Aile & Yaşam

Raporlu işçinin SGK primini kim öder?

Yasalar gereğince sigortasız işçi çalışmak yasaktır. Çalışanlar, işverenleri tarafından SGK’ya bildirilmelilerdir. Peki, raporlu olan işçilerin sigorta primlerini karşılamak kimin sorumluluğundadır? İşte konuya dair merak edilenler…

Abone Ol

İşçilerin korunmasını amaçlayan yetkililer, İş Kanunu kapsamında pek çok düzenlemeyi hayata geçirmişlerdir. Milyonlarca kişiyi yakından ilgilendiren düzenlemelerden biri de sigortalı çalışma ile ilgilidir.

Yürürlükte olan düzenlemelere göre işçilerin sigortasız olarak çalıştırılmaları yasaktır. Bu; olası bir kaza, hastalık veyahut da olumsuz farklı bir durum halinde işçinin haklarını koruyan bir düzenlemedir.

Hastalık, meslek hastalığı, doğum, iş kazası gibi nedenler, sigortalı işçi için rapor alma hakkını doğurur. Sağlık kurumundan durumu sebebi ile rapor alan çalışan, ilgili raporu firmaya teslim etmek durumundadır. İşveren, raporlu olan çalışanının durumunu Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirir. 3 ve daha fazla gün için raporlu olan kişinin ücreti SGK tarafından karşılanır. 1- 2 günlük raporlar için ne işveren ne de SGK işçiye herhangi bir ödeme yapmaz.

Raporlu çalışanlar için günlük ücret kadar sigorta primi ödemesi de önemlidir. Bu noktada raporlu oldukları süre boyunca primlerinin ödenip ödenmediğini merak eden pek çok çalışanın olduğu bilinir. Bizler de hazırlamış olduğumuz bu içeriğimizde milyonlarca çalışanın aklını kurcalayan bu konuya dair birtakım bilgilendirmelerde bulunduk. İşte ayrıntılar…

RAPORLU ÇALIŞANIN SİGORTA PRİMİNİ İŞVEREN Mİ ÖDER?

Hastalık, doğum veya diğer sebeplerden ötürü adına geçici iş göremezlik raporu düzenlenen çalışanların sigorta primlerini kapsayan herhangi bir düzenleme bulunmamaktadır. Bu sebep ile işverenin, geçici iş göremezlik raporu bulunan kişinin sigorta primini ödeme gibi bir sorumluluğu yoktur. Ancak işveren çalışanın hesabına raporlu olduğu günler için dahi ödeme tanımladıysa bu durumda o günler için de sigorta priminin ödenmesi gerekir.

İŞVEREN SGK PRİMİNİ ÖDEMİYORSA NE YAPILMALI?

Sigortalı olarak çalışıp geçici iş göremezlik raporu bulunan birçok işçi, SGK priminin ödenmemiş olmasından ötürü işverene karşı hak arayışı içerisine girer. Ancak işverenin geçici iş göremezlik raporu bulunan çalışanı için prim ödemesi yapma zorunluluğu olmadığı için hak arayışı karşılıksız kalacaktır. 

Raporlu günleri için SGK priminin ödenmediğini fark eden işçi bir hak talep etmek istiyor ise ücret ödemelerini gözden geçirmelidir. Eğer işveren raporlu olunan günler için de ücret ödemesi gerçekleştirdiyse o günlerin primlerini de ödemek zorundadır. Ödeme yapılmamışsa bağlı bulunulan SGK İl/ İlçe Müdürlüklerine konu ile ilgili olarak şikayet oluşturulabilir.

RAPORLU ÇALIŞAN HEM SGK’DAN HEM DE İŞVERENDEN ÖDEME ALABİLİR Mİ?

Geçici iş göremezlik raporu bulunan çalışanın durumu Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirilmelidir. Bildirim, işveren tarafından yapılmalıdır. Bildirimin ardından işçi hem SGK’dan hem de işverenden ödeme alabilir.

İşveren ile işçi arasında toplu iş sözleşmesi varsa ya da işveren ile SGK arasında bir protokol varsa, geçici iş göremezlik ödeneği işveren tarafından karşılanmalıdır.

RAPORLU İŞÇİYE NE KADAR ÖDEME YAPILIR?

Durumu sebebi ile adına geçici iş göremezlik raporu düzenlenmiş olan işçi, mevcut ücretinin 2/3’ünü Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan alır. Burada mevcut ücretten kasıt, işçinin son 3 aylık çalışması kapsamında aldığı ödemedir. Bu ödeme hesabına ikramiyeler ve primler de dahil edilmelidir.

SGK’DAN RAPOR PARASI NASIL ALINIR?

Yürürlükte olan düzenlemeye göre geçici iş göremezlik raporu bulunan işçilerin geriye dönük 90 günlük prim ödemelerinin gerçekleştirilmiş olması gerekir. Ek olarak; hastalık, iş kazası, meslek hastalığı be doğum gibi durumlardan ötürü talep edilen raporun da sosyal Güvenlik Kurumu tarafından onaylanmış olan bir sağlık kurumu tarafından düzenlenmesi gerekir. Bu şartların sağlanması halinde e- Devlet sistemi üzerinden başvuru yapılabilir.