Orta Öğretim?de Külliye Modeli -I-

Abone Ol

Eğitim sorunuyla ilgili hazırlamış olduğum bir proje

taslağını Sayın Cumhurbaşkanımızın takdirine sunuyorum. İnşallah bu proje

değerlendirilir ve eğitim açısından yeni bir dönemeç oluşmuş olur.

Çalışmalarınızda başarılar dilerim. Allah yardımcınız olsun.

Bilindiği gibi bir ülkenin en büyük zenginliği eğitimli,

ahlaklı gençliğidir. Bu gençlik de sokaklarda değil ancak uygun eğitim

ortamlarında yetişir. Günümüzde ülkemizde 12 yıllık eğitim herkese zorunlu hale

gelmesine rağmen bu eğitim sisteminde eksiklikler ve aksayan yönler

bulunmaktadır.

Projenin ana gövdesi ilk, orta ve lise eğitimini tek bir

çatı altında toplamaktır.

Ülkemizde ilk, orta ve lise eğitimi ayrı ayrı binalarda

verilmekte olup şehrin her tarafına dağıtılmış bulunmaktadır. Bu durum

insanların uygun fiziki koşulları elde etmesini, nitelikli eğitimcilere sahip

olmasını ve sosyal etkinliklere katılmasını engellemektedir. Eğitimin bu kadar

dağınık olması eğitimden istenen performansın elde edilmesini önlemektedir. Bu

sorunu çözmek için sunduğumuz modelin ana özelliği şunlardan oluşmaktadır:

Şehrin dışında eğitim külliyesi/kampüsü inşa etmek. Şehir

büyükse buna göre farklı noktalarda birden fazla külliye inşa etmek.

Şehrin içinde dağılmış halde bulunan ilk, orta ve

liseleri kapatarak tüm eğitim kurumlarını bu külliyeye toplamak.

Bu külliye içerisinde özel sektörün de inşa edebileceği

okullar seçeneği sunulabilir. Böylece özel kolejler de sisteme dâhil

olabileceği onlardan da hizmet alınmış olur.

Külliyelerin inşası ile şehir içindeki okul trafiği

azalacak şehir içi trafik rahatlayacaktır. Ayrıca, şehir içindeki okul binaları

ekonomiye kazandırılacak, bu binaların satılması veya değerlendirilmesi ile

külliyelerin inşaatı hiçbir masraf yapılmadan sağlanmış olacaktır.

Külliyeye ulaşım servisler veya metro aracılığı ile

olmalıdır.

Kampüs sayesinde günümüzde okul önlerindeki uyuşturucu

satışlarının ortadan kaldırılması sağlanacak, okul çıkışlarındaki kavgalar ve

çeteleşmeler ortadan kalkacaktır.

Spor salonlarında yetişen öğrenciler tüm ülke çapında

orta öğretim gençliği olimpiyatı düzenlenerek geliştirmeleri sağlanacaktır.

Her külliyenin kendi kapalı sistem televizyonu ve radyosu

bulunabilecek, burada yetenekli öğrenciler görev alarak kendilerini geliştirmiş

olacaklardır.

Kızlar için ayrı, erkekler için ayrı lise olmalıdır.

Külliye içerisinde kütüphaneler, modern kafeteryalar,

spor salonları, sinema ve tiyatro salonları bulunmalı, öğrenci ders zamanının

dışında da boş zamanını burada değerlendirmelidir.

Külliye içerisinde yatılı öğrenciler için yurt yapılacaktır.

Çocuğu olan öğretmenler için külliye içerisinde kreş ve

anaokulu bulunacak, böylece anneler çocuklarını rahatça emanet edecekleri bir

mekân elde etmiş olacaklardır.

Külliye sistemi sayesinde öğretmen israfı veya belli

yerlerde yığılması ortadan kalkacağı gibi, idareciler de burada toplanacağından

karşılıklı bilgi alışverişi daha iyi olacaktır.

