TÜİK verilerine göre araçlar toplamda 382,9 milyar kilometre yol kat etti. En büyük sürpriz ise motosikletlerden geldi; iki tekerlekli araçların trafikteki payı rekor seviyeye ulaştı.
Kontak çeviren, gaza basan yola düştü. Hayat pahalılığına veya akaryakıt maliyetlerine rağmen tekerlekler dönmeye devam etti. Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) açıkladığı son veriler, trafiğin neden kilitlendiğini ve yolların neden bu kadar kalabalık olduğunu rakamların diliyle bir kez daha gözler önüne serdi. 2024 yılında trafiğe kayıtlı araç sayısı bir önceki yıla göre yüzde 9,3 artarken, katedilen toplam mesafe yüzde 10'luk artışla 382 milyar 870 milyon kilometreye ulaştı.

Aslan Payı Otomobillerin
Yollardaki hakimiyet yine şaşmadı. Toplam mesafenin yarısından fazlasını, tam olarak yüzde 57'sini otomobiller kat etti. Onları ticari hayatın yükünü omuzlayan kamyonetler yüzde 19,2 ile izledi.
Ancak tablodaki asıl hareketlilik motosiklet cephesinde yaşandı. Trafik çilesinden kaçmak isteyen vatandaşın tercihi verilere net bir şekilde yansıdı. Motosikletler pastadan yüzde 8,7 pay alarak trafikteki varlığını iyiden iyiye hissettirdi. Geriye kalan dilimi ise çekiciler, kamyonlar, minibüsler ve otobüsler paylaştı.
![]()
İki Tekerde "Patlama" Yaşandı
Verilerin detaylarına inildiğinde motosiklet kullanımındaki artış adeta dudak uçuklattı. Taşıt sayısı yüzde 23,3 artan motosikletlerin katettiği mesafe, bir önceki yıla göre yüzde 59,9 oranında fırladı.
Buna karşılık ağır ticari araçlarda ibre terse döndü. Kamyonların katettiği mesafe yüzde 5,1, otobüslerin ise yüzde 0,6 oranında azaldı. Bu durum, ticari taşımacılıkta frene basıldığı şeklinde yorumlandı.

Dizel Saltanatı Sürüyor
Yakıt türlerine bakıldığında ise Türkiye'nin alışkanlıklarının kolay değişmediği görüldü. Otomobillerin katettiği toplam mesafenin yüzde 39,4'ü dizel araçlarla yapıldı.
"Tüp taktıran" vatandaşın oranı ise hiç de azımsanmayacak seviyede; LPG'li araçların payı yüzde 28,5 olarak kayıtlara geçti. Benzinli araçlar yüzde 27,9'da kalırken, elektrikli araçlar yüzde 1'lik payla yollarda "ben de varım" dedi.

Yükü "Orta Yaş" Çekiyor
Araçların yaş profili incelendiğinde ise yolların tozunu en çok 5-9 yaş grubundaki araçların attırdığı tespit edildi. Toplam mesafenin yüzde 20,5'i bu gruptaki araçlar tarafından katedildi.
Onları yüzde 19,2 ile 10-14 yaş grubu izlerken, 25 yaş ve üzeri "ihtiyar delikanlıların" trafikteki payı yüzde 11,7 oldu. En az yolu ise henüz rodajı yeni bitmiş 20-24 yaş grubundaki araçlar yaptı.
Akaryakıt fiyatlarındaki dalgalanmaların ve elektrikli araç dönüşümünün, önümüzdeki yıl bu tabloyu nasıl değiştireceği şimdiden merak konusu.




.jpg)