Reklamı Kapat

Yeni medya dili

Kuşkusuz televizyonların program koordinatörlerinin, yapımlarını kurgularken ve tasarlarken önlerine koydukları bazı kriterler ve değerler vardır. Bugün televizyon ekranlarında gördüğümüz programları kurgularken, yapımcıların tek hedefleri vardır, reyting ve para kazanmak. Öncelikle şunun altını çizmeliyiz. Kitle iletişim araçlarının ruhunda olması gereken birinci öncelik toplumsal fayda ve enformasyon boyutu olmalıdır. 

Özel televizyonların hayatımıza girdiği günden beri, medyanın özünde var olan “toplumsal fayda” normu tamamen kaybolmuş, bütün enerji “eğlence” ve “reyting beklentisi” formatına dönüştürülmüştür. Akşamları, insanların en verimli ve en özel saatlerinin boşa geçirilmesini sağlayan, insanları boş bir eğlence kutusuna hapseden sistem ve mekanizma.

Reyting canavarı haline dönüştürülen, “aptal kutusu olarak” formatlanan televizyonlarımızın bu özelliği, son yıllarda sosyal medya gayya çukurlarına indirgenmiş durumda. Herkesin elinde cep telefonu, sürekli kurcalıyorlar, sürekli yazıyorlar, sürekli yazışıyorlar.

Reyting canavarı televizyon kanallarının tamamı, insanlarımızın vakitlerini öldürmek, ekran karşısında afyonlamak, onları gizli gizli verilen farklı mesajlar etrafında şekillendirmek için programlarını ortaya koyuyor. Dizilerin, yarışmaların veya diğer programların arasında yayınlanan reklâm kuşakları ise, hayatımızı biçimlemek, satın alma dürtümüzü şekillendirmek ve kapitalist bir hevesi gıdıklamak için kurgulanıyor. Bu reklâmlar öylesine güzel şekilde tasarlanıyor ki, insan cebinde olan biteni, anında bu mecraya aktarma hissiyle dolup taşıyor. Ev reklâmları, araba reklâmları, kredi kartı reklâmları…

Önümüzde Kurban Bayramı var… İnanın, Türkiye’deki tüm bankalar Kurban Bayramı için özel krediler hazırlamış durumda. Mübarek Kurban Bayramı’nın tüm sevabını, tüm güzelliklerini ortadan kaldırmak için kurgulanan bu kredilerin, neden bugünlere denk getirildiği ise gerçekten üzüntü verici.

Televizyonların en çok reyting getiren programlarının formatları ise tamamen aynı… Survıvor, Ben Bilmem Eşim Bilir… Zuhal Topal’la İzdivaç… Evleneceksen Gel… Nedir bu programların amacı? Bir toplumsal faydası var mıdır yok mudur? Yayınlansalar ne olur, yayınlanmasalar ne olur?

Evlilik müessesesinin mahremiyetini ortadan kaldıran, insanları televizyon ekranlarında birleştirmeye çalışan programların insanlara ne faydası olabilir ki?

Her zaman ifade ettiğimiz gibi, yeni bir medya dili oluşturmak zorundayız… Yeni bir medya programları formatı oluşturmalıyız. Bizim medeniyetimiz, dört kıtaya hükümferma olmuş, insanların mutlu ve huzurlu biçimde yaşadıkları, gönül rahatlığıyla hayatlarını geçirdikleri, adaletin ve huzurun temelini oluşturmuş bir medeniyettir. Bu medeniyetin bizlere miras bıraktığı değerleri, biz de bizden sonraki kuşaklara aktarmak ve onlara yansıtmak zorundayız. Tarihimiz var, kültürümüz var, halk müziğimiz var Neden, tarihe damga vurmuş, nice yüce şahsiyetlerimizin dizilerini yapmak için parmağımızı kımıldatmıyoruz? Reyting getirmeyeceği için mi? Bir kuşak kelimenin tam anlamıyla zehirleniyor… Bir kuşak kelimenin tam anlamıyla yok ediliyor. Bundan 30-40 yıl önce evlerimizde, ailemizin içinde var olan değerlerimizi bile bu kuşaklara aktarmak noktasında müthiş sıkıntılar çekiyoruz. Televizyon, bilgisayar, sosyal medya, aile ilişkilerimizi yok etti. İnsanlık değerlerimizi bozdu. Artık çocuklarımız sosyal medyanın karanlık koridorlarında gezinerek, kendilerine yeni bir iletişim dili oluşturmaya başladılar. Televizyonlardaki eğlence anlayışı, vur patlasın çal oynasın zihniyetini beyinlere enjekte etmekten başka bir işleve yaramıyor. Onun için kitle iletişimin de, bilişim teknolojisinin de, sosyal medyanın da tek amacı “toplumsal fayda” olmalı. Güzellikleriyle, değerleriyle, tarihsel mirasıyla güzel ufukları ortaya koyan bir anlayış olmalı.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Nedim Odabaş - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?