Öğretmenlere de zorunlu yüksek lisans ve doktora

yaptırılarak alanları ile ilgili kendilerini geliştirmeleri sağlanacak,

başarılı öğretmenler ödüllendirileceği gibi agresif öğretmenler rehabilite

edilecek, sorunları uzman psikologlar gözetiminde çözülecektir.

Okul kampüsünün içinde öğrencinin her türlü boş

vakitlerini geçireceği aktivitiler, parklar, spor salonları ve konferans,

salonları olacak. Öğrenci boş vakitlerini burada değerlendirecek. Bu sayede

gençlerin zararlı görüşlere ve ortamlara kapılması engellenmiş olacaktır.

EĞİTİM NASIL

OLACAK

Spor Dersleri

Külliyede spor dersleri modern spor salonlarında

işlenmelidir. Hatta bu sadece bir spor dersi değil, her öğrencinin yetenek ve

arzusuna göre uzmanlaşacağı bir spor dalına yönlendirmek, eğitim dönemi

bittiğinde o spor dalında lisans almasını sağlamak gerekir. Spor dersleri

normal ders müfredatının dışında seanslar halinde verilmeli, orada verilen

notlar öğrencinin karnesine işlenmelidir. Bunun için yalnız hafta içi saatleri

değil, isteğe göre hafta sonları da ders verilebilir. Spor salonların

işletmesini özel sektöre veya profesyonel kulüplere verilebilir. Her öğrenci en

azından bir spor dalında uzmanlaşmalıdır.

Bu spor salonları fiziki olarak mükemmel olmalı, duş

kabinleri ve profesyonel hocalar bulunmalıdır.

Resim ve Görsel

Sanatlar Dersleri

Resim dersleri de uzman hocaların eşliğinde atölyelerde

verilmelidir. Bu dersler de ders müfredatının dışında öğrencinin uygun göreceği

zamanlara dağıtılmalıdır. Öğrenci burada gerçek anlamda resim sanatını

öğrenmelidir. Resim sanatında seçenekler geliştirilmelidir. Bunlar sulu, yağlı,

pastel, karakalem ve karikatür sanatları şeklinde olacağı gibi, fotoğrafçılık

ve kamera eşliğinde filim sanatı şeklinde de olmalıdır.

Yabancı Dil

Eğitimi

Yabancı dil eğitim de yine külliye içindeki dil

merkezinde profesyonel hocalar eşliğinde verilmelidir. Burada temel eğitim,

pratik eğitim, konuşma eğitimleri, medya eğitimi gibi aşamalarda verilmelidir.

Dersler kur şeklinde olmalıdır. Notlar karneye eklenmelidir.

Yabancı dil eğitimi de isteğe bağlı olarak ders saatlerin

dışında kurslar şeklinde verilebilir. Yine özel sektörden hizmet satın

alınabileceği gibi, işletme de özel sektöre verilebilir. Yabancı dilde en

azından bir yabancı dil mükemmel şekilde öğrenilmelidir. Yabancı dil eğitim

verilen alanlarda filim, sinema, bilgisayar, kitap ve dergi olmalı, konuşma

grupları olmalıdır. Yabancı dil eğitiminde mutlaka yabancı kökenli öğretmenlerden

(yani o dili konuşan kişilerden) yararlanmalıdır. Çünkü bizim öğretmenlerimiz

gramer ağırlıklı bir eğitim verdiklerinden ve yabancı dil pratiği olmadığından

verilen eğitim miş gibi olmaktadır.

Gerekirse yabancı dil öğretmenlerimizi ilgili ülkelerle kültürel

antlaşmalar çerçevesinde bir yıllık pratik eğitimi almaları için göndermeliyiz.

Osmanlıca Eğitimi

Osmanlıca ilköğretimden itibaren zorunlu ders olmalıdır.

Öğrenciler, Osmanlıca şiirleri ve metinleri sözlüksüz anlayabilecek,

yazabilecek seviyeye gelmelidir. Ülkemizde Osmanlıcanın gelişmesi sayesinde

gençlerde çok güçlü bir kelime hazinesi oluşacak, bu durum ihtiyaç duyduğumuz

felsefe ve düşünsel eserlerin, fikirlerin ortaya çıkmasını sağlayacaktır.

