Koronavirüs salgını sırasında yaşanan çip krizi yeniden gündeme gelebilir. Yapay zekâ teknolojilerine öncelik verilmesi ve üreticilerin farklı taleplere odaklanması, otomobil sektöründe gecikmelere yol açabilir. Uzmanlar, çip kıtlığı durumunda araç fiyatlarındaki artışın kaçınılmaz olacağını belirtiyor.
SMIC: 2026’da Üretim Daralabilir
Semiconductor Manufacturing International (SMIC), 2026 yılında otomotiv ve tüketici elektroniği üretiminin bellek sıkıntısı nedeniyle daralabileceği uyarısında bulundu. SMIC Eş-CEO’su Zhao Haijun, büyük yarı iletken üreticilerinin Nvidia için yapay zekâ hızlandırıcılarına ağırlık vermesi nedeniyle bellek talebinin karşılanamayacağını söyledi.
Çin merkezli şirketler, bellek tedarikindeki belirsizlik ve yapay zekâ kaynaklı güçlü talep nedeniyle 2026’nın ilk dönemi siparişlerinde temkinli davranıyor. Huawei Technologies ve Kioxia Holdings gibi şirketler için üretim yapan SMIC, sektördeki arz-talep dengesizliğine dikkat çekti.
Pandemi Çip Krizi Hatırlatıldı
Pandemi döneminde, 2021’de 9,5 milyon, 2022’de ise yaklaşık 3 milyon araç, çip sıkıntısı nedeniyle üretilememişti. Bu dönemde sıfır araç kıtlığı yaşanmış, bayilerde uzun listeler oluşmuş ve fiyatlar yükselmişti. 2023’te çip darboğazı hafiflerken, araç arzı artmış ve bayilerdeki uzun listeler sona ermişti.
Yapay Zekâ Önceliği, Otomotiv Sektörünü Etkileyebilir
Ancak çip üreticilerinin yapay zekâ odaklı üretim kapasitelerini artırması ve Nvidia’ya öncelik vermesi, otomotiv sektörüne ayrılan çip miktarının tekrar düşmesine yol açabilir. Uzmanlar, bu durumun araç üretiminde yeni kısıtlamalara ve fiyat artışlarına sebep olabileceğini vurguluyor.