Neo Mutezile dalgası

Abone Ol

Tarih sadece olayların değil, fikirlerin de dirilmesiyle

tekerrür eder. Siz pasif kalarak tarihin seyrini değiştiremezsiniz. Veya

tarihin seyrine mukabele edemezsiniz. Mutezile mezhebinin doğması ve

gelişmesinin temel nedeni İslami fetihlerle birlikte Müslümanların veya İslami

anlayışın yabancı fikirlerle karşılaşmasıydı. Bu karşılaşma Kur an ve Sünnet

anlayışına tesir etmiş ve yer yer gedikler açılmasına da neden olmuştur. Zira

bir dönem bu anlayışa (İtizal, Kur an-ı Kerim in mahlûk olduğu iddiası vesaire)

devlet de arka çıkmıştır. Mutezile akla dayalı olarak tevile başvurmuş ve bu

tevil kapısıyla birlikte Kur an ve Sünnet kaynaklı bazı hakaiki reddetme veya

tevil etme durumuna gelmiştir. Deccal, Mehdi Mesih gibi gelecekle ilgili

haberleri ya reddetmiş ya da tevil etmiştir. Kimilerine göre, Haşeviye denilen

ahbariliğe karşı aklın yolunu tutmuş lakin bu yolda aşırılığa gitmiş ve

dördüncü yüzyılın sonunda da rüzgârı solmuş ve sönmüştür. Hariciler hasımları

karşısında şiddete yönelmeleri oranında Mutezile de fikri istibdada

yönelmiştir. Abbasiler döneminde devlet çarkı ve erkiyle birlikte muhaliflerini

sindirmiştir. Bu ise gözden düşmesini hızlandırmıştır.  Abbasiler döneminde İslam dünyası Yunan

fikriyatı veya yabancı fikirlerle galip pozisyonda karşılaşmıştır. Bu

karşılaşma fikri dalgalanmalara neden olmuş ve Mutezile gibi fikri ekollerin

mayalanmasına neden olmuştur

*

İslam dünyasının yabancılarla ikinci karşılaşma dalgası

Moğollarla birlikte olmuştur. İslam dünyasının Moğollarla karşılaşması mağlup

bir pozisyonda olmuş lakin Moğollara mağlup zeminden galebe çalmayı bilmiştir.

Moğolların örgütlenmeleri güçlü olsa da altları sağlam değildir. Müslümanlar

ise organize olma kabiliyetlerini yitirseler de altyapıları güçlüdür. Kısa bir

süre sonra devran değişir ve  Müslümanlar

eski savletlerine yeniden kavuşurlar. Moğollar döneminde ise Müslümanlara laik

Cengiz yasaları dayatılmıştır.

Bu dönemin temel mücadelelerinden birisi akliyat meselesi

değil yasa meselesidir. Amerikalılar gibi Moğollar da Müslümanları

hecin/hibrid hale getirmek istemişlerdir. Bununla birlikte Müslümanlar

yeniden toparlanmışlar ve parantez dönem de kapanmıştır. Hatta Müslümanlar

Moğollarla karşılaşmayla birlikte kendilerini yenilemişlerdir. Karşılaşma ve

meydan okumalar Müslümanların yenilenmelerine vesile olmuştur.

*

Müslümanların yabancı fikir ve medeniyetlerin üçüncü

karşılaşması modernizm ve Batılaşma döneminde olmuştur. Bu yaklaşık 300 yıllık

bir süreci kapsamaktadır. Batı medeniyeti karma bir medeniyettir. Katıksız bir

Hıristiyan medeniyeti değildir. Yahudiliğin tarihi küllerinden dirilişi de

böyledir. Katıksız bir Yahudilikten bahsetmek mümkün değildir. Onu yeniden

şekillendiren inancın kendisi değil, tarihin akışıdır. Bernard Lewis

Müslümanların geçmişte Hıristiyanlarla karşılaştıklarında onları püskürttüğünü

ama Hıristiyanlıktan Batı medeniyetine geçişle birlikte durumun değiştiğini ve

tersine döndüğünü ifade etmektedir. Hıristiyanlık sonrasında Batı nın üstünlüğü

ele geçirmesi karşısında İslam dünyası iki tarz refleks vermiştir. Ceditçiler

ile kadimciler suretinde iki farklı bir refleks göstermiştir. Ceditçiler

modernistlerdir. Batı medeniyeti ile gözleri kamaşmış ve İbni Haldun un

ifadesiyle onları her alanda model olarak almaya ve taklit etmeye

yeltenmişlerdir. İslami modernizm üretebilmek için de tarihten kendilerine kök

aramışladır. Bu da ilk ceditçiler veya modernistler diyebileceğimiz Mutezile nin

fikir köklerini eşelemek ve oradan günümüze damar ve yol bulma ve devşirme

suretinde gelişmiştir. Bu ekole zaman zaman akli ekol veya Neo Mutezile de

denmiştir. Bu ekolün en temel aktörlerinden birisi Mısır Müftüsü Muhammed

Abduh tur.   Yeni modernizmi üretmek için

eski veya ilk modernizme köprü kurmuş ve oradan bazı fikirler devşirmiştir.

Günümüzde Fatiha Suresi ve Cüz-i Amme Tefsiri üzerinden yeni bir tefsir ekolü

üreten Muhammed Abduh bu alanda köklerini Zemahşeri de bulmuştur. Bununla

birlikte o Zemahşeri den herkesin aldığı dil ustalıkları veya kalıpları değil

akliyat kalıpları ve tevilat kalıpları devşirmiştir.