Milli Eğitim Turşusu

Abone Ol

Öğrenciniz var mı Kaç tane İlkokul mu, ortaokul mu,

lise mi Üniversiteyi şimdilik ayrı tutalım. Hepimizin bildiği gibi ilk, orta

ve lise Milli Eğitim Bakanlığı na bağlı okullardır. Her Milli Eğitim Bakanı

değiştiğinde sistem sil baştan değiştiriliyor. Buna neredeyse alışmıştık ama

artık her bakan geldiğinde yapılan değişiklikler yetmiyormuş gibi bir de her

gün yeni bir sistem açıklanıyor bakanlık tarafından. Son günlerde her gün bir

sistem açıklaması yapılıyor. Seviye Belirleme Sınavı (SBS) kaldırıldı denildi,

sonra artırıldı denildi, sonra teke düşürüldü denildi sonra Seviye Belirleme

Sınavı nı kaldıralım efendim I-ıh! İndirelim efendim I-ıh! Düz yatıralım

efendim Yok! Amuda kaldıralım Hayır! Tek ayak üstünde durduralım Yoo! Seviye

Belirleme Sınavı nın turşusunu kuralım! Nasıl olsa bu halk ne verirsen onu

yiyor! Üstelik turşuyu da çok seven bir milletiz!

Öyleyse size birkaç turşu çeşidinden bahsedeyim. Okul

sırası turşusu! Okul sıralarının çıkış noktası nedir Cevap veriyorum; kilise!

Biz Müslüman bir milletiz değil mi Ama çocuklarımız aynen kiliselerdeki gibi

sıralarda eğitim görüyor. Türkçe, matematik fen bilimleri dersleri neyse de

aynı sıralarda Kur an-ı Kerim dersi görmeye ne demeli Hepimiz o sıralardan

geçtik! Kilise sıralarında sözüm ona milli eğitim dersi görürken halk olarak

yeni deyimler bile ürettik; dirsek çürütmek bu deyimlerden sadece biridir.

Beyler hanımlar, Müslümanlar tahta sıralarda ayakkabılarla eğitim görmez; yer

minderinde rahle-i tedrisattan geçerler, geçerlerdi eskiden. Bu sisteme

Cumhuriyet le birlikte geçildi. Muasır medeniyetler seviyesine böyle turşularla

çıkacaktık. Çıktık. Nereye çıktık Dinden dinsizliğe çıktık. Ama turşunun

sadece acısı kaldı damaklarımızda.

Her gelen Milli Eğitim Bakanı turşuyu evirip çeviriyor!

Bazısı içine biber doldururken bazısı da içine maydanoz dolduruyor! Maydanoz

ektim taşa bitmedi kaldı kışa tekerlemesi milli eğitimimizin tek gerçeği olarak

ders kitaplarındaki yerini çoktan aldı! Üstelik Türk tü, doruydu ve ille de

çalışkandı! Muhtaç olduğu damarlarındaki asil kan da Avrupa ya doğru

akı-akıyor!

Aksın bakalım, size bir turşudan daha söz edeyim. Düz

liseler kaldırıldı yerine Anadolu ve fen liseleri getirildi. Sınavda başarılı

olanlar Anadolu ve fen liselerine gidecek başarısız olanlar ise meslek

liselerine! Turşuya bakın; eskiden düz liselerin süper lise kısımları vardı;

peki şimdi ne değişti. Adı Mehmet amca eşeğe bindi; bir yanından bindi öbür

tarafından geri düştü! Aynı mesele okullarda dağıtılan tabletler ve akıllı

tahtalarda da yaşanıyor. Ankara ve birkaç şehirdeki birkaç okulda tablet

dağıtılıyor, akıllı tahta uygulaması getiriliyor; peki diğerleri Diğer

okullara yok! Onlar iyi turşu olamamışlar!

Milli Eğitim Bakanı Sayın Nabi Avcı ya birkaç turşu

sorusu; SBS yi ister kaldırın ister indirin oraya gelmeden önce eğitimde sosyal

adaleti sağlayacak mısınız Eğitimde fırsat eşitliği hakkında ne

düşünüyorsunuz Eğitimde seviyeyi yükseltme niyetiniz var mı Milli

eğitimimizdeki saçmalıkları ne zaman kaldıracaksınız Eğitimde bilimsel yönteme

geçecek misiniz, yoksa söylemleriniz hep kâğıt üzerinde, sadece politik olarak

kalacak mı

Bu soruları cevaplamaya sondan başlanmalı; SBS de klasik

temel derslerden (Türkçe, matematik, fen bilgisi vb.) sorular soruluyor oysa o

sınavla bir çocuk diyelim meslek lisesinin elektrik bölümüne gidecektir, sosyal

derslerden sorularla teknik bir liseye gitmenin mantığı nedir Eğitimde sosyal

adalet meselesine gelince; liseleri neden bilimsel yöntemle ayırmıyorsunuz da

parası olan iyi okulda okur mantığına göre ayırıyorsunuz. Fen ve Anadolu

liselerine zengin çocukları gidiyor, meslek liselerine ise fakir çocukları. Bu

eskiden de böyleydi şimdi daha kötüsü oldu, eskiden hiç olmazsa düz liseye

gidip Anadolu seviyesinde ders görebilme ihtimali vardı ama artık o da yok!

Sınavdan düşük alan öğrenciler doğru meslek lisesi turşusuna!  Fen ve Anadolu turşusuna ise hıyar iyi

gidiyormuş tabi tazesi olursa!

Sosyal adalet sağlanmayan bir eğitimde ne yaparsanız

yapın hiçbir şey yapmamışsınız demektir. Eğitimde sosyal adalet nasıl sağlanır

Sayın Nabi Avcı, ilk önce liseleri bilimsel yöntemle kategorilere ayırmak

lazım. Anadolu, fen, falan filan değil. Yani aynı derslerin verildiği liseler

birbirinden farklı kategoride olmamalı. Devletin vereceği eğitim tüm

vatandaşlarına eşit olmalıdır. Vatandaş eğitimi iyi öğrenir-öğrenmez o

vatandaşa kalmış ama devlet eşit şekilde eğitim vermelidir. İlkokul sadece

ilkokul, ortaokul sadece ortaokul, lise sadece lise olmalıdır. Bu okullar

bilimsel yönden teknik veya sosyal, spor veya güzel sanatlar, dini veya din

dışı olarak ayrılmalıdır. Hepsinin üzerinde sadece ismi yer almalıdır.

Hâlihazırdaki eğitim turşusunda teknik liselerin Anadolu kısmında iyi eğitim

verilirken normal kısımlarında iyi eğitim verilmiyor. Oysaki aynı okulda aynı

dersler alınıyor. Bu adaletsizlik kaldırılmalı. Devlet eğer isterse bütün

okullarda aynı kategorideki dersleri aynı düzeyde verdirip her bireye aynı

dersi aynı seviyede aldırabilir. Bu yetkililerin elindedir. Eğitimde şehir ve

köy farklılığı da ortadan kaldırılmalıdır. Coğrafi farklılıklar da ortadan

kaldırılmalı. Her şehrin sosyetik semtlerinde en donanımlı okullar varken dar

gelirlilerin oturduğu semtlerde donanımsız okullar var. Bu adil bir eğitim

değildir.

Deveye sormuşlar boynun niye eğri, deve de, nerem doğru

ki demiş! Milli eğitim sistemimiz aynen böyle! Neresinden tutsak elimizde

kalıyor!