Reklamı Kapat

Muhafazakâr oylar nereye kayıyor?

Referandumda “evet” oylarının beklenenin altında çıkması üzerine başlatılan tartışmalar sürüyor. Üsküdar, Eyüp, Fatih gibi muhafazakâr yoğunluklu semtler başta olmak üzere İstanbul’da ‘evet’ oylarının “hayır” oyları altında kalması seçmen tercihlerinin sosyokültürel yapıyla her zaman paralellik arz etmediğinin göstergesi. 

Muhafazakâr muhitler artık öyle eskiden olduğu gibi muhafazakâr partilerin oy deposu falan değil. Baş örtme ve tesettürün düne göre bugün dinamizmi azalmıştır. 

Kıyafetine ve dini hayatına bakarak kişilerin hangi düşünceyi temsil edip hangi partiye oy verdiğini kestirebilmeniz o kadar kolay değil. 

Her an şaşırtıcı sonuçlar alabilir, hayal kırıklığına uğrayabilirsiniz. Fetöcü kalkışmayla beraber bu bulanıklık daha bir artmıştır.

Bazı şeylerin alamet-i farika olma özelliği kalmamıştır. 

Namaz kılmak, başı örtülü olmak, hacca ya da umreye gitmek, oruç tutmak gibi alametler artık her kesimde yoğunlukla görülebilecek cinsten alametlerdir. 

Bütün mütedeyyin ve muhafazakâr kesimin üzerinde ittifak ettikleri bir tercih unsuru neredeyse yok gibidir. 

Ortalıkta gördüğümüz insanlar bir inanç ya da düşüncenin sükût etmiş şeklidir. 

Haklarında siyasi bir çıkarımda bulunmak insanı fena halde yanıltabilir. İnanç ve ideali merkeze alacak şekilde oy verenlerin oranı ise gittikçe azalmaktadır. 

Günlük hayatın kolaylaşması, sınıf atlama hevesinin tatmini, devlet imkânlarından yararlanıp yararlanamama durumu gibi şeyler oy kullanmada daha çok belirgin durumlardır. 

Muhafazakâr oylar gittikçe yön değiştirmektedir. 

Bunu söylemek için herhalde Ruşen Çakır olmaya falan da gerek yoktur.

Evinizin penceresinden sokağa şöyle kafanızı uzatmanız yeterlidir. 

Belli bir zamandır mağduriyet ve mahrumiyet safhasından kurtulup kendini getiri ve imkânlardan pay sahibi addeden muhafazakâr kesim beklediği bu payın kendisine ulaşmaması karşısında gözünü kırpmadan yanında olduğu kişilerin karşısına geçebiliyor.

Aynı durum Bağcılar, Güngören, Sultanbeyli gibi ekonomik durumu daha düşük semtlerde aynı biçimde tezahür etmemektedir. 

Zira bu semtin muhafazakâr insanı henüz varsıl semtlerdeki sosyoekonomik seviyeye ulaşamamıştır. Dolayısıyla verdiği oyun ve gösterdiği tavrın karşılığında bir pay beklememektedir. 

Bu yüzden bu semtlerde semt sosyolojisini allak bullak edecek derecede bir siyasi tercih değişikliği görülmemektedir.

Oy kullanmamanın da hayır ya da evet oyu vermenin de siyasi analizlere konu olan bildik sebeplerinin dışında toplumsal değişimlerin meydana getirdiği sebepleri vardır. 

Cemaatlerin sosyolojisi ayrıca incelenmelidir.

Zira cemaat yapılanmalarında toplu tercihler ortak siyasi tavırlarla beraber kendini gösterir. 

Üzerinde en az yanılma payı olanlar cami cemaatidir. 

Anketörler savrulma ihtimali düşük vasat topluluklar üzerinde daha bir sonuca varmaya yakındırlar. Sadece siyasilerin dili değildir değişen, aynı zamanda seçmenlerin de propagandalardan bağımsız tavırları da değişmiştir. 

MHP oylarının beklenildiği gibi “evet” bekleyenlerin sandığına yansımaması, Güneydoğu oylarının çok fazla bir çalışmaya gerek kalmadan HDP’den “evet”e doğru kayması “bak şu kaderin cilvesine!” diyerek geçiştirilecek basitte bir vaka değildir. 

Siyasi coğrafyalar da fiziki coğrafyalar gibi soğuktan ve sıcaktan etkileniyorlar galiba.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Hüseyin Akın - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Asgari ücret 2 bin 825 TL oldu! Zamdan memnun musunuz?