüğünde sosyal medya kanallarının belki de en etkili olanı hâlâ Twitter olarak bilinmektedir. Dikkat ederseniz ana akım medyayı en çok etkileyen Twitter gündemidir. Twitter’da liste başı olan konuların neredeyse tamamı mutlaka ana akım medyada yerini alır ya da ana akım medyanın gündemi Twitter’da ilk sıralarda görülür. Hatta günlük oluşan popüler konuların detaylarını ilk olarak Twitter’da bulmak kolayca mümkündür. Özet olarak eğer bir kişi seçim dönemlerinde aktif bir şekilde siyasal propaganda yapmak istiyorsa Facebook, Twitter, Instagram ve YouTube kanallarında var olmak zorundadır.
Pekâlâ sadece var olmak yeterli mi? Tabii ki hayır. Herhangi bir sosyal medya kanalında etkili olmak istiyorsanız öncelikle o kanalda sizi takip eden, ürettiğiniz içeriği paylaşan bir takipçi kitlesine sahip olmanız lazım. Sosyal medyadaki etkiniz takipçi sayınızın ve etkileşiminizin çokluğu ile doğru orantılıdır. Diğer tüm alanlarda olduğu gibi sosyal medyada da başarılı olmak bir süreç işidir. Az da olsa devamlı olarak özgün içerik üretmeden, güncel konular hakkında yazmadan, kucaklayıcı, sağduyulu, güvenilir kaynaklardan beslenen, sayısal verilere ve birtakım araştırmalara dayalı paylaşım yapmadan başarılı olmak mümkün değildir. İşin özeti, seçimlere kısa bir süre kala hesap açıp paylaşım bombardımanına girişerek, seçimlerden sonra hesabınızı bir dahaki seçime kadar kullanmadan sosyal medyada arzu ettiğiniz sonucu alamazsınız.
Ayrıca sosyal medyada sadece sizin gibi düşünenlerden oluşmuş bir takipçi kitlesine sahip olmak da yeterli değildir. Belki çok takipçiniz olabilir, paylaşımlarınızın etkileşimi fazla gözükebilir ama bu durum yaymaya çalıştığınız fikrin sadece sizinle aynı düşüncede olanlar içerisinde duyurulmasından öteye gitmez. Dolayısıyla sosyal medya hesaplarını kullanırken sizden farklı düşünenlerin de hassasiyetlerine dikkat etmelisiniz. Mesajınızı vermeye çalışırken onların sizi takibi bırakmasına sebep olacak tarzda paylaşımlardan uzak durmanız gerekir. Kısaca kimseye hakaret etmemek, her gördüğünüz şeyi paylaşmamak, akıl ve hikmetle paylaşımlarda bulunmak bu sorunun çözümü için yeterlidir.
Şimdi, hazır vakit varken eğer bahsi geçen sosyal medya hesapları yoksa hemen birer hesap açarak varsa bahsettiğimiz hususları dikkate alarak, düşünerek, daha da dikkatle kullanmaya devam edebiliriz. Kaybedecek, boşa geçirecek bir zamanımız yok. Ne diyordu Bilge Başkan, “medya padişahınsa, sosyal medya bizimdir.”