Hobi Kursları ve

Her Öğrenciye Bir Meslek

Her öğrenciye hobi kursları verilmeli ve buradaki notları

öğrencinin beceri ve alışkanlıkları bölümüne eklenmelidir. Gençlerimizin boş

zamanlarını değerlendirecekleri ve onların hem becerilerini ve hem de

kişiliklerini olgunlaştıracak hobiler oluşturulmalı ve bu eğitim verilmelidir.

Gençlerimiz aşırı bilgisayar ve televizyonla haşir neşir

olduklarından el becerilerini kaybetmiş durumdadırlar. Onlara hobi kurslarının

yanında el becerilerini geliştirici eğitim verilmelidir. Örneğin; küçük ev

aletleri tamiri, bilgisayar tamiri ve bakımı, elektrikçilik, su ve doğal gaz

tesisatı, mobilyacılık ve marangozluk, çiçekçilik, biçki ve dikiş, yemek, tarım

ve hayvancılık gibi Bu seçenekler geliştirilebilir. Bu sayede öğrenci

sosyalleşir ve kendi kendine yeter hale gelebilir.

Meslek Eğitimi

Meslek lisesi öğrencileri için atölyeler burada

kurulacak, eğitim uygulamalı verilmelidir. Buradaki atölyelerden ilgili

meslekle ilgili ürünler üretilmeli ve bunlar öncelikli olarak devlete

satılmalı, elde edilen paranın bir kısmı da öğrencilere burs olarak

verilmelidir. Külliyedeki sosyal alanların (kafe, lokanta vb..) turizmcilik ve

otelcilik yüksek okulu öğrencileri (bu eğitim lise seviyesinde verilmeli burayı

bitiren kişi bir yıllık ek bir eğitimle yüksek okul diploması almalı) tarafından

verilmelidir.

Meslek eğitimi özendirilecek. Meslek liselerini okuyan

öğrencinin iki günü ilgili işkolunda geçecek ve kendisine maaş bağlanacak.

İnsanlara iyi bir meslek öğretilip hayata atılmaları sağlanacak ve böylece

üniversite önlerindeki yığılma ortadan kalkacak.

Meslek lisesini bitiren öğrenciye iki diploma verilecek.

Bunlardan birincisi lise diploması ikincisi ilgili meslek ile alakalı Meslek

Yüksek Okulu (MYO) diploması verilecek. Böylece çocuk, liseden sonra iki yıllık

meslek yüksek Okulu nu okuma zahmetinden kurtulmuş olacak,

üniversitelerimizdeki yığılma ortadan kalktığı gibi bu eğitimden de kurtulmuş

olacaklar. Bunlardan başarılı ve zeki olanlar ise dört yıllık ilgili fakülteye

sınavsız geçiş hakkı kazanacaklar. Burada başarı kriteri okul notları olacak.

Kur an Eğitimi

Kur an eğitimi de külliye içindeki Kur an kursunda uzman

hocalar eşliğinde verilmelidir. Hafızlık yapmak isteyenlere farklı bir eğitim

verileceği gibi, makam çalışmak isteyene, amaca uygun eğitim verilmelidir.

Kur an eğitimi diyanet tarafından da işletilebilir. Ama

buraya gerçekten iyi pedagojik eğitim almış kişiler atanmalıdır. Kur an

Kurslarının binası ayrı olmalı, burada kız ve erkekler ayrı ayrı sınıflarda

ders görmelidir. Kur an eğitimi çeşitli kurlara ayrılmalıdır. Bunlar; temel

eğitim, yüksek eğitim, makam eğitimi, ezber eğitimi ve isteğe göre hafızlık

eğitimi olmak üzere bölümlendirilmelidir. Buradaki eğitim için de hafta içi

zorunluğu olmamalı, hafta sonları da isteğe göre eğitim alabilmelidir.

Devamı Yarın