İlkelerden üretime siyasi duruş

Siyasi hareketlerin nihai hedefi insanların mutlu ve huzurlu bir şekilde yaşamaları için toplumsal şartları oluşturmaktan ibarettir. İnsanın dünya imtihanını kazanabilmesi bu dünyayı güzelleştirmesine bağlıdır. O yüzden siyasi hareketlerin aynı zamanda insanların iki dünya saadeti için çalıştığını söylemekte bir mahsur yoktur.

Bu amaçla her siyasi hareketin sahip olduğu kurucu ilkeleri vardır. Bu ilkeler o siyasi harekete bir karakter kazandırır. Siyaset yolculuğu ilkelerden bağımsız ilerlemeyi kaldıramaz. Böyle bir durum bir süre sonra siyasi partileri omurgasız bir duruşa götürür. Nihayet varacağı yer menfaate, baskıya, haksızlığa ve usulsüzlüğe dayalı siyaset anlayışı olacaktır. Bu yüzden insanlık adına idealler yüklenmiş siyasi partilerin kurucu ilkelerle yol alması zaruridir.

Bir siyasi hareketi sadece ilkelerle açıklamaya çalışmak başlı başına bir anlam ifade etmeyecektir. İlkeleriyle eylemleri arasındaki tutarlılığın sağlanabilmesi de önemlidir. İlkeler vurgusu yapan siyasi hareketleri söylemleri ve uygulamalarıyla değerlendirdiğimizde iki sonuçla karşılaşırız. Birincisi ilkelerin merkeziliğinde siyaset üretebilmektir. Yani ilkeleri eylemlere dönüştürecek sürecin fikri altyapısını hazırlamaktır. Ancak bu şekilde ilkelerle eylemler arasındaki ahenk sağlanmış olur. Buna karşın ilkelerini zemin tutarak toplumsal gerçekliğe uygun siyaset üretemeyen partilerin ideallerini hayata geçirme şansları da olmayacaktır.

İkincisi ise ilkeleri söyleme dönüştürmektir. Bu şekilde siyasi hareket sözün gücünden istifade ederek başarıya odaklanır. Burada entelektüel bir çabadan bahsedemeyiz. Siyaset üretmek temel motivasyon değildir. Sözün gücüyle ilkelerin hoyratça tüketilmesi söz konusudur. İlkeler sloganlaştığı için mensuplarının hayatın gerçekliğiyle irtibatlarını koparması kaçınılmazdır. Hayatın gerçekliğinden kopan ilkeler dinamizmini kaybeder ve siyasi hareketin alanını daraltır. İlkeler kendi döngüsünden taşamayacağı için hareketin buradan bir başarı çıkarması pek mümkün değildir.

İdeal sahibi siyasi hareketler için ilkelerin siyasi üretimden geçerek eyleme dönüşmesi varlık amacına uygun olacaktır. Ama bu da nihai hedefe ulaşmak için yeterli değildir. Bu aşamadan sonra olması gereken ilkelerin ve siyasi üretimlerin kitlelere ulaşmasıdır. Mevcut siyasi paradigma çoğunluğun söz sahibi olduğu bir sistemdir. Onun için yapılması gereken geniş kitleleri siyaset anlayışınıza ikna etmektir. Bunu gerçekleştirmenin en önemli aracı dilin verimli bir şekilde kullanılmasıdır. Çünkü dil siyasi hareketler ile hedef kitleleri arasındaki bağı kuran yegâne araçtır. Farklı anlayışların esnekliğine sahip olmayan, kuşakların hareketliliğini dikkate almayan ve belli bir zamana hapsedilmiş dil mensuplarını halktan ve halkın gerçekliklerinden koparacaktır.

Netice itibarıyla ilkelerin bir hareket için vazgeçilmez olduğunu söyleyebiliriz. Üretilen siyaset ise bu ilkeler zemininde çağın ihtiyaçlarına göre değişim gösterebilir. Aynı şekilde dil de muhatabın algılama yetisine, kelime ve kavramların yüklendiği anlama göre yeniden kurgulanabilir. Bu durum ne ilkelerin kurucu karakterine zarar verir ne de hareketin ideallerinden vazgeçildiği anlamına gelir. Bu tarz yaklaşım aslında siyasi hareketin mensuplarını konforlu alanlarından kurtarıp sorumluluk yükleyen alanlara geçişini sağlar.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Muhammet Esiroğlu - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Milli Gazete Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Milli Gazete hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Milli Gazete editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Milli Gazete değil haberi geçen ajanstır.



Şehir Markaları

Siz de şehir markaları arasındaki yerinizi mutlaka alın...

+90 (212) 697 10 00
Reklam bilgi

Anket Tarım Kredi Kooperatifi marketi fiyatları pahalı mı?